Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta RAM själv var tufft....puh!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-14 13:14

Köpte ett engigsram-minne till macbooken. Sen gick jag över till polaren för att få lite hjälp med att byta minnet. Macbooken var nästan lika stilren inuti som utanpå. Att skruva bort de små skruvarna krävde extra fokusering av ögonen. Man får mer känna sig fram när skruvmejseln hoppar i spåren. Jag kände lite mig lite nervös inför bytet, men polaren uppvägde detta genom att bjuda på lite vitt vin(hmmm...).

Man får använda hyfsat mycket kraft för att ta ut minnet. Spaken som ploppar ut minnet ur dess plats kändes lite vinglig men funktionell. Bort med den gamla in med den nya minnet. Här började problemen....!

L-balken som täcker minnena var svår att skruva fast för RAM-minnet satt inte riktigt så långt in som jag mindes. Hur hårt behöver man trycka in minnet egentligen? Jag och polaren tryckte rätt hårt men L-balken "bulade" ut där minnena satt. När jag satte tillbaka batteriet blev dessutom botten ojämn. En del av batteriet stack ut en aning och bildade en skarp kant på sidan av macbookens underdel.

Idag läste jag på ett engelskt forum att en kille hade gjort samma sak som jag, men att han ganska säkert tryckte ännu hårdare än jag gjorde. Han hade dessutom använt en tandpetare för att trycka in skyddstyget som ser lite silverfärgat ut. Jag tog bort batteriet för att göra samma sak som honom men lyckades inte att få in tyget som skyddar minnena. Då blev jag lite arg och tog bort L-balken ännu en gång och tryckte så hårt att tummarna värkte, och se, minnena åkte in djupare än förut och fastskruvningen av L-balken gick som en dans förutom att en av skruvarna bestämde sig för inte hitta hålet. Efter att ha övertygat skruven om att den måste passa där såg jag till min besvikelse att batteriet fortfarande stack ut på samma sätt med en skarp kant på undersidan.

Jag vände macbooken igen och kände på batteriet. Man kunde tydligt se att den inte låg kant i kant med chassit. Jag placerade två tummar på batteriet och började trycka åt olika håll, och då klickade plötsligt batteriet sig på plats. Äntligen ligger macbooken stadigt och minnena ligger djupt inne där de skall.

Det var lite klurigt men värt arbetet!

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-14 13:58

Huvva, låter otroligt jobbigt! Tänk att det kan vara så olika på samma datorer. Jag ersatte mina 2x256 med 2x1024 och det gick, om inte hur-smidigt-som-helst, så åtminstone smidigt...

Ursprungligen av kkb:

Huvva, låter otroligt jobbigt! Tänk att det kan vara så olika på samma datorer. Jag ersatte mina 2x256 med 2x1024 och det gick, om inte hur-smidigt-som-helst, så åtminstone smidigt...

jag tror det inte skiljer så mycket mellan datorerna, utan det som skiljer är vad folk anser vara "svårt att få i minnena". med rätt teknik så äre inte särskilt svårt. gäller bara att veta hur.

en del säger att de var tvugna att trycka så att de hade ont i fingrarna, det tycker inte jag. visst fick ja trycka hårt, men inte fick ja ont i fingrarna efter

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-14 15:43

Du kanske är krallig bit som slipper ta i så mycket?

Ursprungligen av trebban:

Du kanske är krallig bit som slipper ta i så mycket?

haha, jag krallig, snarare spinkig starka nypor möjligen

jag använde tekniken me handduk och datorn mot vägg, o visst får man ta i, men ont i händerna efter nää

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-07-14 15:57

Mjo, det är väl troligare att det skiljer mer på uppfattning och teknik, än på datorerna.
Den teknik jag använde var datorn-på-handduken-och in-mot-en-vägg. Det funkade smidigt. Däremot kunde jag ha fått ont i fingrarna då jag hade läst många "när-du-tror-att-minnet-är-på-plats-så-ska-det-in-en-bit-till"-kommentarer.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-14 19:57

Det är nog olika fabrikat som behöver tryckas olika hårt. Originalminnena (alltså de 2 * 256) glider in som smör, medan mina 2 * 1 GB TwinMOS krävde handduk-och-vägg och sargade tummar.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-14 21:10

Jag tryckte in ett minne från Apple. Nu så här i efterhand förstår jag att jag inte är en av de bästa datorkonfigurerarna i världen. Jag är för mjäkig.

På tal om något annat så var det någon som sa att blanda minnen med olika storlekar inte skulle vara optimalt för macbooken. Jag tog ut en av 250:orna och satte i en engigare vilket betyder att jag har 1.25 i ram. Kommer datorn utnyttjas till fullo då?

Jag planerar förstås att ha två likadana minnen(2x1gig) så datorn får lite mer kapacitet.

Ursprungligen av trebban:

Jag tryckte in ett minne från Apple. Nu så här i efterhand förstår jag att jag inte är en av de bästa datorkonfigurerarna i världen. Jag är för mjäkig.

