Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt moderkort= Inget pip!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har fått nytt moderkort i min MBP för 3:e gången och nu tredje gången gillt så är jag äntligen av med pipet!

Skulle först fått ny dator efter andra bytet men så helt plötligt fanns det en ny revision av moderkortet så då skulle jag få det isatt. Sagt och gjort, det byttes ut och när jag fick datorn var den faktiskt pipfri!!

Förutom moderkortet fick jag även nya installationsskivor för som innehöll 10.4.6 isf 10.4.5 som skivorna jag fick med datorn innehöll. Detta för att jag inte längre kunde använda de gamla skivorna med nya moderkortet.

Tyvärr är inte alla mina problem lösta än för fläktarna går fortfarand igång för minsta lilla belastning. Återställde tidigare idag från en backup och medans det kopierades varvade fläktarna upp för fullt. Så har det varit sen första lagningen och eftersom det än ej är löst är de felet orsakat av något annat än moderkortet och sannolikt kommer datorn bytas ut nu. Hoppas bara nya datorn har nya moderkortet....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-01 20:49

trevligt, är just på g att beställa ett nytt moderkott till min mbp 2.0 (första versionen med 256mb vram) dock haft ont om tid, får se om det blir i nästa vecka.

Har pipen och tänkte fixa kylpastan lite bättre än det är gjort just nu

Visst är det trevligt! Synd bara att fläktarna går så mycket på min ända sedan första lagningen... Det är fantastiskt störande. Satt precis och lan-ade ett par timmar CoD 2 på en annan MBP 15" och inte ens efter flera timmars spelande hade fläktarna varvat upp. På min varvar de upp vid t ex filkopieringar.

När det sen gäller kylpastan måste jag säga att det verkar var väldigt överdrivet. Själva problemet alltså. Jag bad servicestället snygga till det hela vid ett byte men i praktiken gav det ingen skillnad. Visst kan man säkert mäta sig till nån grad skillnad men på det stora hela tror jag det hela är ett icke-problem.

Det vore intressant att se en specifikation på det utförda arbetet så att man själv kan "visa" sin servicetekniker att det är dags att beställa hem lite NYA delar. Går det att fixa tror du?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-04 16:28
Ursprungligen av mac-tias:

Det vore intressant att se en specifikation på det utförda arbetet så att man själv kan "visa" sin servicetekniker att det är dags att beställa hem lite NYA delar. Går det att fixa tror du?

Reservdelar är inget som lagerhålls hos någont apple service center i sverige. Reservdelar beställs par case, har inte apple kvar gamla reservdelar i lager som dom skickar ut till service center skall alla som byter från och med nu ha detta nya MLB.

Skall se om jag har tid senare i veckan att ta hem ett nytt MLB till min MBP. Tvivlar på att dom skickar med någon "version history" på dom nya men man vet aldrig

Återkommer med mer info

Dessvärre kan jag nog inte få fram nån spec. Det jag kan erbjuda är ett foto av det papper jag fick med när jag hämtade ut datorn.

Sen fick jag som sagt nya installationskivor också. Med 10.4.6 isf 10.4.5.

Men är det sen så att ditt serviceställe beställer nytt moderkort ska bara det nya finnas.

Ah, det ser fint ut det. Det kan man kanske visa sin servicetekniker Tackar!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-04 22:09

Apple skickar bara den nya revisionen till alla serice center. I alla fall enigt bästa supporten på Apple.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 22:10

Bytte ett moderkort idag på en Macbook Pro, det var den NYA versionen (med i paketet fanns nya installations cd + pappret här ovan med info).
Kanske man hade otur, men tyckte att det lät fortfarande, även om det var mycket bättre än innan.

Värt att tillägga (!), så hann jag inte lyssna/testa så mycket, utan får provköra mer imorgon.

Patrik, DS Store

Moderkort = Logikkort? Har jag förstått det rätt?

isåfall innebär "den NYA versionen" (som ovan nämner) att det är den nya revisionen av logikkortet som finns att tillgå nu eller?

Ursprungligen av daniels:

Moderkort = Logikkort? Har jag förstått det rätt?

isåfall innebär "den NYA versionen" (som ovan nämner) att det är den nya revisionen av logikkortet som finns att tillgå nu eller?

Svaret på bägge frågorna är JA.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-05 08:36
Ursprungligen av freeze:

Bytte ett moderkort idag på en Macbook Pro, det var den NYA versionen (med i paketet fanns nya installations cd + pappret här ovan med info).
Kanske man hade otur, men tyckte att det lät fortfarande, även om det var mycket bättre än innan.

Värt att tillägga (!), så hann jag inte lyssna/testa så mycket, utan får provköra mer imorgon.

Patrik, DS Store

Tråkigt att höra men speciellt förvånad är jag inte. Apple har faktiskt aldrig sagt att den nya revisionen skall ta bort pipljudet (i alla fall inte till mig). Bara att det skall reduceras kraftigt.

Ursprungligen av Lundh:

Tråkigt att höra men speciellt förvånad är jag inte. Apple har faktiskt aldrig sagt att den nya revisionen skall ta bort pipljudet (i alla fall inte till mig). Bara att det skall reduceras kraftigt.

Jag hade noll pipljud med nya logikkortet.

Ursprungligen av freeze:

Bytte ett moderkort idag på en Macbook Pro, det var den NYA versionen (med i paketet fanns nya installations cd + pappret här ovan med info).
Kanske man hade otur, men tyckte att det lät fortfarande, även om det var mycket bättre än innan.

Värt att tillägga (!), så hann jag inte lyssna/testa så mycket, utan får provköra mer imorgon.

Patrik, DS Store

Synd att jag flyttat från Norrköping till Stockholm, annars hade du fått ta dig an min MBP igen...

