Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Licens och moral på Call of Duty 2

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-15 17:07

Jag har en iMac som jag kör OS X och Win XP på. Jag har köpt CoD2 som jag spelar på Windows. Jag har även CoD2 för Mac. Men den är en "fuling". Jag tycker nog att det räcker med att jag redan köpt CoD2 för Win och kan nog med relativt gott samvete ha "fulingen" kvar på Mac-partitionen.
Naturligtvis är det två skillda programvaror som man ska en riktig licens till varje. Hur skulle ni hantera detta? Moralens väktare får kommentera.

Om du redan nu kan sova gott om nätterna är det väl bara att köra på... Du kan ju i vart fall inte använda båda versionerna samtidigt!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-07-15 22:25

orka!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-16 00:47

Ska man vara lite petig så är det väl ett annat företag som gjort mac-versionen. Så i din logik får ju inte dem betalt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 14:04

Funkar serienumret du köpt för din PC-licnens så skulle jag nästan säga "ok" men som flojon sa så har du inte betalat för portning av spelet till Mac. Jag tror de skulle ha en annan uppfattning.

Det är väl fortfarande olagligt?
Moraliskt finns det såklart inga som helst problem.

En fråga du kan ställa är: vad är alternativet om du kommer fram till att det är omoraliskt att göra som du gör?

Kommer du A) att köpa en till version till Mac eller B) att bara spela på Windows.
Är svaret B så går det inte att hitta några moraliska problem hur mycket man än letar. Är svaret A kan du fråga dig om du verkligen borde behöva det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-16 15:16

Skicka ett mail till Aspyr och se vad de säger

kör den betalda i bootcamp?

Trist att du äger Windowskopian, för om situationen hade varit omvänd så hade det varit mycket enklare - dock lika olagligt.

Samma problematik fanns kring Quake 3 som hade ett uniformt serienummerstyp för alla plattformar. Ditt serienummer från Macversionen funkar fint i en Windowsversion.

Mycket bra fråga huruvida du har rätt enligt licensen att spela på en annan plattform. För du äger ju inte programvaran, bara en licens att få bruka den under vissa villkor. Du kan ju kolla licensrättigheterna för säkerhets skull.

Som jag ser det så betalar man egentligen för att få en licens, sjäva CD:n i sig har ju inget värde. Har du köpt licens för ett visst spel/program så säger moralen att du får lov att använda spelet/programmet på max en dator åt gången. Dvs har du tidigare köpt Call Of Duty 2 till PC så tycker jag att det är moraliskt okej att ladda ner Call Of Duty 2 till Mac om du precis har switchat. Att de som portat spelet då inte får betalt löser moralen genom att nästa gång man vill köpa ett spel köper man av det företaget.

Ursprungligen av Mikamar:

Som jag ser det så betalar man egentligen för att få en licens, sjäva CD:n i sig har ju inget värde. Har du köpt licens för ett visst spel/program så säger moralen att du får lov att använda spelet/programmet på max en dator åt gången. Dvs har du tidigare köpt Call Of Duty 2 till PC så tycker jag att det är moraliskt okej att ladda ner Call Of Duty 2 till Mac om du precis har switchat. Att de som portat spelet då inte får betalt löser moralen genom att nästa gång man vill köpa ett spel köper man av det företaget.

Ursäkta, men hur får de betalt för arbetet med COD2 genom att man köper ett annat spel senare? Logiken haltar, om den ens existerar.

Ursprungligen av Leftrustle:

Ursäkta, men hur får de betalt för arbetet med COD2 genom att man köper ett annat spel senare? Logiken haltar, om den ens existerar.

Det är inget som hindrar dig att köpa tusen exemplar av COD2 om du vill stödja utvecklarna. men på vilket sätt skulle de få mindre betalt om du istället köpte tusen olika spel från samma utvecklare? Det är ju som om KappAhl skulle tjäna mindre pengar om jag köpte en svart tröja för 99 kronor och en vit tröja för 99 kronor än två vita tröjor för 198 kronor. Så länge man gör ett köp så tjänar de ju pengar.

Förstår du inte den logiken så är det meningslöst att försöka föra en diskussion...

Ursprungligen av Mikamar:

Det är inget som hindrar dig att köpa tusen exemplar av COD2 om du vill stödja utvecklarna. men på vilket sätt skulle de få mindre betalt om du istället köpte tusen olika spel från samma utvecklare? Det är ju som om KappAhl skulle tjäna mindre pengar om jag köpte en svart tröja för 99 kronor och en vit tröja för 99 kronor än två vita tröjor för 198 kronor. Så länge man gör ett köp så tjänar de ju pengar.

Förstår du inte den logiken så är det meningslöst att försöka föra en diskussion...

Ok...

1
Bevaka tråden