Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E61 vs M600 - Vilken lirar bäst med mac?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är lite sugen på en av de nya lite mindre smartphone, och är i valet och kvalet mellan SE M600 och Nokia E61.

Har någon erfarenheter av för- resp. nackdelar de här två lurarna emellan. Vilken av dessa lirar bäst med macen?

/Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 18:29

Just nu lirar igen av dem med Mac, men det finns pluggar att köpa från tredje part för iSync.

Jag har en E61 som jag är mycket förtjust i. Läs gärna mitt test av den:

Test av E61

M600i och E61 är snarlika varandra på de flesta punkter och valet handlar mycket om tycke och smak, samt vilka funktioner man är ute efter.

Vad som är ett plus för E61 är att den har WLAN, förutom ett generöst programpaket, hög kvalitetskänsla och stor läsvänlig display. Läs mer i testet jag gjort.

M600i har i stort sett samma egenskaper, samma OS men olika gränsnittsmiljö (S60v3 vs UIQ3). Det är egentligen väldigt svårt att välja mellan dessa två just eftersom de är lika så smaken avgör, testa gärna båda.

När det gäller synk mot Macen kan jag meddela att BT-hantering fungerar perfekt, även browse device fungerar bra mot E61 (fungerade inte med S60v2-modellerna). iSync kräver särskilda lösningar, iövrigt fungerar filöverföringar, programöverföringar och sådant.

Skulle gissa att M600i fungerar likvärdigt i det avseendet. BT-överföringen går rejält snabbt med E61, kraftigt trimmat mot föregående version (Symbian 8.1 med S60v2).

Bra recension där. Tål definitivt att tänka på. Det som talar för Nokia är WLAN, det som talar för SE är storlek. VIll ha en smidig lur.

Nokia har ju E60 om du vill ha ett smidigare format. Kan inte påstå att E61 är klumpig, formatet är tvärtom lagom med tanke på tangentbordet. Du får fundera över vilken typ av inmatning du vill ha.

Den är inte jätteklumpig, men jag har kännt på M600 och den är trots allt lite mindre och lite smidigare. Jag vill gärna ha någon form av tangentbord/pekskärm eftersom jag i samband med köpet av denna telefon tänkte låta min Palm gå i pension.

Nu har jag kollat runt bland lite andra recencenter, och då måste jag ju säga att E61 har väx. Några frågor till där innan det är dags för det stora valet:

Hur ser det ut med program som följer med? Är kalender och liknande bra?
Hur funkar trepartslösningarna för synkning, vad kostar dessa och var köper man dem?

Medföljande program i E61 är mycket bra. Kalendern är utmärkt, överskådligheten är god. Lätt att använda dessutom.

Programmen för hantering av Office-dokument fungerar mycket bra, redigering går enkelt och kortkommandona för det är identiska med Mac/PC.

Adobe Reader är utmärkt och skärmen gör det riktigt användbart för läsning.

Program för Zip-hantering följer med, likaså program för GPS.

Tre års prenumeration på WorldMates tjänster ingår (bra program för t.ex världsklocka, valuta etc).

Program för trådlös överföring av skärmbild till projektor för presentationsändamål ingår (WiPresenter).

Övriga program har jag beskrivit i mitt test.

Tycker den är oerhört prisvärd med tanke på programmen som ingår förutom den höga kvalitetskänslan, tangentbordet och den stora displayen.

Lutar mer och mer åt E61. Har du kanske några fler skärmdumpar där man kan se lite av programmen igång?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 23:42

En jämförelsebild för att hjälpa dig påvägen denjohan...

http://img511.imageshack.us/img511/6961/24f51e1177347al.jpg

Jag lägger ut fler skärmdumpar från E61.

Bildvisning i Galleri.

WorldMate, möjlighet att ladda ner aktuellt väder, världsklocka m.m.

Presentationsprogrammet öppet, ny presentation (PowerPoint).

Nytt kalkylblad (hanterar Excelfiler).

Jag postar också några bilder från mitt test här:

Wordfil öppen i programmet Dokument.

