Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa hårddiskar trådlöst?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-15 20:13

Vilka möjligheter finns det att ha externa hårddiskar trådlöst? Kommer köpa mig en bärbar dator inom kort och vill då inte ha den kopplad till en extern HDD hela tiden utan kunna ha möjligheten att köra trådlöst. Vet att överföringshastigheten inte kommer vara ruskigt snabb, men borde väll änndå räcka för att streama film och musik.

Vilka produkter finns det på marknaden för detta ändamål? Har redan ett par diskar i min nuvarande stationära dator, så enbart chassi / kabinett behövs, behöver alltså inte sitta någon disk vid inköp.

Räcker det att köpa en kabinett med nätverksport och sen koppla till en trådlös router? Hur blir det då om man vill köra via kabel imellanåt, är det bara att plugga den bärbara datorn till routern via kabel så är det klart, eller måste det trixas lite extra?

Ett kabinett med ethernet som kopplas till en trådlös accesspunkt av något slag (t ex en trådlös router) fungerar alldeles utmärkt, likaså att ibland köra via kabel. Fast ska man göra det så kan man lika gärna plugga i USB-porten som också brukar finnas.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-07-15 21:33
Ursprungligen av irrelogical:

Ett kabinett med ethernet som kopplas till en trådlös accesspunkt av något slag (t ex en trådlös router) fungerar alldeles utmärkt, likaså att ibland köra via kabel. Fast ska man göra det så kan man lika gärna plugga i USB-porten som också brukar finnas.

Kommer det fungera att koppla in en AirPort Express-basstation med AirTunes i denna röra och änndå få det att fungera på det sätt det ska? Alltså ha musiken på den externa hårddisken, och sen streama den över till förstärkaren med hjälp av airtunes.

LaCie m fl har nätverksdiskar vilka ju bör fungera utmärkt att koppla via router (trådlös eller ej). Det enda är ju att ethernet är långsammare än USB2 eller FW.

Ja, men du måste ha en dator som spelar musiken.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-07-16 18:30

Det här skulle kanske kunna vara något!?
http://www.tvix.co.kr/Eng/Products/HDM5000U.aspx

Förvisso är den ful men det finns ju en hel del fiffig funktionalitet inbyggd i den. Mac-kompatibiliteten kan jag inte uttala mig om men har produktutvecklarna något som helst vett och förnuft så har det ju försett den med smb-protokoll.

1
Bevaka tråden