Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-videout på Macbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 20:15

Jag har en ganska enkel fråga, jag var in på en applebutik och frågade om de hade en s-videout till macbooken men de visste inte och jag har inte lyckats hitta något på applestore så jag undrar om det sitter någon inbiten typ som kan hjälpa mig att skaffa en sådan sak om det nu finns till macbook genom en url till applestore så jag kan visa applebutiken att de finns. jag har letat själv på applestore men hitills har det varit förgäves

Det är mini-DVI på MacBook.

Jag använder en sådan här för att koppla min MacBook till TVn.

http://www.macheaven.co.uk/?page=proddetail&prod=10013

DVI-kontakt ger bättre bild än S-video också!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-18 17:36

Signal som går ut via DVI-kontakt och som omvandlas till S-video med produkten som macoteket-länken hade får exakt samma kvalité som vanlig S-video.

Däremot om din tv tar in hdmi så kan du köra dvi-hdmi som är samma signal. Rekommenderas

d99gnu
Och signal som kommer från Mini-DVI till normal-dvi och sen in i DVI-uttag på TV då?

Dom ggr vi kört S-video med dator till TV har själva datorbilden varit kass.
Men med dvi ser den ut som vilken dataskärm som helst. (LCD-Tv alltså)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 18:02
Ursprungligen av sventa46:

d99gnu
Och signal som kommer från Mini-DVI till normal-dvi och sen in i DVI-uttag på TV då?

Dom ggr vi kört S-video med dator till TV har själva datorbilden varit kass.
Men med dvi ser den ut som vilken dataskärm som helst. (LCD-Tv alltså)

När du använder S-Video så har du en upplösning på 720x576i linjer interlacat.
När du använder HDMI eller DVI kan du ha upplösningar ända upp till 1920x1080p
linjer progressivt.Om tv klarar att ta i mot signalen.
Vanligaste förmatet dator till tv brukar vara 1024x768p DVI eller VGA.:cool:

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 08:03
Ursprungligen av sventa46:

d99gnu
Och signal som kommer från Mini-DVI till normal-dvi och sen in i DVI-uttag på TV då?

Dom ggr vi kört S-video med dator till TV har själva datorbilden varit kass.
Men med dvi ser den ut som vilken dataskärm som helst. (LCD-Tv alltså)

Såg du redan fått svar men vill förtydliga att det är samma signal (dvs ingen konvertering eller liknande sker) mellan dvi och hdmi. Rent generellt brukar väl man ange följande ordning bland populära överföringsformat.

komposit
s-video
komponent
dvi/hdmi

Där det som står längre ner än det som står längre upp (minns inte vart man petar in scart men förmodligen mellan s-video och komposit?). Använder man någon konverter mellan t.ex. dvi/s-video som macoteket-länken's så blir det givetvis kvalitén hos den sämre 'änden' som gäller för överföringen.

Bodahl
Det förklarar alltså bildförbättringen med DVI då.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 21:22

Då tar jag och hi-jackar tråden lite...

Jag fick min Mini-DVI till Video-adapter idag. Jag blev dock lite överraskad och besviken när jag märkte att jag inte kunde ställa in 768x576 och 1024x576. På min förra dator (PB G4 Alu) var det alltid någon av de upplösningarna jag använde.

720x576 är den verkliga upplösningen som skickas till TVn oavsett vilken upplösning jag ställer in och alla upplösningar som kan ställas in komprimeras till 720x576. Fördelen med 768x576 och 1024x576 är att jag får rätt proportioner på bilden (en cirkel blir rund istället för oval) när jag kör ut bilden på en 4:3- resp. 16:9-TV.

Är det nån som vet hur man får till 768x576 och 1024x576 på en MacBook med Apples Mini-DVI till Video-adapter?

När jag kopplar in Macbooken så ställer tvn in sig automatiskt på rätt upplösning.
Kanske beror på vilken tv man har?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 08:09
Ursprungligen av sventa46:

När jag kopplar in Macbooken så ställer tvn in sig automatiskt på rätt upplösning.
Kanske beror på vilken tv man har?

Har du dvi/hdmi så kan den produkten du kopplar in skicka information (som produktnamn och information om upplösning) till macbooken (och pc för den delen med).

1
Bevaka tråden