Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn bara stannar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-19 12:46

Hej har haft min ibook(senaste revisionen) i snart ett år nu..
nu kommer det sig att den nångån då och då bara fryser.. inget funkar så måste tvångsavsluta den..

först trodde jag att de tkunde ha något med värme att göra för den brukade ofta varit igång med nåt krävande och var mycket varm, men idag så har den knappt används och varit sval och fin, men stannade ändå.

har inte hunnit kolla ifall det är nåt fel på minnena än. ska göra det snart.
och eftersom jag ändå hade lust att installera om hur som så gjorde jag det. men som sagt problemet kvarstår.

har inte heller utsatt min ibook för våld eller liknande de senaaste månaderna så borde inte vara något somtyp hoppat ur led eller liknande =)..

som sagt om någon haft liknande problem eller har så vore det trevligt om ni kanske hade lite tips kring vad jag kan göra.

Den fryser sig helt alltså? Även muspekar fastnar osv?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-19 15:31

jepp fryser sig helt..
en gång när den vakna hur sleep mode så fick jag en sån svart ruta som säger att man ska starta om.. annars braa fryser den..

hur som kollade apple hardware test och inget verka fel där..

dock har jag fått för mig att det kan vara något med antingen min explorer 3.0 mus eller med själva usb portarna..

kör datorn utan nånting i portarna nu så får se vad som händer..
har inte fastnat på ett antal timmar så....

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-19 16:53

hitta detta så vi får se vad som händer..
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=1622590

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-20 18:37

Hej Mitra,

Helt otroligt det du beskriver råkade jag ut för 2 dagar sedan. Har inte kunnat använda datorn särskillt länge innan samma fel återkommer. Har testat plocka bort mitt 1gig xtra minnes kort(crucial) utan resultat. Det lustiga är jag mountade en iso fil när det hängde sig ungefär som den i den amerikanska tråden. Har prövat att reparera hdd den hittade visserligen 1 fel men sen försvann det efter lagning. Ska köra diskwarrior och om det inte får rätsida på problem så skall min ibook få testa sina vingar.... :-((

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-21 12:17

har använt min ibook nu i tvåå dagar utan min explorer mus och den har inte stannat ännu. så tippar på att det är nåt fel med macen och musen imellan eller att en usb port är "halv-trasig"

om den stannar igen så postar jag..

vidir. har du testat att köra apple hardware test?
isf om du har installtions dvdn så starta upp datorn och håll in optionsknappen(alt) och välj apple hardware test och kör extended. se om nåt är fel..

har du märkt ifall din fläkt starar när du kanske spelar spel eller gör nåt som kräver mkt rsurser? för kanske att fläkten dött så datorn stannar när den e varm?
jepp testa och se ifall det är nåt fel med hårdisken.
och om du har saker i usb:n eller firewire:n så se ifall ibooken håller sig vid liv om du tar ut de grejerna.

hoppas det löser sig för dig.. lycka till!

För ett antal år sedan (på den tiden en beige PowerMacintosh G3 var det hetaste) hade jag liknande problem med totalfrysningar, men det berodde helt och hållet på ett trasigt minne. Nu verkar det ju inte ha varit så i detta fall, så det är väl inte till så mycket hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-21 13:30

Tack för tipsen, Adrian och Mitra men tyvärr har jag gjort hardware testet och tagit bort minnena utan framgång Det var just pga av sånt här jag blev en switcher :-((

vidir, gäller garantin för din mac fortfarande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-17 13:49

Jovisst gäller min garanti, men dom har byt logic kortet 2x nu fortfarande kass :-((

1
Bevaka tråden