Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite bilder på min DS Lite

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag bröt ihop och kunde inte förmå mig att vänta till lanseringen i Europa den 11 juni, så jag beställde en DS Lite från Asien förra veckan och den kom igår. Klart trevlig liten pryl, dock dyrköpt för de tar ett överpris på den och sen tar tullen ut moms dessutom. Så jag rekommenderar folk att vänta lite istället.

Hursomhelst, här är lite bilder: http://adrianb.info/gallery/dslitefirstlook

Ha, ha über-nerderi. I like!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 15:42

Jag vill ha en ds lite tillsammans med en wii!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-09 16:57

Jag är ett stort Nintendofan och kommer att köpa Lite när den släpps i Sverige. Wii också. Jag har för tillfället N64, GCN och DS. Presskonferens 18:30 ikväll http://groups.msn.com/RevoGaming/chat.msnw live. Missa inte!

Om nån vill snacka lite Nintendo så kom gärna till www.portableplanet.co.uk där jag är mod. Sidan kan inte ses som en konkurrent till 99mac då den handlar om spel och spelkonsoler. Även Sonys och Microsofts.

(Hoppas relevanta länkar är ok)

Har du jämfört den med en vanlig DS?
Jag har en vanlig och skärmarna på den har riktigt dålig betraktningsvinkel tyvärr. Det är helt omöjligt att hålla maskinen så att man ser tydligt på båda skärmarna. Den ena blir alltid för mörk eller för ljus. Och råkar man vippa enheten lite från sig eller mot sig så blir det genast för mörkt eller för ljust så man får se till att vara stadig på hand!
Spela i mörkret går inte för det blir för jobbigt för mina stackars ögon, jag upplever att skärmen nästan flimrar pga att man ju rör på den lite när man trycker på knapparna.

Därför är jag lite intresserad av hur betraktningsvinkeln är på DS lite, om de är bra så slår jag nog också till på en - när de kommer hit

Ursprungligen av SeBBBe:

(Hoppas relevanta länkar är ok)

Jodå, det är ok, det är väl snarare min tråd som är på gränsen, men jag fotade ju med en iBook i bakgrunden, så det är lite mac med

Ursprungligen av gusax840:

Har du jämfört den med en vanlig DS?

Nej, tyvärr. Jag tyckte aldrig om DS, så jag har hängt kvar vid min GBA SP fram till nu. Men du kan hitta lite jämförelser med DS i Cabels (från Panic) roliga videobloggar om DS Lite (alla som överhuvudtaget är intresserade av DS Lite borde se dom):

Nintendo DS Lite First Look
Nintendo DS Lite Second Look
Nintendo DS Lite Third Look

alltså.. jag spelar väldigt lite, kanske nån gång i månaden, men jag måste bara ha en sån där sak. vad kommer den att kosta? vad kostar spelen till den? kan man göra annat än att spela på den?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-05 23:11

ca 1500 kr. De nyaste spelen går på 450 kr medan lite äldre kan man få billigare (en "fulare och sämre" variant, som spelar samma spel, har funnits ute i ett år om du inte visste det). Man kan med hjälp av tillbehör surfa på nätet (spela online gratis kan man göra out-of-the-box med inbyggd Wi-Fi), kolla på film osv men det är en renodlad spelmaskin.

Den ena skärmen är en touch screen, dvs en pekskärm. Det används på många olika sätt i olika spel. I ett ska man dra linjer som karaktären färdas på, i ett annat styr man trupper med den. Penna finns i ett fack på sidan.

Den har som sagt inbyggd wi-fi och man kan även spela lokal multiplayer med endast en kopia av ett spel som laddas ner till andra Nintendo DS lite-enheter i närheten. Man kan även chatta. Sammanfattat så kommer du inte ångra dig ifall du köper en. Rekommenderade spel är New Super Mario Bros (släpps 30:e juni), Mario Kart DS, Kirby Canvas Curse. De passar bra till folk som inte spelar så spel så ofta/inte är så "bra" på spel.

http://www.gamespot.com/games.html?type=games&platform=1026&mode=all&sort=score&dlx_type=all&sortdir=asc
Här finns en komplett lista över samtliga DS-spel sorterade efter hur högt betyg de fått från sajten. De högst upp är bäst helt enkelt. Klicka på dem för att läsa recensioner och kolla på skärmdumpar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jodå, det är ok, det är väl snarare min tråd som är på gränsen, men jag fotade ju med en iBook i bakgrunden, så det är lite mac med

hahahaha, jo exakt:cool: Jag saknar dock avsaknaden av ett offtopicforum här på 99mac. Har hört talas om att det fanns men tog borts pga överdriven användning. Trist.

nu ligger den och ser ut som en liten avkomma till min macbook. helt underbar. men finns inte zelda att få tag på till den där manicken?

