Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pc2100 + pc2700 = krash?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft problem med att min PB hänger sig runt 60°c, fläkten har inte hunnit gå igång och datorn har låst sig utan något kernel meddelande. Köpte nyligen en sticka ram alá 1024MB. När jag installerade minnet upptäckte jag att min tidigare kombination var 512-pc2100 + 256-pc2700. Kan detta var orsaken? Jag har alltid trott att tidigare stickor låg på pc2700/333mhz eftersom det angavs i systeminformationen. Kan jag behålla 256+1024? Är det en vettig kombination?

Nu använder jag endast 1-gigaren, det har funkat bra utan frysningar, trots temperaturer på 62°c, vilket kickar igång fläkten. Det talar för att problemet kan vara löst. Vågar dock inte vara säker. Vad tror ni?

  • Medlem
  • 2006-07-13 21:10
Ursprungligen av slippy:

Jag har haft problem med att min PB hänger sig runt 60°c, fläkten har inte hunnit gå igång och datorn har låst sig utan något kernel meddelande. Köpte nyligen en sticka ram alá 1024MB. När jag installerade minnet upptäckte jag att min tidigare kombination var 512-pc2100 + 256-pc2700. Kan detta var orsaken? Jag har alltid trott att tidigare stickor låg på pc2700/333mhz eftersom det angavs i systeminformationen. Kan jag behålla 256+1024? Är det en vettig kombination?

Nu använder jag endast 1-gigaren, det har funkat bra utan frysningar, trots temperaturer på 62°c, vilket kickar igång fläkten. Det talar för att problemet kan vara löst. Vågar dock inte vara säker. Vad tror ni?

Problemet blev jo när du hade två olika moduler alltså två olika hastigheter. Det ena minnet fick anpassa sig efter de andra därför ledde de till krasch eller rätta sagt mer hängning. Därför rekommenderar jag inte att du kör olika hastigheter på modulerna.

förmodligen har pc2100-minnet körts överklockat i 333mhz isf 266mhz.
i en välventilerad towerlåda skulle det kanske gå (med öppet fönster givetvis) men i en trång powerbook är det nog tvunget att börja trilskas.

du bör kunna köra båda pc2700-minnena utan problem, men om du inte känner att du behöver de extra 256mb så kan du köra utan den modulen och tjäna någon watt i strömförbrukning.

edit: vilken modell är det mer specifikt?
står det i manualen att du ska använda pc2700 eller pc2100?

edit2: jag luskade ut med min imponerande slutledningsförmåga att det måste vara en pc2700-maskin du har, eftersom de powerbooks som har pc2100-minne endast har en 'riktig' minnesslot... (hurra för mig!)

Trevligt! Har gjort allt annat än att titta på ram-modulerna när jag felsökt. Jag har redan stoppat in 256-minnet. Brist på ström brukar inte vara ett problem, värre med ram.

"edit: vilken modell är det mer specifikt?
står det i manualen att du ska använda pc2700 eller pc2100?

edit2: jag luskade ut med min imponerande slutledningsförmåga att det måste vara en pc2700-maskin du har, eftersom de powerbooks som har pc2100-minne endast har en 'riktig' minnesslot... (hurra för mig!) "

Helt rätt, står att den äter pc2700, modellen är en PB 1GHZ FW800.

Någon som vill köpa en SO-DIMM 512MB pc2100?

1
Bevaka tråden