Om man nu vill ha den nya revisionen av logikkort i sin MBP är man då tvungen att köpa ett sådant och få det installerat?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-05 21:22

Har du problem med det tjutande ljudet eller något annat problem relaterat till logikkortet ska det gå på garantin. Vill du byta bara för att byta ska du inte göra det, det är ingen funktionsmässig skillnad.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-05 22:32

Har fått ny MBP idag... inga pip någonstans... ÄNTLIGEN!

...dock fungerar inte fjärrkontrollen... så det blir YTTERLIGARE ett samtal till Apple... sjukt många nu den senaste månaden vill jag lova.

Ursprungligen av ostlund:

Har fått ny MBP idag... inga pip någonstans... ÄNTLIGEN!

Nice att höra att det verkar gå fint nu med MPB. Hur är det med den omtalade värmen?
Något som också påverkas av logikkortet?
Nu lutar det ännu mer åt en beställning i slutet av Juli.

OT men den preliminära inköpslistan följer:
MacBook Pro 2Ghz (1GB Ram)
Datorväska från LeBag
Mighty Mouse
Fräscha högtalare (helt i min smak, behöver bara en provlyssnig i närmsta HiFi-butik!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-06 14:20
Ursprungligen av daniels:

Nice att höra att det verkar gå fint nu med MPB. Hur är det med den omtalade värmen?
Något som också påverkas av logikkortet?

Tror jag kan svara dig ikväll. Fick precis min utbytesdator med det nya logikkortet, jag har inte ens hunnit packa upp den än.

(Förresten, det går inte att länka till Apple Store)

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-06 18:29

Okej, den är ungefär lika varm, några grader svalare kanske och tjuter gör den...

Min både piper och har börjat brumma och varvar upp om jag så surfar internet. Vart ringer jag och var lämnar jag in den?

Vilsen och kinkig

Var köpte du, var bor du? Lämna den till närmsta Apple Service Center.

Jag köpte den på Humac i Stockholm och jag bor i Jönköping och/eller Älmhult.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-12 20:24

Bytte mitt logikbord idag, inget pipljud vid full ljusstyrka på skärmen, men precis likt en dimmer kommer det om jag drar ned på ljuset (och därefter mer och mer). Får se om den blev svalare eller inte.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-13 12:40
Ursprungligen av Buckner:

Bytte mitt logikbord idag, inget pipljud vid full ljusstyrka på skärmen, men precis likt en dimmer kommer det om jag drar ned på ljuset (och därefter mer och mer). Får se om den blev svalare eller inte.

Oh, grattis, du har fått pipljud nummer två Det ljudet kommer från invertern (eller vad det nu var) och är ett separat fel från pipljudet som har med processorn att göra. Även detta fel är känt av Apple.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-13 16:24
Ursprungligen av Lundh:

Oh, grattis, du har fått pipljud nummer två Det ljudet kommer från invertern (eller vad det nu var) och är ett separat fel från pipljudet som har med processorn att göra. Även detta fel är känt av Apple.

Får se när jag har tid att byta igen, datorn är ivf bra mycket svalare i normalt arbete, får se när jag hunnit spela lite på den också. Märkte också idag att den har börjat med något nytt ljud,ibland knastrande, ibland fjup fjup fjuuuup.. får duga för stunden, kanske byter igen i nästa vecka

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-13 18:04

Jag har haft det knastrande ljudet, det är inte alls trevligt :/ Min MBP har fått sitt logikkort utbytt idag också och nu går den ungefär lika sval som den första datorn men med skillnaden att fläktarna går för jämnan i denna.

Denna dator har också ett brusande ljud ur högtalarna som varar i nån halvsekund när datorn startar från vila ibland. (Varannan gång eller så.)

Ursprungligen av Lundh:

Denna dator har också ett brusande ljud ur högtalarna som varar i nån halvsekund när datorn startar från vila ibland. (Varannan gång eller så.)

Låter precis som min. Bara vänster högtalare, bara vid vissa uppstarter. Strange :eek:

Har också en Macbook pro 2.0. En väldigt tidig version. Låter högt från fläktarna, blir jättevarm, en halvtrasig end tangent, lite sne skärm (kanske normalt) blir i alla fall glipor när man har den stängd) och piper så man får huvudvärk.

Har ringt apple care om problemen förut men de bara bekräftade och sa att det alltid kommer låta lite från logikkortet men att apple jobbade för fullt på en lösning. Denna lösning fanns inte än enligt honom jag pratade med så dom kunde inget göra. Han sa även att byte av logickort skulle inte fixa mina problem.

Måste man alltid gå via apple care om man vill få datorn fixad eller kan man bara åka in till exempelvis Lanmaster? För att ringa apple och vara trevlig verkar inte leda någonstans.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-07-18 00:48
Ursprungligen av Sublevels:

Har också en Macbook pro 2.0. En väldigt tidig version. Låter högt från fläktarna, blir jättevarm, en halvtrasig end tangent, lite sne skärm (kanske normalt) blir i alla fall glipor när man har den stängd) och piper så man får huvudvärk.

Har ringt apple care om problemen förut men de bara bekräftade och sa att det alltid kommer låta lite från logikkortet men att apple jobbade för fullt på en lösning. Denna lösning fanns inte än enligt honom jag pratade med så dom kunde inget göra. Han sa även att byte av logickort skulle inte fixa mina problem.

Måste man alltid gå via apple care om man vill få datorn fixad eller kan man bara åka in till exempelvis Lanmaster? För att ringa apple och vara trevlig verkar inte leda någonstans.

Gå till ditt lokala apple service center och hör med dom där, dom skall kunna ta hand om det. Låter som ett nytt lokgikkort kunde råda bot på en hel del av problemen du har ivf. Lycka till

Bevaka tråden