Ursprungligen av Tobias Loré:

nu ligger den och ser ut som en liten avkomma till min macbook. helt underbar. men finns inte zelda att få tag på till den där manicken?

Näe, men det är pågång: DS Preview - Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Själv har jag spelat oförskämt mycket Advance Wars - Dual Strike med min lilla leksak, gillar man strategispel så är detta grymt bra, precis som Advance Wars var till GBA. Nu hoppas jag bara på att det kommer ut en fortsättning till Golden Sun för DS.

Ursprungligen av Adrian B:

Nu hoppas jag bara på att det kommer ut en fortsättning till Golden Sun för DS.

Detta verkar hoppfullt: E3 2007 News | Golden Sun Rising on DS?

Ursprungligen av Adrian B:

Detta verkar hoppfullt: E3 2007 News | Golden Sun Rising on DS?

Skräp, det var visst bara fejk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-23 02:20

Låter som Adrian är lite "pro nintendo" här, men hur står denna sig på sony PSP?

Förr i världen... Eller förr... Så länge jag kan minnas har Nintendo varit ganska "lamt" val på konsol sidan. N64 var jämför med PSX ingen hit.

EDIT: Visserligen var GameBoy och SNES klockrena, men det är ju 10-15 år sen nu typ

well, för mig är det just det. jag gillade spelen då, formgivningen, mm. jag kör hellre mac än pc, åker hellre vespa än bil, osv. envis på grnsen till dum kanske? jag förstår att psp är bättre och att xbox 360 är bättre än min game cube, men det kommer aldrig att komma in såna produkter i mitt hem när de ser ut som de gör och är såna däringa stoooora otäcka företag.

slutsats: ja, den är snygg och bra som tusan, men jag kan utan att ha spelat psp nog säga att det är ett vettigare köp. ett fulare köp också.

edit: super mario, metroid och zelda lär ju inte finnas till annat än just nintendo heller. en anledning god som någon att scoota ut och köpa sig lite japansk glädje.

Senast redigerat 2006-06-24 10:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 21:06

Köpte min DS Lite (Vit) på svenska releasen i fredags! Min gamla DS känns numera som en ful, välfungerande prototyp! 9/10 saker är bättre på DS Lite!

Ursprungligen av Erik.dv:

Låter som Adrian är lite "pro nintendo" här, men hur står denna sig på sony PSP?

Förr i världen... Eller förr... Så länge jag kan minnas har Nintendo varit ganska "lamt" val på konsol sidan.

Jag är "pro Nintendo" när det gäller bärbara, ingen tvekan om det, men jag är inte dummare än att jag utvärderade PSP också. Men PSP är en helt annan skapelse med andra typer av spel också. Grafiken är ju 10 ggr bättre på PSP med sin fantastiska skärm. Men om man mest spelar RPG:s och strategispel så är inte grafiken allting. Sen är PSP betydligt dyrare än DS Lite och spelen kostar mer. Å andra sidan är det en maskin kapabel av att göra mycket mer, som att vara en bildvisare, filmvisare och rent av en liten handdator (även om Sony gör allt dom kan för att stoppa hackarna).

Kort sagt: Dina behov och vad du gillar styr nog valet mellan dessa två. För mig var det ingen tvekan, Nintendo gör innovativa saker som ger en lite "macig" känsla ibland. Den första DS var dock inget jag ville ta i, men DS Lite är en helt annan femma.

Om Nintendo varit lamt på konsolsidan så har de å andra sidan varit kungarna på bärbara sidan. Det har inte funnits någon vettig konkurrent mot Game Boy, GBA, GBA SP förrän Sony tog upp striden med PSP (men som sagt - PSP är bara delvis en konkurrent).

Ursprungligen av Toffelmannen:

Köpte min DS Lite (Vit) på svenska releasen i fredags! Min gamla DS känns numera som en ful, välfungerande prototyp! 9/10 saker är bättre på DS Lite!

Grattis! Fast nu känner jag mig inte lika exklusiv som har en DS Lite längre...

jag har en psp men har tänkt att sälja den pga nya ds lite. men nu har loco roco kommit så jag är som i trans. vilket spel.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 15:41

Till er som har en mac med airport men inte lyckas dela ut internet till eran Nintendo DS, läs denna guiden, den hjälpte mig att lyckas spela Metroid Prime: Echoes online från soffan soffan i vardagsrummet, mysigt! Skall bara införskaffa Mario Kart också..!