På tal om något annat så var det någon som sa att blanda minnen med olika storlekar inte skulle vara optimalt för macbooken. Jag tog ut en av 250:orna och satte i en engigare vilket betyder att jag har 1.25 i ram. Kommer datorn utnyttjas till fullo då?

Jag planerar förstås att ha två likadana minnen(2x1gig) så datorn får lite mer kapacitet.

prestandaskillnaden blir olika stor beroende på vad du kör för nått. det verkar vara mest i spel man har o vinna på dual channel. du kommer kunna använda alla 1,25 Gb, men inte få ut full hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 21:08

jag har också lite problem med någon millimeters nivåskillnad mellan batteriets hörn och datorns undersida. haft så sen jag köpte minnena nu, ett par månader typ.. inte orkat bry mig överdrivet, men vore såklart bättre om allt var tiptop. tror inte kan kan/vågar trycka in minnet mera iaf. hur funkar det att pilla med tandpetare? silvergrejen ska väl ligga där.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-14 21:30
Ursprungligen av snigel1:

jag har också lite problem med någon millimeters nivåskillnad mellan batteriets hörn och datorns undersida. haft så sen jag köpte minnena nu, ett par månader typ.. inte orkat bry mig överdrivet, men vore såklart bättre om allt var tiptop. tror inte kan kan/vågar trycka in minnet mera iaf. hur funkar det att pilla med tandpetare? silvergrejen ska väl ligga där.

Njae. Försök att trycka in minnet/minnena så hårt du vågar. Jag fick in dem så långt in att silverkuddarna inte längre var ivägen. Minnena hamnade innanför minnesplatsernas väggar, om du förstår. Då var problemet med silverkuddarna inte så farligt längre.

Att jag fick batteriet på plats med tumtricket var bara ren tur. När jag känner efter med fingret på undersidans kant tippar jag på att batteriet sticker ut typ en halv millimeter. Problemet med en alltför utstickande batterikant är nog att man kan slå av små bitar av kanten när man drar datorn mot sig eller nåt.

Jag vet inte om alla minnen är lika breda. Du får väl dra ut minnena och jämföra originalet med den nya. Är de lika stora och den nya satt lite längre ut i minnesplatsen skulle jag pröva att försöka trycka in den nya lite till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 22:11
Ursprungligen av trebban:

Njae. Försök att trycka in minnet/minnena så hårt du vågar. Jag fick in dem så långt in att silverkuddarna inte längre var ivägen. Minnena hamnade innanför minnesplatsernas väggar, om du förstår. Då var problemet med silverkuddarna inte så farligt längre.

Att jag fick batteriet på plats med tumtricket var bara ren tur. När jag känner efter med fingret på undersidans kant tippar jag på att batteriet sticker ut typ en halv millimeter. Problemet med en alltför utstickande batterikant är nog att man kan slå av små bitar av kanten när man drar datorn mot sig eller nåt.

Jag vet inte om alla minnen är lika breda. Du får väl dra ut minnena och jämföra originalet med den nya. Är de lika stora och den nya satt lite längre ut i minnesplatsen skulle jag pröva att försöka trycka in den nya lite till.

jag tycker att mina är "innan för kanten", men silverkuddarna buktar ju lite på mitten mellan skruvarna lixom.

a, ja. allt funkar ju. hoppas bara man inte får garanti-avdrag om nåt går sönder i framtiden

Såhär är det;
Det spelar ingen roll hur stora minnena är bara lika snabba. 667 Mhz.
I apple store här i stan sa de att själva storlekten är skitsamma.

En bra regel när man byter RAM minne är att man inte ska vara rädd för att trycka för hårt. De sitter alltid så hårt att man tänker "tycker jag hårdare nu så knäcks de"
Alltid samma vare sig det är en macbook, powermac eller imac. Alla datorer provat att byta ram i så har de suttit skithårt. så de e bar ´å tryck

Ursprungligen av antonsilver:

Såhär är det;
Det spelar ingen roll hur stora minnena är bara lika snabba. 667 Mhz.
I apple store här i stan sa de att själva storlekten är skitsamma.

shitsamma? vilket skitsnack. med 1 gb + 256 mb får du inte dual channel, med 1 gb + 1 gb eller liknande får man dual channel. så skitsamma i den meningen att det inte spelar nån roll alls, är skitsnack

dock kan man ju diskutera prestandavinsten. i photoshop vare väll bara 4 % i nått test, o andra sidan emuleras ju photoshop. i quake 3 eller vad det nu var, så var prestandavinsten med dual channel 30%. detta var på mac mini, men macbooken är ju väldigt lik i hårdvara.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-15 03:59

Jag har inte sett någon prestandavinst med 512x2 över 1024+256, förutom i något random spel man aldrig lirar. Fördelen med 1024+256 är att man kan uppgradera sig till 1024x2 senare om man känner för det, om 512x2 går segt efter ett tag blir det dubbla avgifter.

ja, ska man uppgradera direkt, så äre ju bättre o köpa 256x2, självklart, men att säga att det inte skiljer nått är ju itne sant, ena är dual channel , det andra inte. sen om prestandavinsten blir stor eller inte kan ju diskuteras. spel är väll de program som tjänar mest på det, men frågan ä hur mycket man spelar på en macbook

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-15 14:37
Ursprungligen av Baltazar:

ena är dual channel , det andra inte.

