Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Journalföring VS. Prestadaförlust?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-15 19:57

Hur mycket förlorar jag i prestanda på en snabb 7200 250Gb extern disk (via firewire) ansluten till en IBook G4? Slaskar på denna med exempelvis Garageband, men kom på att jag formatterat den med journalföring PÅ.

Den skall vara av för slaskdiskar osv väl? Förlorar man mkt prestanda?

/Fredrik

Jag tror att det är knappt märkbart men ja har inte sett några siffror dock

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-15 20:57

Med journalförning on kommer ge dej skyddad filer om datorn skulle råka ut för plösligt omstart. Det kan vara värt om du jobbar med viktiga musikfilerna....

Det brukar för det mesta vara knappt märkbart, men eftersom journalföringen i HFS+ är ett efterhandshack är det möjligt att det ser annorlunda ut. I stort sett alla journalfilsystem brukar passa på att effektivisera diskoperationerna när de ändå buffrar och journalför allting, och det väger ofta upp den overhead som själva journalföringen medför. Men själv tycker jag det är en dålig idé att inte köra journalfört när man kan det, förutsatt att man inte har några akuta prestandaproblem. Det är värt det.

  • Medlem
  • 2006-07-15 21:33

Aha, okej!

Varför jag frågade var för att jag har en 250Gb 7200rpm extern hårddisk via Firewire till datorn. Drog igång Garageband, men märkte att jag fick röd indikation redan vid 2-3 spår (med lite effekter och så). Har hela tiden trott att det beror på den slöa disken i iBooken. Men tydligen är väl iBooken generellt för klen för ändamålet. =(

/Fredrik

1
Bevaka tråden