Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös internet med AirPort Express? Hur fungerar AirTunes?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-15 17:19

Ska köpa mig en Macbook så fort lönen rammlar in och vill så klart köra trådlöst. Om jag även beställer AirPort Express-basstation med AirTunes från apple.se har jag då möjlighet att köra internet trådlöst? Bara koppla in mitt modem till basstationen och sen surfa trdålöst? Sen undrar jag lite om att skicka musik till stereon trådlöst. Är det bara att plugga in adaptern i ett grenutag och sen en optisk kabel mellan den och streon?

Har comhem som internetleverantör, hur väl fungerar det med apples routrar osv?

Jag kan svara ja på alla frågor utom på den om comhem, för det har jag aldrig provat.

Jag använder en AirPort Express för mina tre datorer, och det funkar utmärkt. Den optiska utgången har jag inte testat, men den analoga är bra. Musiken låter där man vill.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-15 17:45

Finns det även möjlighet att koppla in en eller flera datorer direkt via kabel, alltså välja att köra vissa datorer icke trådlöst. Min nuvarande powermac G4 har inte någott trådöst kort så för att spara in lite på pengarna så är tanken att fortsätta köra den via kabel.

Ursprungligen av Lappa:

Finns det även möjlighet att koppla in en eller flera datorer direkt via kabel, alltså välja att köra vissa datorer icke trådlöst. Min nuvarande powermac G4 har inte någott trådöst kort så för att spara in lite på pengarna så är tanken att fortsätta köra den via kabel.

Njae, då behöver du en switch eller nåt. Det finns bara en ingång för kabel på Expressen, inte någon utgång.

Edit: grammatik

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-15 18:00
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Njae, då behöver du en switch eller nåt. Det finns bara en ingång för kabel på Expressen, inte någon utgång.

Edit: grammatik

Då finns det kanske möjlighet att använda min nuvarande d-link router? Koppla modemet till denna och sen från den vidare till airport adaptern.

Ursprungligen av Lappa:

Då finns det kanske möjlighet att använda min nuvarande d-link router? Koppla modemet till denna och sen från den vidare till airport adaptern.

Funkar fint, så ser min uppsättning ut. Alla datorer, även de kopplade via sladd till routern kan köra airtunes.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-16 13:31
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Funkar fint, så ser min uppsättning ut. Alla datorer, även de kopplade via sladd till routern kan köra airtunes.

Pratar vi trådlös eller icke trådlös router nu? För min d-link är inte trådlös, så tänkte då dra kabel till airport adaptern för att i sin tur ge trådlös möjlighet till den bärbara. Antar att det ska funka, men ja, lika bra att kolla innan man handlar.

Ursprungligen av Lappa:

Pratar vi trådlös eller icke trådlös router nu? För min d-link är inte trådlös, så tänkte då dra kabel till airport adaptern för att i sin tur ge trådlös möjlighet till den bärbara. Antar att det ska funka, men ja, lika bra att kolla innan man handlar.

Icke trådlös router pratar vi om, men det spelar ingen roll. Det enda som krävs är att man ligger på samma nätverk, oavsett om det är trådlöst eller inte.

  • Medlem
  • 2006-07-16 19:41

Hmm. Jag kör trådlöst internet via en AirPort Extreme kopplat via ethernet till min
stationära som tyvärr saknar AirPort-kort.
I samma nätverk (fast i ett annat rum) finns min AirPort Express som jag kopplat med sladd till stereon.
Jag har gjort följande:
* klickat i alternativet "sök efter fjärrhögtalare som är anslutna med AirTunes" i iTunes
* Via AirPort Admin Util för AP expressen ställt in "tillåt AirTunes via Ethernet"

men jag får FORTFARANDE inte upp fjärrhögtalar-klickrutan i iTunes på min stationära.

Måste min stationära ha ett AirPort-kort för att detta ska funka? Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • 2006-07-16 19:48

Kanske ska tillägga att jag i AirPort Admin Util för AP Expressen har den som "trådlös klient", ansluten till huvudnätverket som AP Extremen svarar för...

1
Bevaka tråden