Standbyskärmen, notera de sju genvägarna som kan läggas in (sex i andra S60v3-modeller, fem i S60v2).

Surfning i Minimap.

Huvudmenyn (standardtema används).

Ser bra ut. Då får det bli en sån. Tack alla för tipsen, speciellt Matts. Du kanske ska försöka få provision från Nokia, det var helt klart dina grejor som fick det att väga över.

Gratulerar till ett bra köp. Skulle vilja påstå att E61 för tillfället är det mest prisvärda som finns på telefonmarknaden när man räknar in pris vs allt annat. Kan som sagt inte annat än rekommendera den å det varmaste.

Kan förresten meddela att den fungerar mycket bra som filmvisare också. Riktigt trevligt att titta på filmer med den tack vare dess display. Dessutom är minneskorten billiga, 2 GB kostade mig ungefär 750 kronor vilket får anses som prisvärt. SanDisk 2 GB MiniSD.

En sista fråga bara, vilket tillägg till iSync är det jag behöver och var får jag tag i det?

Jag hittade en plugin här:

Nokia E61 Plugin för iSync

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 18:00

Matts,

kan du säga ngt om hur E61an funkar med synk mot Outlook/Exchange? Hur är den att ringa med som vanlig telefon?

Jag har en QTEK9100 nu och WM5 är ju världens sämsta telefonGUI men synk, internet, office etc funkar ju bra.

Fick error på länken till din rescension. Verkar som forumet är nere.

//mattan

Jag har också märkt att forumet är nere, så jag postar här istället:

Det saknar bilder men texten är viktigast tror jag nu.

Den är utmärkt att ringa med, synken mot Outlook har jag inte testat men det fungerar bra vad jag vet. Läs mer på Nokias sida:

Nokia E61 - information och egenskaper

E61-test.

1. Kvalitetskänsla.

Kvalitetskänslan är mycket hög. Det känns som den gamla fina T39m, d.v.s stabilt och distinkt. Ingen plastighet eller annat som känns känsligt. N90 är i jämförelse avsevärt mer åt det plastiga hållet när man jämför med E61. Detsamma gäller N70 och K750i av de modeller jag ägt och använt det senaste året. Det som gör E61 så rejäl är metallskalet och de lättryckta distinkta knapparna.

De andra telefonerna är absolut inte dåliga ifråga om kvalitetskänsla, de tillhör toppskicktet där, men jämfört med E61 och T39m är känslan av plastighet tydlig. Det handlar helt enkelt om prioriteringar och det kan förklara skillnaden. Både T39m och E61 är mer företagstelefoner vilket resulterat i att man lagt mer krut på materialval o.s.v till skillnad mot de mer konsumentinriktade modellerna.

Kan lugnt säga att det är glädjande att ha funnit en ny avancerad smartphone med samma kvalitetskänsla som Ericsson T29s/T39m, detta gör att jag lär hålla mig till E-serien framöver.

2. Display och upplösningshantering.

Displayen är mycket bra. Den slår visserligen inte N80 och N90 av naturliga skäl (320 x 240 vs 352 x 416) men jämfört med andra modeller med samma upplösning (A920 t.ex) är den betydligt skarpare och lider inte av någon screendoor. Storleken gör att den är synnerligen läsvänlig och den lägre uppslösningen jämfört med N90 kompenseras betydligt av det.

Färgåtergivningen är mycket bra, ser naturligt ut med klara färger.

Att visa bilder fungerar mycket bra, framförallt när man zoomar in dessa något. Den lägre upplösningen syns tydligt jämfört med N90 (när man har de två modellerna sida vid sida) men det ser ändå mycket bra ut och är inget man egentligen stör sig på. E61 tar igen det med storleken. Om jag jämför med 6280 upplever jag E61 som den bättre av de två, även om det syns att pixeltätheten är bättre på den andra modellen tack vare dess mindre display.

En stor fördel jämfört med N90 är att S60v3 och programmen kan hantera displayen ordentligt. Upplösningen utnyttjas vilket är en fördel, bl.a med dokumenthanteringen. PDF-filer ser mycket bra ut och är läsvänliga med god teckenrendering. Detsamma gäller Office-dokument o.s.v.

