Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställt MacBook, börjar tveka

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena Grabbar (och de få flickor som läser/skriver i forumet)!

Jag har beställt en MacBook, mest för att jag vill uppleva skillnaderna mot PC som jag har kört med i mer än 20 år, förhoppningsvis ska det vara till macens fördel. Saken är att jag börjar få kalla fötter, det rapporteras om många och besvärliga problem och det har jag inte lust att utsätta mig för. Jag åker till Ryssland för att jobba i ett halvår (alldeles snart), där har jag inte samma möjlighet att lämna tillbaka datorn om den krånglar. Jag behöver helt enkelt en dator som går att lita på. Så nu funderar jag på att häva köpet och plocka med min Dell XPS istället. Men det vill jag egentligen inte, jag vill verkligen prova på OS X och de allmänt smarta lösningar som apple ligger inne med. Finns det mot förmodan någon statistik på hur många books som har lämnats tillbaka? Vore kul att veta hur många som har fungerande MB:s... Kom igen nu, övertyga mig om att inte stoppa köpet!!

OBS - Jag tänker inte lägga 20000 på en Pro bara för att testa något jag kanske slutligen inte vill ha.

/Ola

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 17:30

Det är ett jäkla kackel med fel och problem hit och dit, kan man tycka. Men saken är den att det är väldigt oproportionerligt mot verkligheten. Många sprider falska rykten och spär på, andra upplever verkligen problem och skriver om detta på otaliga trådar på många forum. Jag har själv en MacBook. Inte f-n finns där något problem med fläktar (har hört dem EN gång och då var de tystare än på min PowerBook). Ej heller problem med värme. Visst tusan blir den varm, men det blir datorer. Den blir däremot inte orimligt varm. Man kan gott ha den i knäet, även om jag föredrar att ha en platta under.

Jag har provat snart 10 MacBookar. Ingen har haft några av de rapporterade problemen. Det är samma tjafs varje gång något lanseras. Låt inte detta skrämma dig. Om alla som är nöjda och har felfria datorer skulle starta en tråd om det skulle det se annorlunda ut... Som det är nu hör man bara från de som är missnöjda. I det stora hela är det ingen större procent nu än förr.

Alltså ta det lugnt och njut av din nya dator.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-17 17:43

Hej!
Min fungerar alldeles ypperligt, jag är mycket nöjd med mitt köp. Det som jag stör mig är ändå så små petitess saker så det är egentligen inte värt att nämna. Det finns övervägande många fler saker jag är nöjd med

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 17:52

Själv visste jag att det var överdrivna felrapporter. Nätet har blivit något slags Aftonbladet-variant. Så jag beställde min när varningarna var som tätast. Och visst tusan var datorn felfri. MacBook-varningarna är lite som medias cancervarningar. Ett kryddmått blir till 20 liter i jakten på sålda lösnummer eller besökare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-17 17:59

min fungerar fläckfritt. temperaturen håller sig mellan 45 och 60 grader och den går tyst som bara den (bortsett från att jag ibland kan höra ett svagt svagt knastrande ljud ifrån den..).

är själv swircher och är väldigt nöjd. har haft den i snart en månad. du ska tänka på att det är garanti över hela världen ifall ngt som kunde gå fel..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-17 18:20

Felfri, har en vit och den har inte blivit smutsig, tappat färgen eller brunnit upp Kort sagt så tror jag det är mkt gnäll och lite hockey. Har haft min en vecka bara dock, de eventuella problem som främst mbp hade känns som de hunnits ta hand om mer eller mindre.

instämmer, haft min i en månad, inga fel alls. det är som snooze säger, det är de som är missnöjda som hörs mest. flertalet, som är nöjda, skriver inget. många som köper mac vet nog inte alltid ens va 99mac.se är (även om vi är många), har man då inga fel o inte är allmänt dataintresserad i övrigt letar man inte reda på mac forum o fråga på, medans om man ahr fel börjar man leta efter vad folk skriver om fel och andra som upplevt samma sak.