Dual channel ja, fast 256mb mindre.

ja, alltså, 1,25 Gb icke dual channel är i de flesta lägen bättre än 1 Gb dual channel, jag har inte sagt nått annat. har bara sagt att med det ena alternativet så får man dual channel, i det andra inte. men att det inte ger sådan prestandavinst att inte ha dual channel, om man inte spelar då.

som sagt så var vinsten på en 1,66 Ghz mac mini 4 % i photoshop, o det är ju inget o bry sig om, MEN det är fortfarande en skillnad som man inte kan säga att den inte finns där.

summa sumarum, kör vidare med 1,25 Gb tills du har råd med en 1 gb till. du kommer inte lida av att köra med icke dual channel. rent ekonomiskt äre mycket bättre än att som sagt köpa datorn med 2 st 256 minnen o sen uppgradera eftersom än att slänga iväg pengar på 2 st 512 mb från apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-21 05:21

Hoho nu har jag anslutit mig till mac världen igen jag uppgraderade också minnet, köpte twinmos från komplett. Det gick fint att installera, visst fick man trycka men inte så mkt en del andra här fått göra. Jag körde så att jag tryckte med tummarna och hade de andra fingrarna om macbookens baksida. Va extra noga med att se till att skjuta in minnena _rakt_ in, blir enklare att trycka in dom då. Jag körde datorn först ett tag med 2x512, måste säga att i Age of Mythology i Rosetta gick det markant bättre med 2gb i faktiskt. Kompilering går blixtsnabt med 2gb oxå. Med risk för att låta lite "dum i huvet" så är det enda tråkiga nu att datorn är fullt utrustad, nu fattas det bara att ngn kommer på ihopviksbara 21" skärmar, tunna som OH papper

och angående minneskonfigurationer:

vilken som helst är möjlig, 1gb + 256 funkar exempelvis fint, men för att utnyttja dual tekniken KRÄVS det att minnena är exakt samma i sin specifikation, (dvs relevant för oss är att se till så att man stoppar in 2 av samma storlek, och kanske helst från samma tillverkare)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel_DDR

Generellt när jag läst här verkar det som apple säger en del tokigheter då och då... man får väl vara på sin vakt och undersöka sakerna själv helt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 09:40

hur mycket tjänar man på att köpa en MacBook med 1 gb eller 2 gb minne jämfört med default-installationen och att köpa själv o installera?

vet inte på 1 Gb, men 2 Gb är väll en 200-2500 kr billigare o köpa själv o installera än att köpa färdigt från apple

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-07-23 13:11

"vilken som helst är möjlig, 1gb + 256 funkar exempelvis fint, men för att utnyttja dual tekniken KRÄVS det att minnena är exakt samma i sin specifikation, (dvs relevant för oss är att se till så att man stoppar in 2 av samma storlek, och kanske helst från samma tillverkare)"

När jag får råd ska jag följa dit råd. Låter utmärkt det här!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 09:05

Fråga... Har ni hittat några 1GB minnen som passar nååågorlunda bra i MB'n så att man inte måste vålda sönder datorn/väggen/tummarna...? =P Är det samma storlek eller har någon hittat något som passar _lite_ bättre iaf?

de följer ju alla en standard, så alla borde vara lika "tröga" att få i, tror snarare att hur svårt det är att få in minnena är en relativ fråga, som beror mycket på hur varje användare som utfört ingreppet upplevt det. en som tyckt det avr skitlätt, så som jag, kan mycket väl behövt trycka som någon annan som upplevt det som mycket svårt o få in minnena. tror inte det finns nått som heter "lätta minnen att få i" så att säga, utan bara olika uppfattning på vad som är svårt

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 22:56

Som folk redan påpekat är minnen i regel svåra att trycka i.
Mina minnen var tröga att trycka i och jag fick trycka som bara den. Men jag tryckte knappast mer än vad jag har fått göra under alla mina andra minnesinstallationer jag genomfört.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-25 00:45

Pillade i två fräscha 1Gb-minnen idag. Första gick helt okej, det andra var skitjobbigt. Men det funkar iaf

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 13:56

En fråga:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533
eller
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

Grejen är att de från komplett kommer in första september preliminärt, och Kingstone hos dustin finns i lager. Frågan är om båda funkar för mac...? Någon som har erfarenhet av det?

Vet inget om de andra fungerar men komplett har visst höjt priset på de minnerna igen, tur att man beställte innan:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-26 11:39

Jag kanske tjatar här i tråden men styggapojken.se har billiga och lätt-monterade ram-minnen till macbook.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 13:42

Nej, dom var inte billiga =P
OCH SUCK att komplett höjde priset över EN dag! >< DOH!

Bevaka tråden