Problemet med N90 eller snarare S60v2 i den är att många program inte hanterar den utökade upplösningen med följden att de körs standardupplöst. Det ser fortfarande bättre ut än t.ex N70 men det syns pixlighet som tydligt visar att programmet inte är tänkt för 352 x 416. I S60v3 hanteras upplösningarna väl av programmen vilket gör att E61 trots lägre displayupplösning ger högre upplösning än N90 i de program som på den äldre modellen endast hanterar standardupplösningen.

Eftersom S60v3-modellerna överlag antingen kör 320 x 240 eller 352 x 416 (N91 och 3250 undantagna) är kravet på bättre hantering av displayupplösningarna större än i v2 där det var N90 som stack ut med högre upplösning än övriga modeller.

3. Tangentbord.

E61s tangentbord är mycket bra. Knappkänslan är utmärkt, placeringen av knapparna är också utmärkt.

Det går snabbt att lära sig skriva och skrivhastigheten är hög, skriver i stort sett lika snabbt på E61 som på datorns tangentbord. T9 fungerar bra i vanliga modeller men ett tangentbord är långt bättre. Bekvämare och snabbare. En komfort som helt enkelt gör att det känns obekvämt att använda T9 eller i än högre grad multitap.

Upplever E61ans tangentbord som väl så bra som i 9300 och 9500 (har provat 9500).

En stor fördel är att svenska tecken fått plats på tangenterna, något som snabbar upp hanteringen.

4. Bluetooth.

Detta förtjänar ett särskilt omnämnande. E61 har en mycket snabb överföring via denna teknik, ligger runt 70 KB/s till datorn, N70 och N90 ligger runt 20-45 KB/s. Detta är förvånande eftersom de enligt uppgift har BT2.0 medan E61 har 1.2. Men en teori jag har är att programvaran är mer optimerad i den nyare modellen med följden att överföringen går snabbare.

Adapter till datorn är en D-Link DB-120T.

5. Series 60v3 vs S60v2.

Det är intressant att köra ett nytt OS, eller närmare bestämt en ny version. Det man framförallt märker som en nyhet i v3 är att det skett stora prestandaförbättringar mot v2. Detta är särskilt intressant att notera på de modeller som har 220 Mhz-processorn eftersom samma CPU används i 6630, 6680, N70 och N90 av de gamla modellerna, samt de första v3-modellerna.

Trots det är systemet trimmat, programmen startar snabbare (v2 är inte trögt det heller men v3 är trimmat) och systemet verkar snålare på processorkraften, åtminstone jämfört med N90 där det går att belasta det på ett tydligt sätt. E61 rullar snabbt och bra trots flera program öppna.

Tydligen har man lyckats optimera Symbian 9.1 och S60v3 rejält jämfört med föregående 8.1 och S60v2. Skillnaden är sådan att man tror att nallen försetts med en ny processor.

Även Galleriet är optimerat och är betydligt rappare än i N90. En del av förklaringen kan ligga i skillnaden i displayupplösning förutom optimering.

Iövrigt är det inga större skillnader ifråga om gränsnittet jämfört med N70 och N90. Men det finns saker som förbättrats. Den första är att översikten är klart bättre tack vare 4 x 3-ikonsvy istället för 3 x 3-vyn. Denna disponering märks tydligt och snabbar upp navigeringen i menyerna.

Aktivt standbyläge har också trimmats genom att det går att ha sju genvägar där (i E61) att jämföra med fem i N90 och andra v2-telefoner. I övriga v3-modeller är det sex genvägar som gäller.

Det går att trycka uppåt i början av en meny för att gå till slutet direkt, en tacksam förbättring mot v2.

Iövrigt är gränsnittet detsamma eftersom v3 är en vidareutveckling av det som infördes med N70/N90 jämfört med föregående modeller.

En mycket viktig skillnad som nämnts i displayavsnittet är upplösningshanteringen. Där har det verkligen skett saker vilket gör att en hel del förbättrats. Bl.a PDF-renderingen. Detta för oss in på nästa punkt.

