Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 00:28

Ja, jag står väl kanske i köpas-tagen, och är väldigt kluven för om jag ska ha en MacBook eller en - Pro. Spontant tänkte jag mig en MBP, men jag börjar tro att det kanske inte behövs, även om större skärm vore trevligt.

Jag arbetar med musikinspelning, musikmixning och liknande och behöver en del datorkraft men vill ändå att det ska vara bärbart (sitter på en iMac G5 1,8 nu) i och med mobilt arbete och locationinspelningar.

Vad ser ni som de båda maskinernas fördelar och nackdelar? Priset är ju relevant; typ hälften för en MB känns ju rätt trevligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-17 01:55

den vita macbook blir lätt smutsig.

Bättre grafikkort i Pro!

När man ser till datorkraft så är det ganska lustigt att både MacBook och MacBook Pro ligger på ungefär samma nivå. Den i princip enda stora skillnaden är grafikkortet där MacBook Pro har ett riktigt grafikkort som klarar nya spel och krävande grafiska tillämpningar som vissa i Final Cut Studio. MacBook har en krets som lånar minne från arbetsminnet och det är inte alls lämpligt för spel.

MBP är ju så otroligt mycket snyggare!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-17 12:30

Jag har en macbook 1,83 med 512 och den slår min iMac G5 1GB med hästlängder.
Kanske kan det vara värt med en pro om du ska göra grafikspecifika saker som kräver det grafikkortet eller den större upplösningen, men annars är macbook ett kap för under 11000. Mer minne kan man köpa billigare i efterhand om det behövs!

Klart att pro är snyggare, men det är en del tusenlappar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 12:35

Om jag hade köpt en Mac idag hade det varit en svart MacBook. Med erfarenhet från både en vit MacBook och en MacBook Pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 12:46

Hade det inte varit för grafikkortet och Jansson Data/ Apple Center i Helsingborg så hade svaret blivit MacBook. Jag jobbar mycket med Photoshop och enligt säljaren är det då bara till att glömma MacBook. Han rekommenderade mig dessutom den större och snabbare hdd. En annan sak jag saknar på MacBook är backlit tangentbord. Ska det vara MacBook så ska det vara den svarta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 13:45

Haha säljaren visste INTE vad han snackade om. Photoshop använder i dagsläget inte grafikkortet ALLS. Aperture och iPhoto däremot, eftersom dom bygger på CoreImage, som använder Pixel Shaders, vilka acceleras av grafikkortet. Vi kan ju hoppas att Photoshop kommer göra detta i framtiden, men det är otroligt, med tanke på att det skall vara lätt att porta mellan Windows/Mac. F.ö. använder jag bara Photoshop i Windows på min MacBook.

Edit: typo.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 14:03
Ursprungligen av desh:

Haha säljaren visste INTE vad han snackade om. Photoshop använder i dagsläget inte grafikkortet ALLS. Aperture och iPhoto däremot, eftersom dom bygger på CoreImage, som använder Pixel Shaders, vilka acceleras av grafikkortet. Vi kan ju hoppas att Photoshop kommer göra detta i framtiden, men det är otroligt, med tanke på att det skall vara lätt att porta mellan Windows/Mac. F.ö. använder jag bara Photoshop i Windows på min MacBook.

Edit: typo.

Mao så duger alltså MB utmärkt att köra PS med? Aperature har jag inte och planerar inte heller att köpa. iPhoto är inget jag arbetar i. Säljaren såg väl möjligheten att sälja en MBP fulladdad med 2GB minne och en stor h.d.d? Då är det bara backlit tangentbord kvar på önskelistan. Den svarta MB är snuskigt läcker. Vad gäller 'glossy' så har jag noterat att det är en fokuseringsfråga. Fokuserar jag på mitt arbete, längre in på skärmen, så har jag inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 11:47

Jag har hallit pa och velat mellan MB och MBP ett bra tag innan jag slog till pa en svart MB.

Gick till min lokala aterforsaljare och fipplade och kanda pa bada tva.
Nar jag gick darifran kunde jag inte forsvara merkostnaden for en MBP trots att finanserna fanns.

(Skall dock tillaggas att jag inte kommer anvanda min MB till Photoshoppande eller grafiskt designarbete.)

Sitter nu pa kontoret med en svart MB i bakluckan pa bilen och drygt €500 over till diverse tillbehor/ipods/semester/utgang pa krogen/...

Ursprungligen av bossep:

Mao så duger alltså MB utmärkt att köra PS med?