sen ska det nog sägas, mac användare (inte alla, men många) är bortskämda med felfria saker, minsta lilla problem så skriker man som fan.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 21:04

Tycker det känns lite fel att säga att det inte finns några fel och påstå att det inte finns några problem med fläktar. Det är faktiskt så att flertalet här på forumet stött på problem med värme och fläktar. Inte alla ligger mellan 40 och 60 grader, många ligger snarare mellan 60 och 75 grader. Men visst, fler ligger säkert på en rimligare nivå. Det känns dock dumt att förneka problemens existens...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-07-17 21:37

macbook

Visst kan man irritera sig på detaljer som att den kan bli lite varm jämfört med de bästa maskiner jag haft nämligen ibooks G3 och G4 alla helt felfria, svala och tysta fläkten startar aldrig, men de kanske inte har fläkt ?. Har även haft Powerbooks och visserligen inte haft några fel, men de hade kortare batteritid än ibooks, batteriet blev ganska varmt och fläkten jobbade mer. Men ändå en super maskin. Mina PC laptops har inte kommit i närheten när det gäller batteritid och fläktarna har varit ett skämt, jag tål inte deras otroliga fläktar och bara några timmars batteritid.
Macbooken har visserligen bättre batteritid än Powerbook G4 och batteriet blir inte varm (värmen är ju det som dödar maskiner och batterier), men fläkten jobbar lite mer än på iBook och batteritiden är lite kortare, men det är ju en klart mycket snabbare maskin så man får väl acceptera vissa förändringar i sina vanor och jämfört med vilken PC som helst så har den ändå längre batteritid och prestanda samt till ett mycket lägre pris, och betydligt lägre vikt, då är valet enkelt. Sist men inte minst jobbar man som jag hela dagen typ 4 timmar före lunch och 4 timmar efter lunch ( på batteri, med en laddning under lunchen ) så blir den ganska varm undertill mot kvällen. Men låter man den vila en liten stund så är temperaturen normal igen, Klart att Apple kommer att anpassa moderkortet, fläkt etc. så de som kommer ut nu inte kommer att nå samma värme.

Min fungerar prima. har haft den i 3 veckor och är helnöjd. Så, ta och slå till på den där Macbooken, det är en härlig datorn!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 22:34
Ursprungligen av enders:

Min fungerar prima. har haft den i 3 veckor och är helnöjd. Så, ta och slå till på den där Macbooken, det är en härlig datorn!

Du menar väl "det är _ett_ härlig datorn"?

Ursprungligen av stefan_yes:

Tycker det känns lite fel att säga att det inte finns några fel och påstå att det inte finns några problem med fläktar. Det är faktiskt så att flertalet här på forumet stött på problem med värme och fläktar. Inte alla ligger mellan 40 och 60 grader, många ligger snarare mellan 60 och 75 grader. Men visst, fler ligger säkert på en rimligare nivå. Det känns dock dumt att förneka problemens existens...

kanske är så att vissa inte anser att det är ett problem. jag bränner mig inte på datorn, datorn funkar utan problem. ingen risk för att den ska brinna upp. apple har valt att prioritera att dne är tyst, men samtidigt så skulle de inte göra det på bekostnad av riskena att den överhettar, då det bara drabbar dem själv. alltså ingen fara.

det är väll ingen som nekar att problem finns,det finns garanterat de som har verkliga problem, men långt ifrån alla har det, och som salltid är det nästan bara de som klagar som amn hör av, de som är nöjda, varför ska de lägga ner energi på att skriva en massa. jag göre, men långt ifrån alla gör det.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-07-17 21:25

Jag har en hel del problem med datorn, men då jag aldrig har använt OS X förut vet jag inte vad som orsakas utav mjukvaran och när det är hårdvaran som slår slint. De mest allvarliga problem som jag har är att datorn sätter på sig själv lite titt som tätt och kör slut på batteriet, att datorn ballar ur när man försöker starta upp den och endast visar en bunt färgglada vertikala linjer och att den lite dittan som dattan får Kernel Panics när man drar ut USB enheter och Hörlurar.