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051119155606277

Köpte Nintendo DS Lite på premiären här i sverige, och vilken maskin det är, helt underbar! Nintendo kan verkligen det där med att skapa en bärbar spelkonsoll. Helt underbart att man bara kan stänga igen locket på DS'en när man inte vill spela längre, och när man öppnar locket så är man precis där man slutade, väldigt macigt Och att det räcker med att en har själva spelkassetten när man skall spela mot sina kompisar som också har en DS är generöst och genialt.

Visst, Sony PSP är snygg och skärmen på den är stor, men har ni sett laddningstiderna?
videoklipp visandes laddningstiden från att man slår på konsollen tills att man får spela spelet "Smackdown vs Raw 2006" på Sony PSP

http://video.google.com/videoplay?docid=7944224511882477313&q=psp+loading

error code: 52100 unable to connect to the server. tips?

Jag lyckades aldrig få min DS Lite att ansluta till min gamla D-Link-router (614+) men jag såg det som ett bra tillfälle att skaffa en ny router Så nu kör jag en 3Com och det går utmärkt att ansluta. Har ingen aning om varför det inte fungerade med D-Linken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 22:16

Är det värt att skaffa en sådan här liten pryl?

Var väldigt länge inne på att skaffa en PSP, men jag kom över det.
Mest för att den var så stor och klumpig, inget man stoppar i bakfickan precis.
Sedan gillar jag inte riktigt alla dessa springa runt och skjuta spel, utan jag föredrar spel lite mera som de första super mario spelen och tetris.
Kikade även lite på Opera. Verkar ju grymt bra :).

Men snart kommer ju PS3 och Wii, men jag har planer på att införskaffa båda :).

Någon som har koll på hur det fungerar? Kan man köra filmer och musik i DS lite?
En vanlig gameboy emulator också kanske :)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-14 06:36

Personligen hoppas jag på att det kommer någon sak liknande GameBoy Player (som var till GameCube) även till Nintendo Wii efter ett tag så att jag kan spela DS-spel på den... jag klarar inte av att spela på så små skärmar. Jag måste bara spela Zelda: Phantom Hourglass.

Jag håller med det som någon sa här i tråden; Jag är medveten om att Nintendo är underlägsen i grafik och prestanda, men spelglädjen är däremot mycket högre.

Nintendo's samarbete med Opera låter också bra... att kunna slå över sin Wii efter att man spelat, för att surfa lite innan läggdags, låter perfekt.

Kul att fler uppskattar den här lilla trevliga prylen. Försäljningen i USA har helt exploderat och fått statistiken över sålda spelenheter att bli helt annan än den brukar vid den här tiden på året (dvs vanligtvis är det lågsäsong). Ska bli spännande att följa utvecklingen av Opera-läsaren.

Ursprungligen av ZkruW:

Någon som har koll på hur det fungerar? Kan man köra filmer och musik i DS lite?

Jag har inte full koll men det är väl inget man gör barasådär i alla fall. Kanske att man kan köpa tillbehör som fixar det, typ filmvisare som man sätter i likt en spelkassett.

Ursprungligen av ZkruW:

En vanlig gameboy emulator också kanske :)?

Det går utmärkt att ta sina gamla GB-spel och köra i DS Lite så vitt jag vet.

se där. en anledning god som någon att kasta ut min totalt väderlösa d-link router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 20:00

i valet och kvalet mellan en PSP och en DS Lite vart det en DS Lite svart för mig.. Och damn vilken fin liten maskin det är!!! Stylus pennan gör skillnad jag lovar.. Och vilka spel!!! Nintendo kan det här med ren och skär spelglädje Ångrar inte en sekund mitt köp....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 20:01

för övrigt fungerar wifin underbart smidigt med min airport extreme basstation! inte en enda grej behövde jag ställa in i datorn, den hittade direkt.....

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 01:26

Gameboy Advance spelen funkar, dock inte de gamla Gameboy spelen.

Ah, det stämmer, de går inte ens in fysiskt (testade just).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 12:50

Det finns flera sätt att kolla på film på sin DS, det absolut billigaste jag hittat är den här :

http://www.lik-sang.com/info.php?category=246&products_id=3983&

Sen finns det andra produkter här :

http://www.psxcare.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 12:51
Bevaka tråden