Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blu-Ray för Mac Mini ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

är det någon som hört något rykte om när Blu-Ray kommer för Mac mini ...

Samsung har ju släppt en Blu-Ray spelare och fler och fler filmer kommer ju för High Def

http://bluray.highdefdigest.com/

och är det någon som vet vilket format som "vunnit" HD DVD eller Blu-Ray ?

Inget format har vunnit än, och ingen lär vinna inom de närmsta 2-3 åren, i alla fall vad jag tror. Jag läste någonstans att det snarare var troligt att enbart de dyarare Mac Pro(?) kommer att ha Blu-Ray som tillval, åtminstone tills dess att man kommit närmare en vinnare.

Personligen skulle jag föredra HD-DVD före Blu-Ray, tror att den har mer potential som media, dessutom är den klart billigare (för tillfället åtminstone).

Tror att Apple vill vänta med Blu-Ray i deras "vita" modeller (mini, iMac och MacBook) för att inte skrämma folk med nya format som kanske inte överlever. Folk vill vara säker på att man kan köpa skivor även om fem år, och det kan man inte vara helt säker på, vare sig det gäller Blu-Ray eller HD-DVD.

Om Apple var riktigt smarta skulle de ha en combo-spelare för båda format.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-18 12:03

HD-DVD kommer att vinna - efter en längre tid av två paralella system. Varför? Jo, det är sämre och Microsoft är inblandat. Man behöver dessutom inte bygga nya produktionslinjer/fabriker/maskiner för tillverkning av skivorna.

Blu-Ray är bättre, fetare och har utvecklingspotential - därför förlorar formatet. Historien vet detta.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-18 12:36

Pessimist!

Jag hoppas att mjg har rätt i att HD-DVD blir vinnare. Av vad jag personligen sett (i USA) så är HD-DVD bättre. Jag tycker att det är (aningen) bättre bild, mycket billigare teknik, möjlighet till många lager (minst tre, för 45 GB).

Ni må se mig som opatriotisk mot Apple, men jag vill bara ha det som jag anser vara bäst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-18 14:51

det är ju svårt att veta, hoppas blue-ray finns med på kartan iaf, annars lär väll ps3:an floppa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 16:22

Att ett format är "bättre" än det andra är ju tyvärr ingen garanti för att det formatet kommer bli den nya standarden. Tänk på S-VHS och VHS. VHS blev standard just för att det var sämre och där med billigare...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-18 17:26
Ursprungligen av Bridell:

Att ett format är "bättre" än det andra är ju tyvärr ingen garanti för att det formatet kommer bli den nya standarden. Tänk på S-VHS och VHS. VHS blev standard just för att det var sämre och där med billigare...

Njaa, striden stod väl mellan Sony Betamax och VHS. Men som du säger, VHS vann bl.a. för att det var billigare men framför allt att porrindustrin satte igånga att sälja en massa pr0n på VHS-kassetter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-18 19:01
Ursprungligen av Gunnar B:

Njaa, striden stod väl mellan Sony Betamax och VHS.

Var det inte även ett tredje format inblandat?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-18 19:33
Ursprungligen av Netzach:

Var det inte även ett tredje format inblandat?

Jo, Philips hade väl sitt Video 2000 format som de försökte kränga men det var krångligare, dyrare och sämre än VHS om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-19 01:54
Ursprungligen av Gunnar B:

Njaa, striden stod väl mellan Sony Betamax och VHS. Men som du säger, VHS vann bl.a. för att det var billigare men framför allt att porrindustrin satte igånga att sälja en massa pr0n på VHS-kassetter.

är det inte samma sak den här gången?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-19 08:16

Personligen hoppas jag också på HD-DVD över Bluray.

alt. en sånhär: http://www.engadget.com/2006/07/09/new-lasers-from-ricoh-read-both-hd-dvd-and-blu-ray/

Känns som att Blu-ray har ett bredare stöd för tillfället. Fler tillverkare har produkter på gång, och det säljs redan datorer med Blu-ray (förutom Sony är även HP, Dell och Apple datortillverkare som stöder formatet).
HD-dvd stöds, mig veterligen, i stort sett enbart av Intel, Microsoft, NEC och Toshiba; medan Blu-ray stöds av (förutom ovanstående) Hitachi, LG, Mitsubishi, Matsushita (Panasonic och Technics), Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, TDK och Thomson.

Vad gäller media att lägga på skivorna är det jämnare; Universal ska bara ge ut HD-dvd, de flesta andra verkar ge ut både och.

Nåväl, den som lever får se, men personligen skulle jag hellre kunna välja mellan flera olika tillverkares modeller i samma prisklass än bara Toshibas olika prisklass-erbjudanden.

Och till grundfrågan: Blu-ray (eller HD-dvd) kommer nog dröja till Mac mini. Mig veterligen finns det ingen tillräckligt liten enhet än, och om det finns skulle en sådan mer än fördubbla priset för en Mac mini.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-21 10:45

Hur det än är så finns det fler filmer släppta på HD-DVD och fler filmer som kommer på HD-DVD inom snar framtid. Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om vilken standard som vinner, kommer förmodligen inte skaffa någon enhet innan jag köpt mig en schysst SED-TV med 1080 upplösning... och det kommer dröja ett år eller två minst.

Ursprungligen av kainen:

Hur det än är så finns det fler filmer släppta på HD-DVD och fler filmer som kommer på HD-DVD inom snar framtid. Personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om vilken standard som vinner, kommer förmodligen inte skaffa någon enhet innan jag köpt mig en schysst SED-TV med 1080 upplösning... och det kommer dröja ett år eller två minst.

SED-TV .. finns dom att köpa än ??? vad jag läst så är kontrasten grym på SED men inte set någon i butik än ?... eller ??

Ursprungligen av Tussen69:

SED-TV .. finns dom att köpa än ??? vad jag läst så är kontrasten grym på SED men inte set någon i butik än ?... eller ??

SED-TVs lansering har försenats och lär dröja ett bra tag innan de blir billiga, SED har några nackdelar vilket kan innebära att SED aldrig kommer att slå brett på.....

1
Bevaka tråden