Som alla andra säger dock så skall man alltid vara lite vaksam när man läser saker på forum. Jag har tex postat om mina problem 2-3 gånger och många ser säkert inte att det är samma användare som har postat dem. Likså får många tokpanik när de tittar på sin dator under fel ljusförhållanden , tror att missfärgningar bildas och postar en bra massa medellanden med det på diverse forum utan för den sakens skull kolla igenom det ordentligt. Förövrigt så är Macbooken en helskön dator, och jag som Switcher är helnöjd med maskinen, trots de problem som jag har.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-17 23:21
Ursprungligen av RoedeOrm:

Finns det mot förmodan någon statistik på hur många books som har lämnats tillbaka? Vore kul att veta hur många som har fungerande MB:s... /Ola

Problemet är väl igentligen att det inte finns någon sådan statistik tillgänglig? Så länge det inte finns är det svårt att överhuvudtaget ha någon aning om problemets vidd. Det kan vara allt i från 1 % felfrekvens till 20%, det går inte att bedömma utifrån foruminlägg och liknande. Apple för säkert sådan statistik, det skulle vara mycket intressant att få reda på felfrekvensen. Men jag antar att det är en företagshemlighet?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 09:04

Vi på inWarehouse Store har haft en (1) reklamation på MacBook totalt, och då kan jag säga att vi har sålt massor av dom. Så oroa dig inte. Risken att din DELL skulle rasa totalt under det halvåret är betydligt större.

Tack för alla svar och funderingar kring ämnet. Ett speciellt tack till badmojo som delar med sig av reklamationsfrekvensen för MB på inWarehouse!

Min slutsats är att jag kör på, jag vill så gärna prova en Mac med allt vad det innebär. Nu kan jag bara hoppas att jag får en dator som fungerar tillfredställande, som inte blir gul och/eller brinner upp.

/Ola (Som sitter inne i värmen och läser 99mac - måtte datorn komma snart!)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-18 10:39

För att förhindra att den blir gul kan jag bara tipsa om att _INTE_ använda rengöringsmedel som innehåller ammoniak. Dvs. fönsterputs, som kan få vit plast att gulna. Bara ett tips ;).

Nöjd med Macbooken

Hej jag köpte en Macbook i Mars 2006, och jag har inte ångrat övergången ett dugg, Pc är det värsta som finns i mina ögon, dom går aldrig att lita på, men däremot Macintosch har jag aldrig haft nå problem, och dom e mycket snabbare och ligger långt fram i utvecklingen motför vad Pc gör:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-23 17:01

Hej!

Jag köpte min BlackBook i juni 2006 och jag har haft den i en månad. I början var den ganska varm, men sen när uppdateringen till 10.4.7 kom så har det lugnat ner sig. Jag brukar inte ha min dator i knät särskilt ofta, utan mest på skrivbord och sådär. Jag är väldigt nöjd med min MacBook, finns inget negativt att säga om den just nu för tillfället. Allt fungerar som den ska, grymt bra batteritid som det ska vara. Jag håller med er andra, det är alltid de som är missnöjda som hörs mest, samma sak med människor som är högljudda, hehe.

Jag har varit helnöjd med mina datorer i ett år nu ska jag säga faktiskt.

Jag var också helnöjd dom två första månaderna.
Det var innan problemen kom.
Men nu är dom här som sagt men jag får hoppas att Apple lever upp till sina garantier.
Det har dom ju gjort tidigare.
Det här bli 4e moderkortet som byts totalt , jag bytte 3 st på en Ibook G3 tror jag det var sen fick jag en ny dator.
Och nu är det antagligen dags för Macbookens moderkort.....:(

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-25 10:49
Ursprungligen av sventa46:

Jag var också helnöjd dom två första månaderna.
Det var innan problemen kom.
Men nu är dom här som sagt men jag får hoppas att Apple lever upp till sina garantier.
Det har dom ju gjort tidigare.
Det här bli 4e moderkortet som byts totalt , jag bytte 3 st på en Ibook G3 tror jag det var sen fick jag en ny dator.
Och nu är det antagligen dags för Macbookens moderkort.....:(

Hur lyckas du mula 4 moderkort? Jag har svårt att förstå. Det måste bara vara så att du är född med otur. För SÅ dålig kvalle är det inte på Apples produkter.

