Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar försvinner i OS X

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Okej, det är säkert jag som är dum i huvudet, men ändå.
Scenario:
Stängde av min MBP, slog på den någon minut senare och alla mina
inställngar jag gjort med docken, bakgrundsbild, etc är borta. Why?

Alla mina bookmarks i Safari är borta också. Även Filmer, Musik, Bilder, etc
är borta från sidofältet (jag vet att man bara kan dra dit mappen, men gör jag det
får jag ingen ikon). Massvis med inställningar är borta.
Den är tillbaka i default som den var när jag startade den för första gången.
Vad har hänt..?
När jag kollar i Macintosh HD -> Användare ligger det där flera hem-mappar,
antar att det är en av dessa som ska användas, men hur återkallar man inställningarna
från dessa? Att bara kopiera in till den aktuella mappen funkar inte.

Extremt tacksam för hjälp.

Okej, varje gång jag stänger av datorn startas den med default-inställningar.
Vad i hela helvete är det frågan om?!

Du talar om att det finns flera hemmappar i Användarmappen. Är ni flera användare på datorn?

Nope, bara jag. Och för varje gång jag startar om/loggar ut blir det en ny hemmamapp. hemmamapp 1, hemmamapp 2, osv.. antar att mina gamla inställningar ligger i dessa.
Frågan är, varför skapar OS X nytt varje gång jag startar upp? Och hur får jag tillbaka mina gamla inställningar/får OS X att sluta lägga mina inställningar i en annan mapp samtidigt som det skapar en ny? Ohållbart att behöva göra om flera hundra inställningar varje gång man startar om datorn liksom.

Det låter helt barockt. Har du reparerat skivbehörigheterna? Det gör du i Skivverktyg som ligger i Verktyg i Programmappen.

Skapa en ny användare i Systeminställningar, gör den till administratör och försök logga in på den användaren. Stäng av automatisk inloggning om du har den igång.

Frances... Du har döpt om din hemmamapp va?

Ett vanligt problem. Sök på forumet.

I korthet. Om du döper om hemmamappen så funkar allt tills du loggar ut. När systemet loggar in igen så återskapar det din hemmamapp för den är helt säker på att du ska jobba i en mapp med ett visst namn.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Frances... Du har döpt om din hemmamapp va?

Ett vanligt problem. Sök på forumet.

I korthet. Om du döper om hemmamappen så funkar allt tills du loggar ut. När systemet loggar in igen så återskapar det din hemmamapp för den är helt säker på att du ska jobba i en mapp med ett visst namn.

Ah. Det finns mycket jag ännu inte provat på. Jag hade aldrig hört talas om det felet.

Precis. Hemmamappen måste ha det kortnamn den hade från början. Det går att ändra vad hemmamappen ska heta och var den ska ligga med NetInfo Manager under /users/<Ditt användarnamn>/.

Ursprungligen av Björn Leander:

Precis. Hemmamappen måste ha det kortnamn den hade från början. Det går att ändra vad hemmamappen ska heta och var den ska ligga med NetInfo Manager under /users/<Ditt användarnamn>/.

Är det verkligen så enkelt Björn?
Har för mig jag läst tidigare att det krävdes mycket mer åtgärder för att byta namn och att det t o m avråddes helt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-14 10:51

Är det mindre problem eller precis samma sak att bara ändra mellan små och stora bokstäver? Skrev "mittnamn" i stället för "Mittnamn", vilket hade sett bättre ut i Finder.

Ursprungligen av malesca:

Är det mindre problem eller precis samma sak att bara ändra mellan små och stora bokstäver? Skrev "mittnamn" i stället för "Mittnamn", vilket hade sett bättre ut i Finder.

I Unix är det skillnad på små och stora bokstäver, och kortnamnet är ditt kontos unix-namn. Det räckte tydligen för att ställa till det.

hmm... är inte helt säker men jag tror det är lika illa då UNIX skiljer på stora och små bokstäver i filnamn.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-14 11:41

Mm, tänkte det. Tack. Då väntar jag och ser hur säkert Björn Leanders tips är innan jag gör något.

