Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Baldur's Gate (1) med OS X?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 18:32

Jag kände helt helt plötsligt ett ordentligt sug efter att få spela lite Baldur's Gate igen. Dock har det uppstått ett smärre problem, jag hittar ingen patch för OS X. Jag är nästan helt säker på att jag spelade det med OS X förra gången (vilket rimligtvis var ett år sedan ungefär) men nu finns det inga spår av en sådan patch. Finns den eller sviker mitt minne?

Jag vet att BGTutu finna att tillgå men jag har testat att installera och det slutade i besvikelse av den enkla anledningen att det inte fungerade. Så om någon kan hjälpa mig att hitta patchen eller kanske tom. så uppskattar jag om ni delar med er.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 20:08

Du körde inte Classic då?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 20:33

Det är, vad jag vet, inte möjligt att köra Baldur's Gate 1 "native" i OS X. Alternativen som finns är att antingen köra i Classic eller göra en Tutu-konvertering av det hela. Så jag gissar på att ditt minne måste spela dig ett spratt (men om det skulle vara så att jag storligen bedrar mig så är en sådan patch MYCKET välkommen).

Och angående BGTutu så finns det olika versioner av BG1 där en del har färre cd'ar än andra. Själv köpte jag min version något sent så jag fick en sammanslagen variant som har *stora* svårigheter att konvertera sig till en tutuvariant. Men jag har ännu inte gett upp, jag ska lyckas tillslut. Speciellt eftersom det inte ligger alltför långt bort att jag köper en intelmac och dessa klarar ju inte av att köra gamla OS9 applikationer

Men om jag ska försöka komma med något konstruktivt så vet jag ett bra ställe där det finns så mycket information som det går att få gällande frågor om Baldur's Gate och OS X, nämligen http://ire.mainecoon.net/yabbse Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 23:08

Jag hörde mig för på IMG också och det verkar inte finnas någon OS X patch så jag måste helt enkelt ha misstagit mig. Möjligtvis ger jag Tutu en chans till imorgon annars får jag helt enkelt finna mig i att spela via classic.

Fö. har jag versionen med fem skivor, är det negativt när det gäller Tutu?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 23:21
Ursprungligen av Arcane02:

Fö. har jag versionen med fem skivor, är det negativt när det gäller Tutu?

Nej inte alls, det är det man helst ska ha för att ha störst chans att lyckas. Mystiskt nog så har min version sex skivor trots att den är senare och att den är sammanslagen... Fullkomligt idiotiskt om du frågar mig.
Paketet innehåller expansionen och "installeras" genom att man kopierar över den sista skivan till hårddisken och går således inte att göra en full installation av, vilket Tutu i sin tur kräver... Inte att rekommendera för fem öre alltså.
Så du borde ha stora chanser att lyckas, allt som krävs är bara att ha tungan rätt i mun och vara envis som en åsna

1
Bevaka tråden