Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt genom router

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Testade att koppla in min gamla router i en nybyggd lägenhet med fiber draget i väggarna. Men det går väldigt mycket långsammare än om man drar kabeln från bredbandsuttaget direkt till datorn.

Här är resultaten från TPTest:

Utan router:

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2006-07-19 02:28:45
Test avslutad: 2006-07-19 02:30:30

Sändning:
Högsta hastighet TCP: 8.09 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 12.44 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 65.0 %

Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 10.80 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 12.36 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 87.4 %

Med router:

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2006-07-19 02:33:52
Test avslutad: 2006-07-19 02:36:21

Sändning:
Högsta hastighet TCP: 2.64 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 6.61 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 39.9 %

Mottagning:
Högsta hastighet TCP: 2.74 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 9.29 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 29.5 %

Routern är av modell Netgear RP614. Någon som vet vad det beror på?

Jag upplever också att det är ganska mycket långsammare med min router, men har inte gjort något test. Kör D-Link. Varför går det långsammare och kan man fixa det?

Ofta är det så att enklare routrar och speciellt då de som är kombinationsenheter med switchar endast har en 10Mbit/s anslutning på WAN-porten. Så länge man har långsammare Internetanslutning gör det ju inget men om man sitter på en t.ex 24/1 ADSL lina så blir ju routern en ordentlig flaskhals. För att undvika detta kan man antingen köpa en dyr router eller bygga en kombinerad brandvägg/router av en gammal linux-burk och sen köra med två 100Mbit/s interface i den. Det är vad jag gör numera. Då blir iaf inte routern flaskhalsen i nätet...

Om man säger så här... en hyggligt dyr Cisco router har det tufft att köra 10 Mb/s med NAT påslaget... tveksamt om en D-link eller Netgear skulle vara bättre.. att de har 100Mb/s interface betyder bara att de kommunicerar med din dator i 100 Mb/s , ska du sen skicka data genom burken är det en helt annan sak...

Problemet är att de flesta routrar har nån sorts fast-switching mekanism där de kan cacha source/destinations adresser i hårdvara, du behöver bara titta på första paketet i en session i processorn/mjukvara och därefter kan du använda cachen i hårdvara.
När du kör NAT så måste du in och peta i alla paket och skriva om IP headern och det kan sacka ner den snabbaste router...

Själklart beror genomströmmningen mellan två interface på mer än hastigheten på interfacen.
Det jag menar är att om man använder en äldre pc med linux kan man få bättre prestanda än om man köper en D-link eller annan bugdet router. Den datorn som jag har som brandvägg/router ärn en PIII på 600MHz med 128 MB RAM och två 3COM Etherlink nätverkskort. Jag kan utan problem få en genomströmmning mellan 40 - 60 Mbit/s beroende på vilka andra tjänster som körs och det gör att man kan undvika att routern blir flaskhalsen i nätverket. Nackdelen med den här lösningen är ju att den är långt ifrån optimerad för att skyffla trafik mellan nät men för en hemanvändare så kommer man ganska långt med det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 11:21

Jag är brandväggskontrusktör hos halon.se bland annat, och har några ganska heta rekommendationer. För det första, ställ en gammal dator, eller helst en liten network appliance i stil med soekris.com's små datorer som routers. För det andra, vill ni ha bra prestanda, använd Intel eller 3Com kort, det är det som gör susen. Jag klarar min 24mbit lina på en gammal Pentium 75Mhzare, med 3Com kort. Om du har lite skills, installera OpenBSD om du vill ha en slimmad brandvägg med PF (jävligt säker och fin brandvägg) eller Linux och NetFilter, om du vill ha mera funktioner.

Det finns en del fina scripts att köra med Netfilter/iptables om du inte känner för att börja skriva egna regler direkt. gShield är ett som är hyffsat enklelt att få igång om du har lite kunskaper om nätverk och linux sen innan. Sen kan man i efterhand skriva om scriptet så de passar ens egna behov bättre.

Tack för alla svar. Kort och gott är routern för kass alltså? Det kan inte handla om inställningar?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-07-20 18:14

Nyckelordet är throughput.

Här finns en lista över d-linkroutrars thoughput etc.
Filnamn = "Throughput_Table_full_Gateways_Sept_05.xls"

Tidiga Netgear RP614 (det verkar finnas 4 olika revisioner, RP614, RP614v2, RP614v3 och RP614v4) motsvarar tidiga DLink DI-604 (tre olika revisioner, DI-604 HW: B, HW: D och HW: F)

Se även http://forumz.tomshardware.com/network/100-10-throughput-router-ftopict20575.html och http://forum.directconnect.se/showthread.php?p=48234

Tack för klargörandet.

1
Bevaka tråden