Det går tyvärr inte att skapa en ny användare och migrera eftersom kontoinställningarna tydligen inte är kastkänsliga. Huä.

Ursprungligen av malesca:

Mm, tänkte det. Tack. Då väntar jag och ser hur säkert Björn Leanders tips är innan jag gör något.

Det går tyvärr inte att skapa en ny användare och migrera eftersom kontoinställningarna tydligen inte är kastkänsliga. Huä.

Det där förstod jag inte. Vad betyder kastkänslig?

Kan du inte skapa en ny användare i Systeminställningarna?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-14 12:22
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Det där förstod jag inte. Vad betyder kastkänslig?

Kan du inte skapa en ny användare i Systeminställningarna?

Det finns inget bra och vedertaget (men några dåliga) svenskt ord för "case sensitive". En vän tycker man ska använda "kastkänslig" (svenska ordet för case, lådan typsättarna hade typerna i), och jag tycker det är ett bra och snyggt ord, så jag försöker sprida det. Hoppades på att sammanhanget skulle klargöra.

Jag försökte skapa en ny användare i systeminställningarna, men systeminställningarna tycker alltså att "foo" och "Foo" är samma namn, så man kan inte skapa "Foo" när det väl finns en "foo".

Hm, man kanske i och för sig kunde döpa om nuvarande "foo" så där som man inte får, till nåt slasknamn, och sen skapa en "Foo"-användare? Eventuella problem för slaskanvändaren gör ju inget.

Ursprungligen av malesca:

Det finns inget bra och vedertaget (men några dåliga) svenskt ord för "case sensitive". En vän tycker man ska använda "kastkänslig" (svenska ordet för case, lådan typsättarna hade typerna i), och jag tycker det är ett bra och snyggt ord, så jag försöker sprida det. Hoppades på att sammanhanget skulle klargöra.

Okej.

Ursprungligen av malesca:

Det finns inget bra och vedertaget (men några dåliga) svenskt ord för "case sensitive". En vän tycker man ska använda "kastkänslig" (svenska ordet för case, lådan typsättarna hade typerna i), och jag tycker det är ett bra och snyggt ord, så jag försöker sprida det. Hoppades på att sammanhanget skulle klargöra.

Enligt ordlistan finns även synonymerna sättarkast och stillåda. Problemet med det här är väl att kopplingen till de ålderdomliga namnen blir för långsökta. Det är nog enklare att bara säga stor bokstav eller liten bokstav.

UNIX är känsligt för om man använder stor bokstav eller ej

Ursprungligen av Anders Täpp:

Enligt ordlistan finns även synonymerna sättarkast och stillåda. Problemet med det här är väl att kopplingen till de ålderdomliga namnen blir för långsökta. Det är nog enklare att bara säga stor bokstav eller liten bokstav.

UNIX är känsligt för om man använder stor bokstav eller ej

Gemener och versaler då?

Huff.. när jag pluggade grekiska hette det majuskler och minuskler.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Gemener och versaler då?

Huff.. när jag pluggade grekiska hette det majuskler och minuskler.

De flesta svenssons vet nog vad versaler är men det är värre med gemener. Det är fortfarande ett ord som är mer känt för grafiker.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-14 21:29

Jag bytte namn på användarmappen en gång åt en kompis, kan lugnt säga att det gick åt h***te! Kraftig varning för det.

Yes!!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-07 22:53
Ursprungligen av Yes:

Jag bytte namn på användarmappen en gång åt en kompis, kan lugnt säga att det gick åt h***te! Kraftig varning för det.

Yes!!

AHA! Måste varit det jag gjorde när alla mina inställningar, bokmärken m.m. bara försvann efter jag startade om datorn!!

<mac-nybörjare>

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-15 09:07

Jag tyckte det var ett ganska bra ordförslag, ibland tänker jag att det är synd att gamla svenska grafiska ord försvinner och att språket utarmas, så jag kommer försöka komma ihåg och sprida vidare ordet kastkänslig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-15 11:13

Ett alternativ vore väl att använda "skiftkänslig" eftersom man styr versaler och gemener med skifttangenten.