MVH
Andreas

har du avverkat 3 moderkort på ibook? du måste fan ha riktigt otur

Fick datorn idag. Stack direkt ner till till en appleåterförsäljare i Malmö och köpte en Airport Extreme basstation. Gick hem, satte i tre sladdar, nu ljuder ljuv musik (trådlöst så klart) från min stereo. Ska det vara så här lätt? Det tog fem minuter, verkligen, inget skitsnack - FEM minuter sen funkade allt. Även att surfa från min PC, trådlöst. Jag är nästan orolig, det har gått för bra.

Min funkar klockrent. En svart. Jag upplevde mooandet ett tag men undrar var det tagit vägen? Var det 10.4.7? Vid mooandets tidigare temperetur händer inget längre. Klockren helt enkelt. Den har fått ett Tucano-fodral i rött som passar till en Scrumpler-väska i rött. Vill ha en 1 GB-sticka till och väntar på att 160 GB-diskar ska dyka upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-24 17:27

RoedeOrm: Välkommen till Apple! Bli inte orolig om allt bara funkar på första försöket, det är normalt även om det känns lite ovant som PC-användare. I början när jag just hade bytt så saknade jag lite det eviga optimerandet och nedladdandet av drivrutiner m.m. men sen insåg jag att man faktiskt kunde använda datorn till någonting också. Sjukt värt. Sen jag köpte en bluetooth telefon har jag aldrig varit så synkad i hela mitt liv! Något som är väldigt eftersträvnadsvärt, eller hur?

Tack till alla som skrivit positiva saker om sina MacBooks. Jag ska köpa en snart, men blev nästan lite avskräckt när jag hängde här lite för mycket. Detta är dock nu avhjälpt, och jag ser fram emot min egen MB!

once you go mac ... you never go back ...

Balthazar
Jag är positiv till Mac oavsett dom problem jag haft.
Shit happens i all produktion!
Huvudsaken är det funkar för det stora flertalet.

hehe, jo jag hade nog varit positiv ja med, ja menar, hade jag drabbats så många gånger som du gjort så hade jag nog insett att jag bara hade otur

RoedeOrm: som sagt, välkommen till apples värdl, där det mesta är enkelt

Fortfarande strålande glad! Men sak märkte jag precis - kanten runt skärmen sluter inte exakt till gentemot datorns hölje. På höger sida av skärmen kan jag trycka till och det knäpper till, kanten trycks in någon millimeter. Det är ingen stor sak men det är klart att det påverkar kvalitetsintrycket något. Kanske inte ska jämföra med XPS-pansarvagnen (min PC som står och samlar damm nu, stackarn), för det dubbla priset.

Ursprungligen av RoedeOrm:

Fortfarande strålande glad! Men sak märkte jag precis - kanten runt skärmen sluter inte exakt till gentemot datorns hölje. På höger sida av skärmen kan jag trycka till och det knäpper till, kanten trycks in någon millimeter. Det är ingen stor sak men det är klart att det påverkar kvalitetsintrycket något. Kanske inte ska jämföra med XPS-pansarvagnen (min PC som står och samlar damm nu, stackarn), för det dubbla priset.

Vad jag kan komma fram till är att den ska inte sluta tätt. Högsta punkten på skärmen är två milimeterhöga distanser högst upp på skärmranen. Det finns inget spår för dessa distanser på keyboardsidan. Alltså måste datorn glappa mellan skärm och keyboard!

Bevaka tråden