Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac kvalitet? Jag tvivlar..

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-17 11:19

Är en ny användare av Mac och bytte just från PC för att få en dator med snyggare design, mer användarvänliga program och kvalitet.

Det sistnämnda är jag dock inte alls nöjd med.

Beställde först en MacBook från AppleStore, då fungerade det endast att klicka på trackpaden om jag klickade i mitten. Höger och Vänster på knappen fungerade inte alls. Skickade tillbaka till AppleStore o fick pengarna tillbaka.

Gick in på mitt lokala AppleCenter o köpte en ytterligare MacBook. Kom hem, allt verkar fungera men inte! Vänstra högtalaren på datorn fungerar inte.

Är detta kvalitet man kan vänta sig av en Mac?? Prislappen på Mac är ju ganska hög och det har jag inget problem med men då ska det vara kvalitet!

Alla klagar dessutom på värmeutvecklingen och på AppleCenter sa de att den blir varm. Som att det ska vara ngt man ska acceptera. Men herregud, det är ju en LAPtop. Då ska man väl kunna ha den i knät utan att få brännskador..
Jus nu får jag ha ngt mellan datorn och knät för att jag inte ska bränna mig..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-17 11:28

Eftersom det är samma komponenter, samma tillverkare och Asus som bygger macarna har nog macarna samma kvalitet de flesta andra. Om det är bra eller dåligt vetefan. Personligen tycker jag att kvaliteten på datorprodukter överlag är riktigt dåligt. Om man jämför med datordelar för 10-15år sedan allafall.

Ursprungligen av erbo11:

Men herregud, det är ju en LAPtop. Då ska man väl kunna ha den i knät utan att få brännskador...

Det är inte utan skäl som en bärbar dator numera marknadsförs som notebook i stället för laptop.

Citat från Apple.com: MacBook: the most advanced affordable Mac notebook ever..

Priserna på datorer är hårt pressade. Inte konstigt om det är gott om måndagsexemplar då. Dåligt bara att det inte kan fångas upp bättre i testning direkt i fabrik. Inte kan det löna sig att skicka trasiga datorer hit och dit?

Jag skulle nog tro att MacBook Pro har lite bättre kvalitet, även om jag själv inte gillar metallskalet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-17 12:34

Om du kollar det finstilta på vilken laptop som helst i dag står det att den inte får användas i knät. De ska stå på ett plant och hårt underlag.

Dock finns det bra plator som är specialgjorda för att ha mellan. Sök efter climator på misco.se til exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-17 12:36

håller med om att kvaliteten störtdykt på senare tid,
fattar inte att det kan bara mer lönsamt att få tillbaks hälften av datorerna på garantin än
att ha bättre tester vid monteringen

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 12:40

Ingemar har fattat grejen. Det är allt satans prispresande som gör att kvaliteten ser ut som den gör på prylarna i samhället. Kom igen folk! Vi måste ta oss ur Lidl-perioden och värdera prisvärt framför billigt!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-17 13:40

De måste ha bättre kvalitetskontroll före de packar och skickar iväg produkten.

Jag har ägt en Stereo av skotska märket Linn. På varje produkt var det en liten etikett om vem som hade kvalitetskontrollerat och dennes signatur, samma med min Gibsongitarr. Aldrig några problem med dessa produkter..

Detta är ju ändå produkter som KOSTAR, 14lakan är ju pengar..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-17 15:01
Ursprungligen av Snooze:

Ingemar har fattat grejen. Det är allt satans prispresande som gör att kvaliteten ser ut som den gör på prylarna i samhället. Kom igen folk! Vi måste ta oss ur Lidl-perioden och värdera prisvärt framför billigt!

Det är inte alla förunnat att kunna köpa en dyr dator. För många står valet mellan en dator till bra pris eller ingen dator alls. I det valet väljer i alla fall jag en dator till bra pris som förvisso har något sämre kvalitet än den skulle haft om den kostat 5000 kr mer.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 17:39
Ursprungligen av flipp:

Det är inte alla förunnat att kunna köpa en dyr dator. För många står valet mellan en dator till bra pris eller ingen dator alls. I det valet väljer i alla fall jag en dator till bra pris som förvisso har något sämre kvalitet än den skulle haft om den kostat 5000 kr mer.

Ser inte hur detta strider emot min postning... Har man inte råd att köpa en dyr dator så har men inte det - kanon att det finns alternativ! Men att ha råd, men snåla för snålandets skull (dagens Lidl-mentalitet) och ÄNDÅ tro att man ska få premium produkter... ja, då är man snett ute. Som sagt, det är skillnad på billigt och prisvärt.

Man tycker Apple borde ha lärt sig av 1995. Det var inte billigt den gången. Det handlade om prispressning då också. Spindler hade lovat att Apple aldrig mer skulle "charge premium". Jag betalar gärna en hundring mer om de kollar min dator innan de skickar den.

du verkar samtidigt ha lite otur o få 2 st "måndagsex". apple har alltid varit synonymt me kvalitet. dock så hare väll blivit lite sämre än förut. men jag upplever även att mac användare är mer kräsna. saker som en pc användare inte skulle klaga på, klagar ofta mac användare på.

att mac är dyrt, vetefan om jag kan hålla med om det, inte när det gäller macbooken. försök o hitta en dator med liknande prestanda från anna tillverkare för samma pris. det är grymt svårt, de flesta i samma prisklass har i bästa fall dual core 1,66 Ghz o inte 2 Ghz. räkna självklart på den vita, då den svarta är rätt dyr för vad man får jämfört me den vita. men även den svarta, du lär ha svårt o hitta PC me bättre prestanda för under 14000 kr, sen om 14000 är mycket pengar, det är en annan femma. men dyrt äre inte.

för övrigt äre ju inte ovanligt att helt nya modeller lider av barnsjukdommar eller problem i tillverkningen i början, det brukar dock lösa sig. ta macbook pro t.ex. jag tycker att det är mycket mindre nyheter o liknande om problem med den numera, o den ahr nu funnits i över 6 månader.

Jag tycker alltid det är kul när folk säger att man ska hitta en pc med liknande prestanda för samma pris. För det går inte, oavsett pris. Det låter alltid "amen, den väger 3 hekto mer" "eller den är 1 cm bredare" och skulle du hitta en som matchar så är den helt enkelt "inte lika snygg."

1
Bevaka tråden