Skiftkänslig är mycket bättre.
Kast är för mig att kasta eller en samhällsstatus i Indien.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-15 13:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Skiftkänslig är mycket bättre.
Kast är för mig att kasta eller en samhällsstatus i Indien.

Det finns förstås argument åt båda hållen. Även för en vanlig engelsktalande är ju dock inte "case" nåt som har med bokstäver att göra, så det blir i princip lika obskyrt på båda språken. Jag tycker det är trevligt om svenskans ord anknyter till samma källa som engelskans. Dessutom tycker jag "kastkänslig" låter bättre som ord än "skiftkänslig".

Sen är ju "skift(läges)känslig" missvisande eftersom skift-tangenten bara är ett av flera sätt att åstadkomma den skillnaden, och att skift-tangenten även står för andra skillnader (mellan t.ex. 1 och !) som inte ryms i "case sensitive". Så "skiftkänslig" blir både för snävt och för brett på samma gång.

I min mening vinner "kastkänslig" om man sätter argumenten mot varandra. Enda bristen "kastkänslig" har är väl egentligen att det är mindre vanligt förekommande i svenskan än alternativet, och att det som okänt ord är lite svårt att lista ut betydelsen av. Men så är det väl ofta med fackuttryck?

Att skriva "gör skillnad på stor och liten bokstav" eller liknande går förstås (jag gjorde det i mitt första inlägg ovan), men det är knappast nåt man orkar med i längden.

Det här är kanske blir lite för många off-topic-inlägg. Om jag känner att jag vill bemöta eventuellt svar knoppar jag kanske av en ny tråd, men jag känner nog att jag fått med mina argument.

Senast redigerat 2006-07-15 14:15
Ursprungligen av malesca:

I min mening vinner "kastkänslig" om man sätter argumenten mot varandra. Enda bristen "kastkänslig" har är väl egentligen att det är mindre vanligt förekommande i svenskan än alternativet, och att det som okänt ord är lite svårt att lista ut betydelsen av. Men så är det väl ofta med fackuttryck?

Kruxet är bara att datorer idag inte används i något "fack". Det är snarare en svenssonprodukt. Om grafikerna var de som saknade ordet hade kastkänslig funkat för de hade fått med sig ordet från sina utbildningar.

Vill man ta fram ett nytt ord där det finns en lucka i språket så bör det vara något som svensson fattar vad det är och kan börja använda direkt. Om man efter man sagt ordet måste lägga till "... för de gamla typsättarna hade något som hette kast..." så är det inget som kommer att ta sig tyvärr.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-08-08 13:10

Du får byta namn!
Foo och foo är Unix-kommandon. Mac OS bygger ju på Unix till skillnad från Windows som bygger på DOS.
Foo betyder tydligen om jag fattar det hela rätt "återgå till föregående".
Loggar du in med namnet Foo så kommer du tydligen bara att skapa en loop som skapar nytt och nytt och nytt....
Vet inte om jag fattat det hela rätt men det stämmer ju med ditt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 12:33

Jag har också gjort detta misstag, nu verkar dock mina inställnignar har sparats igen elelr komemr dem att försvinna vid varje reboot?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-26 12:50

Det verkar som om Mac OS 10,4,7 har vissa svagheter på de mest märkliga sätt.
Mina döttrar kan inte använda sina mp3-spelare längre. Gick perfekt med 10,3,9.
När jag "sparade och arkiverade" före installationen sparades bara epostadresserna och telefonnumren i Adressbok. Gatuadresserna är borta. En hel del annat småknas också.
Påminner väldigt mycket om när 7,5,3 kom och skrivaren inte fungerade förrän 7,5,5 kom.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 19:21

Jag gjorde samma misstag som tidigare nämnts, och bytte namn på hemmappen. Nu verkar datorn bli lite förvirrad ibland och vet vill gärna lägga filer under användaren "Apple" iställer för min användare. Hur kan jag sätta min befintliga användare "Tomas" till hemmapp och göra den till default?

Bevaka tråden