Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 Alu startar inte - vad är det för fel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trots att jag jobbat som Mac-tekniker så kan jag inte komma på vad det är för fel med min bärbara, jag har kört i fast i tankebanorna så jag behöver hjälp.
Förhoppningsvis hjälper det att jag skriver av mig mina tankar också så jag kan tänka klart igen.

Maskinen i sig är drygt 1,5 år gammal, det är en 1,33 Mhz maskin standard förutom 1 Gb RAM i den.

Igår slog jag igen locket på den så den skulle gå ner i vila och det har den sannerligen gjort. För nu får jag inte igång den.

Jag misstänker starkt hårdvara men frågan är vad?

När jag trycker på startknappen hör jag att disken spinner igång och det börjar snart läsas från den. Strax därefter kommer POST ljudet (Power on self test, BOOOONG).
Här stannar allt sedan.
Skärmen tänds inte och efter ett tag slutar disken att snurra.

Det jag har gjort hittentills:
1) Den startar inte från skiva.
2) PMU-reset
Jag skulle vilja göra en nvram-reset men det är svårt utan skärm.

Jag har tyvärr ingen exterm skärm att testa mot ifall att det är skärmen som pajjat.
Jag har även provat att hålla nere T för att starta den i Firewire-disk läge inget syns på skärmen när jag sedan kopplar in den i iMacen så säger den att den ser en okänd enhet på Firewire-bussen.

Tyvärr har jag ingen skruvmejsel för att montera ut minnena och testa med ett originalminne men det är nästa steg.

Men POST ljudet talar emot detta på ett sätt men också inte.
Minnet är de huvudmisstänka skurkarna.

Kan det vara hårddisken? Den har inte gjort några som helst ljud ifrån sig den spinner så fint även nu, men iMacen ser den som okänd enhet men det kan lika gärna säga att maskinen inte startat som FW-disk.

Kan skärmen vara paj? Den har inte betett sig på något som helst konstgt sätt heller.

Maskinen har gått som en klocka sedan jag fick den.
Tilläggas ska att jag för cirka 1-2 veckor sedan hade liknande problem, då det var så varmt och det var allt annat är kallt i datorrummet då, efter en visit i källaren startade maskinen igen.

OBS: Det går inte att zappa PRAM eller rätta rättigheter i detta läge.
Men allt talar för att det är minnena just nu - någon som har någon annan tanke?

Nu har jag testat att plocka runt med minnena, testat dem enskilt och par omväxlat på de olika minnesplatserna. Tyvärr hittar jag inte originalminnena men jag har svårt att tro att båda minnena ska ha pajjat samtidigt.

Jag börjar starkt misstänka hårddisken faktiskt, den låter misstänkt lite.
Jag testa att trycka i en reserv jag har så får vi se om jag fr något liv i den.

Datorn reagerar i alla fall på att inga minnen satt i. Alltid något just nu...

The quest continues!

Nu har jag felsökt klart flytat runt delat mellan två maskiner och svaret är nu framför mig.
Logikkortet är paj. Igen.
Surt som fasen måste jag säga. Nåja inte mycket att göra chefen blir nog glad att lägga ut 5 000 kr bara så här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-17 19:09

Blinkar vilolampan till ibland ? eller lyser till.

Vad jag ser så är det din logikkortet som är fel på.
Blir det inte bild på extern skärm så är det logikkortet...
Det är flera tecken.

Men starta datorn utan batteri. Ibland är det batteri som drar för mycket ström.
Bara som test

Det är logikkortet. Beställde det förra Torsdagen och i dag kom det till Bromma.
Det har alltså tagit Apple en vecka att skicka reservdelen, en vecka.
Helt otroligt dåligt.
Den fanns till och med på lager i Holland.

När jag jobbade med detta tog det 2 dygn att få reservdelen.

1
Bevaka tråden