Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka inställningar till spel? (Ex. Quake 4, COD 2)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar vad man ska ha för inställningar till Quake 4, Call of Duty 2 osv, i och med att min 2,16 2GB 256VRAM inte klarar maxinställningar på något av spelen, så, vad ska man dra ner på så spelen blir spelbara/snygga?

Jag har dessa spel till OSX.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-14 17:05

Urm... Jag antar att det är en Macbook Pro eller en iMac som du spelar på. I fall det är fallet förstår jag inte vad du pratar om. Jag kan köra båda spelen med allt på max på min MacBook Pro med iaf konstant över 30 fps. Kolla att du inte har något program som tuggar i bakgrunden.

om du inte har laddat hem uppdateringen till quake4 än så gör det, v1.2 stödjer nämligen smp. (dvs dual core)
annars finns det ju 'färdiga' inställningar att ta till (low, high, osv.) om man inte vill sätta sig in i detaljerna.

edit: finns det inte en 'auto-settings' knapp som 'känner av' själv vad som är lagom?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 17:51

Skuggor tar en hel del kraft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 18:09

Quake 4: Skuggor dödar din maskin främst annars borde du kunna köra hyfsat hög upplösning utan problem. Näst högsta texturnivån funkar, inte högsta (kräver 512MB VRAM)

Rekommenderar att du uppgraderar till version 1.2 som kan ge en boost uppåt 40-60% beroende på dina inställningar.

CoD 2: Borde funka bra så länge du kör på "normal" renderingsmotorn. High dödar så väl min Dual Core G5:a som polarens MacBook Pro.

Jag har en MBP, jag ska testa inställninarn som ni sagt. Jag har sat allt på max, 12x antilansing någonting, men det funkade inte. Testade med 8, gick hyfsat. Ska se vad jag ska ta bort då, skuggor etc. Normal på CoD 2, check!
Ska testa detta, kan rapportera hur det gick sedan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-14 21:34

Kantutjämning tar också mycket kraft speciellt på 12x. Prova med 4-6x! Nästa steg är att gå ner till 1024x768.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 22:45

Ehm... Din MacBook Pro har INTE tillräckligt snabbt grafikkort för att köra med AA i högre upplösningen än kanske 1024x768, om ens det, och absolut inte 12X.

Det tog jag för givet att du körde utan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-14 23:45

Tänk på att både Cod 2 och Quake 4 tuggar något avsevärt i högre upplösningar. Om du kör i 1024x768 bör du kunna köra med allt på max utan några problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 23:59

CoD 2 funkar nog i full upplösning på MacBokoen Pro:n men kommer dö av "high" inställningen oavsätt upplösning (du kan säkert köra 640x480 eller kanske rent av 800x600 men full upplöst normal kommer nog se bättre ut). Antagligen ser det bättre ut än en lägre upplösning med AA också.

Quake 4 är det nog att glömma maxupplösning - det äter mycket GPU det spelet. På jobbets Quad G5 med GeForce FX7800 kan jag köra i 1600x1200, men inte på min G5:a hemma med GeForce 6600.

Ursprungligen av Erik.dv:

(du kan säkert köra 640x480 eller kanske rent av 800x600 men full upplöst normal kommer nog se bättre ut). Antagligen ser det bättre ut än en lägre upplösning med AA också.

Det är sant! Jag tror jag nu valde lägsta upplösning och högsta allt annat och det blev både snyggt och flöt på bra. Kanske något högre upplösning att föredra, men detta fungerade faktist fint!

Nu gick Quake avsevärt bättre!
Sänkte upplösningen till kanske 1024 x 700(?) och stängde av skuggorna, nu flyter det på bra. Men oftast när man går igenom en dörr (när den öppnas alltså) så är det ett hack, eller snarare ett litet stopp i spelet, en sekund och om det är ett större rum man ska in till så kan det ta 5 sekunder. Har det någonting med inställningarna och göra också? Man vill ju inte spela ett fult spel, men hack gillas ej.. :/

Sätt ned alla inställningar på minimum och arbeta dig uppåt till vad som är spelbart. Absolut enklaste sättet att ställa in ett spel på. Börja med de inställningar du anser är viktiga, personligen ökar jag alltid upplösningen först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-15 15:14

Jag får små hack ibland också men det är stort bara när spelet ska spara som det kan "hoppa" lite, men det handlar max om en sekund och sker ganska sällan.

Dock har jag bara kört det på G5:or.

1
Bevaka tråden