Ja. Alla Intel-Macarna kan köra Photoshop. Däremot måste versioner innan CS3 (som inte lanserats ännu) emuleras på Intel-Macar vilket drar ner prestandan i Photoshop. Det går att använda men operationer tar lite längre tid än om Photoshop hade varit skrivet för Intel. I och med CS3 kommer Photoshop att gå i full hastighet även på Intel-Macar.

Jag tycker jag gjorde ett riktigt kap när jag köpte en MacBook isf MacBook Pro.

För mindre än vad minsta MBP kostar fick jag:
- Svart MB
- 2GB minne
- 20" platt skärm med upplösning 1680*1050 (Samsung)

Då fick jag en liten, snabb och smidig dator med bra batteritid. Den enda jag egentligen tappade var lite upplösning i inbyggda skärmen och grafiken som jag verkligen inte behöver. Den är i CPU lika snabb som MBP och så fick jag en högupplöst skärm hemma som är underbar när man jobbar i iPhoto, surfar, Keynote osv.

Hade inte kunnat vara mer nöjd!!!

Tar man vit MB är det ytterligare 2000kr billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 20:20
Ursprungligen av Rickard A:

Jag tycker jag gjorde ett riktigt kap när jag köpte en MacBook isf MacBook Pro.

För mindre än vad minsta MBP kostar fick jag:
- Svart MB
- 2GB minne
- 20" platt skärm med upplösning 1680*1050 (Samsung)

Då fick jag en liten, snabb och smidig dator med bra batteritid. Den enda jag egentligen tappade var lite upplösning i inbyggda skärmen och grafiken som jag verkligen inte behöver. Den är i CPU lika snabb som MBP och så fick jag en högupplöst skärm hemma som är underbar när man jobbar i iPhoto, surfar, Keynote osv.

Hade inte kunnat vara mer nöjd!!!

Tar man vit MB är det ytterligare 2000kr billigare.

Kommer Jobs med en svart MB med backlit keyboard så slår jag till med 2GB minne. Men MBP kittlar!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-19 00:49

Jag kör med en PB G4 12" och gillar det lilla formatet. Oerhört behändigt inte minst på flygplansbord. Enda kruxet är avsaknaden av PC-card plats, vilket gör att jag inte kan 3G surfa.
Men detta problem verkar finnas även på MB, eller?
Så är man hänvisad till större burk om man vill kunna 3G surfa, eller har ngn en annan bra lösning?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-07-19 17:20
Ursprungligen av z-brox:

Jag kör med en PB G4 12" och gillar det lilla formatet. Oerhört behändigt inte minst på flygplansbord. Enda kruxet är avsaknaden av PC-card plats, vilket gör att jag inte kan 3G surfa.
Men detta problem verkar finnas även på MB, eller?
Så är man hänvisad till större burk om man vill kunna 3G surfa, eller har ngn en annan bra lösning?

Kan man inte köra med mobilen som 3G-modem över bluetooth?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-19 22:03
Ursprungligen av z-brox:

Jag kör med en PB G4 12" och gillar det lilla formatet. Oerhört behändigt inte minst på flygplansbord. Enda kruxet är avsaknaden av PC-card plats, vilket gör att jag inte kan 3G surfa.
Men detta problem verkar finnas även på MB, eller?
Så är man hänvisad till större burk om man vill kunna 3G surfa, eller har ngn en annan bra lösning?

PC-card är föråldrat och har fasats ut hos Apple, istället finns Express Card som är nästa generation på MacBook Pro. De är aningen mindre (den typ Apple använder) och väldigt mycket snabbare. Inom en snar framtid lär det finnas 3G-lösningar tillgängliga.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-19 22:50
Ursprungligen av JockeBo:

PC-card är föråldrat och har fasats ut hos Apple, istället finns Express Card som är nästa generation på MacBook Pro. De är aningen mindre (den typ Apple använder) och väldigt mycket snabbare. Inom en snar framtid lär det finnas 3G-lösningar tillgängliga.

OK. Men fortfarande krävs MBP alltså?
Ngn som provat att 3G surfa med mobil och Bluetooth? Eller sladd?

Ursprungligen av JockeBo:

PC-card är föråldrat och har fasats ut hos Apple, istället finns Express Card som är nästa generation på MacBook Pro. De är aningen mindre (den typ Apple använder) och väldigt mycket snabbare. Inom en snar framtid lär det finnas 3G-lösningar tillgängliga.

