Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med become an Xcoder exempel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 00:39

allså, jag är mega-noob på detta, men behöver ha lite koll på hur xcode fungerar för att jag ska kunna driva ett projekt frammåt.

sitter och gör lite övningar och föstår det mesta, men jag har ett problem.
Då jag kör build and Go på en enkel applikation så kan den inte byggas för att det står så här:

error: couldn't run '/System/Library/PrivateFrameworks/DevToolsCore.framework/Resources/pbxcp' because an internal error occurred (Resource temporarily unavailable)

grejen är att denna fil finns fast installerad under mappen Bibliotek. Mappen libary finns inte på min dator. Är det detta som strular och vad kan jag göra för att ändra detta?

Alla de svenska mappnamnen som du ser i Finder är "fusk", de översätts av Findern från de engelska namnen. Går du ut i Terminalen och kollar exempelvis i din användarmapp (som alltså ligger i /Users/namn, inte /Användare/namn, så ser du att alla de fördefinierade undermapparna har engelska namn. Det borde alltså inte vara detta som spökar.

Installerade du allt eller bara vissa delar av Developer Tools? Det skulle kunna vara någon viktig fil som inte installerades. Testa att öppna ett helt nytt Cocoa-projekt utan att göra något mer. Tryck på Build och se om det fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-14 09:20

pbxcp är ett "kopierings" verktyg som xcode använder sig av när den bygger. pbxcp står för Project Builder X copy (ungefär) och används när destinationsmappen skapas mm. Så ifall denna inte finns tillgänglig så är det inte troligt att du kan bygga några program, fast det är klart det är ju datorer vi snackar om och då skall man ju inte säga "borde inte" . Instämmer med Björn testa med ett annat projekt, ifall det inte fungerar starta om datorn (skäms för att säga det). Ifall det endå inte fungerar så intsallera om developer tools.

Vilket exempel är det? Något som involverar lokalisering eller plist grejande?

Du kan ju alltid googla lite och se ifall någon annan har haft liknande problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 11:26

Jo du jag har googlat, men detta är det mest suveräna forum som finns så jag tänkte posta problemet även här.

För att förydliga lite:
Jag ögnar igenom en grundläggande kurs i Objectice-C, och ingenting känns speciellt svårt att förstå. Jag greppar det här med variablar, statments, contitions, metoder, klasser och så vidare, och har lyckats utmärkt med att skriva och testa enkla program med Foundation Tools.

Nu har jag skapat mitt första enkla exempel med GUI, som endast består av två buttions och en textfäld. Trycker man på en knapp så visas en text i textfältet.

Jag förstår och får grepp om hur koden fungerar och varför. Det finns inga buggar eller så, och jag har lyckats att göra allt enligt boken, skapa en egen klass och en instans av denna, och länka knapparna och textfältet som man ska

Problemet uppstår vid Build and go där det alltid blir knas.

Jag har även laddat ned exempelprojekt från apple (bland annat Currency Converter), och dessa går inte att kompilera heller, men då är det någon annan fil som saknas eller någonting som inte finns.

Det jag blir lite less på är att jag har koncentrerat mig och verkligen förstått hur koden fungerar, men så blir det helt plötsligt skitjobbigt då det ska kompileras, och kring dessa problem verkar det inte finnas någon som helst dokumentation.

Ska testa starta om datorn, annars installera om X-code.

Tack för hjälpen alla!

  • Medlem
  • 2006-07-14 12:52

Vad händer om du försöker köra pbxcp från ett terminal-fönster?

Går det att i Xcode se vilket kommando som Xcode använder när det försöker köra pbxcp, med argument och allt?
I så fall, innehåller kommandot några sökvägar som innehåller mellanslag eller oamerikanska tecken?

Det är nog så att någon viktig del av Developer Tools inte installerades. Antingen att något blev fel eller att det helt enkelt inte valdes vid installationen. Man har ju en hel del val man får göra då för vad som ska installeras.

  • Medlem
  • 2006-07-14 14:25
Ursprungligen av Björn Leander:

Det är nog så att någon viktig del av Developer Tools inte installerades. Antingen att något blev fel eller att det helt enkelt inte valdes vid installationen. Man har ju en hel del val man får göra då för vad som ska installeras.

Visst, det kan nog vara så.
Men mellanslag och oamerikanska tecken är nog mitt mantra när det gäller krånglande program. Speciellt när det gäller program som inte är riktigt "konsumentanpassade", och i synnerhet nu när Unix finns med i bilden.

Vissa reparerar skivbehörigheter, andra kollar fil- och mappnamn. YMMV...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 19:49

tänkte bara meddela att en omstart räckte för att lösa knaset. Nu är det som det ska

1
Bevaka tråden