Cardbusformatet (det du kallar pc-card) är inte föråldrat och hastighetsskillnaden gentemot expresscard är inte "väldigt mycket snabbare" utan cirka dubbelt så snabbt (~300MB/s vs 133MB/s). De vanligaste funktionerna som lagts på Cardbus (WLAN, UMTS, USB2 och Firewire) utnyttjar endast en liten del av Cardbus kapacitet.

Övergången till Expresscard handlade huvudsakligen om ekonomiska skäl, det är mycket billigare att bygga seriella kort, dessutom finns på expresscardkontakten en USB2-kontakt som gör det enkelt att omvandla normala USB-enheter ("donglar" av olika slag) till kortformatet.

Ursprungligen av z-brox:

Jag kör med en PB G4 12" och gillar det lilla formatet. Oerhört behändigt inte minst på flygplansbord. Enda kruxet är avsaknaden av PC-card plats, vilket gör att jag inte kan 3G surfa.
Men detta problem verkar finnas även på MB, eller?
Så är man hänvisad till större burk om man vill kunna 3G surfa, eller har ngn en annan bra lösning?

3G surfar via BT Lur, V600i från SE, funkar kanon via min PB 12.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 11:39

Jag är mycket nöjd med min MBP.

Detta formaten tilltalar mig, skärmens storlek är underbar.
Sedan är skillnaden i pengar något som man får leva med men man köper ju inte dator så ofta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-19 16:44

Hur är det med dualscreen? MB kan väl bara anslutas till en skärm eller går det att komma runt på något sätt?

Ursprungligen av wmli:

Hur är det med dualscreen? MB kan väl bara anslutas till en skärm eller går det att komma runt på något sätt?

Hur många bärbara kan anslutas till flera skärmar? Ingen av Apples iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 23:09
Ursprungligen av Rickard A:

Hur många bärbara kan anslutas till flera skärmar? Ingen av Apples iaf.

exakt, det finns inga bärbara utan tillbehör som kan anslutas till 2 st externa skärmar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-20 11:34
Ursprungligen av wmli:

[...] eller går det att komma runt på något sätt?

Ursprungligen av djablo:

exakt, det finns inga bärbara utan tillbehör som kan anslutas till 2 st externa skärmar...

Det finns alltså dockningsstationer till MB / MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-20 11:43
Ursprungligen av wmli:

Det finns alltså dockningsstationer till MB / MBP?

när det var adobe live sist här i stockholm var det en av utställarna som hade en produkt där man kunde koppla ihop två externa skärmar, dock är jag inte säker på att den var till bärbara produkter... tror den var rätt smaskigt dyr också....

skulle inte förvåna mig om det kommer/finns en sån produkt som man kopplar in i PCI/Express ingången.... men billig lär den inte bli, den här typen av produkter är i samma skola som high end grafikkort och dom har aldrig varit billiga till Macar...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 23:08

Jag gick från PowerBook G4 1,5 GHz till en vit MacBook och är, men hänsyn till det ekonomiska, nöjd. Några detaljer saknar jag dock: backlit tgb, TV-ut med wideupplösning (MacBook har bara 4:3-upplösningar på TV-utgång) samt aluminiumhöljet. Dessutom vore det skönt med högre upplösning, men det är också skönt med det mindre formatet när man tar den med sig. Räckvidden för trådlösa nät är MYCKET bättre i MacBooken än min PowerBook. Nu köpte jag privat, och då känns det svårt att motivera priset för en MBP, annars hade jag valt den om ekonomin tillät det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 23:16

here we go again står fast vid detta, om du jobbar professionellt med musik, grafik, video eller nått annat som kräver tunga kalkyler så köp det dyraste du har råd med, tro mig det är ingen rolig känsla att sitta där i efterhand och beklaga sig och förbanna sig över att man inte köpte en MPB istället för en MB... även fast man hade råd....

det är skillnad på MBP och MB, man får mer av allt i MBP, bättre grafikkort, större skärm, etc etc....... och dator är ngt man inte köper så ofta och då vill man inte snåla när man väl slår till.

tycker egentligen att det är en fråga om pengar, inte prestanda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-19 23:21

även fast jag måste erkänna att den svart macbooken är löjligt läcker i sin finish

fast 2 st bärbara har ja haft förut och det är en overkill... nästa gång blir det nog en läcker liten mac mini som får fungera som en mediadator kopplad till en teve.....

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 01:17

Kan inget om mac men är väldigt sugen på en MacBook Pro (spelar endel spel så det är nog mit val) fast om jag skulle bli hungrig och råka ha ägg med mig skulle jag kunna göra detta om jag bara skaffa en MacBook: http://www.sagags.com/?p=441

Bevaka tråden