6. Programvaror.

I.o.m det nya systemet har det skett märkbara förbättringar på programvarusidan. Bättre displayhantering är en kraftig förbättring vilket gör att man slipper blandningen av standardupplösning och högupplösning som N90 drabbas av. Det gagnar dokumenthanteringen i hög grad, såväl Office- som PDF-dokument renderas med full upplösning, samtidigt som den stora displayen ger god läsbarhet.

De medföljande programmen för Office-hantering är mycket bra, behovet av QuickOffice är helt eliminerat. Ordbehandlaren är funktionell och trevlig, den tillsammans med tangentbordet bidrar till att göra E61 till en perfekt fickordbehandlare.

En stor fördel jämfört med QuickOffice i v2 är att displayen hanteras. På N90 är det standardupplösning som gäller, det finns dock en alternativ programsvit som klarar högre upplösning men den har trassel med Wordfilernas filformat.

E61 är generöst utrustad med programvaror, Zip-hantering, dokumenthantering o.s.v finns med från början. Detta gör att prisvärdet ökas rejält jämfört med att köpa programmen separat.

Programpaketet som följer med gör att E-seriemodellerna är mest prisvärda sett till program kontra hårdvara kontra kvalitet kontra prestanda.

Det kan inte bli annat än högsta betyg för programmen.

7. Internet.

Hantering av nätet är av god klass. Webbläsaren med Minimap fungerar snabbt och bra, framförallt om man surfar med en snabb uppkoppling. Opera är dock ett bra komplement.

E-postprogrammet fungerar bra och hanterar flera sorters miljöer såsom Blackberry o.s.v. Hanteringen liknar motsvarigheterna i t.ex N90 men programmet kan mer.

Displayen gör surfandet till en dröm, E61 är ett mycket bra komplement till en dator eftersom läsbarheten och översikten är så god. Tangentbordet bidrar också till det goda intrycket.

RSS-läsning fungerar utmärkt rakt ur lådan, vilket är trevligt.

På det hela taget är E61 väl utrustad vad nätåtkomst och hantering beträffar. Att det finns freeware för SSH och sådant är också stora plus (ingår inte men laddas enkelt ner separat).

8. Minneshantering.

Minneshanteringen fungerar bra. Den verkar inte lida av någon minnesbrist, utan har orkat med att ha Dokument (ordbehandlaren), Adobe Reader, Galleri, Screenshot, Meddelanden, Filhanteraren och Bluetooth öppna. Det är vad jag hittills testat. Trots det orkade den med Flight Internationals sida i Minimap. Däremot minnesvarnade den då jag samtidigt öppnade ett tungt Word-dokument med ett flertal bilder infogade, men det är förståeligt eftersom just det dokumentet är krävande.

Har inte alls fått något känsla av att den är underdimensionerad vad det gäller RAM. Tvärtom verkar den hålla ut riktigt bra. Faktiskt orkar den mer än N90n gör, dessutom verkar problemet med minnesfragmentering ha reducerats betydligt. Minnesfragmenteringen märks i v2 genom att man efter att ha kört ett stort antal program till slut börjar få stabilitetsproblem samt minnesvarningar trots att inget program är öppet. S60v3 verkar betydligt mer tolerant mot sådant, vilket är en fördel.

Stabiliteten har såhär långt varit god, inga problem än så länge.

9. Ljudkvalitet för musik.

Detta är ett intressant kapitel. Ljudet är mycket bra i E61, klart bättre än N90. De största skillnaderna är att registren spelar mer sammanhållet, basen är rappare och inte så framträdande samtidigt som spelstilen är medryckande i högre grad. Diskanten är också mer naturlig, inget essande ljud.

Testet är gjort med Koss Porta Pro och Sennheiser HD600 anslutna via AD-46. När man först lyssnar på N90 upplever man ljudet som basigt, samtidigt som diskanten är höjd. Alltså åt hängmattehållet även om det faktiskt låter rätt bra ändå.

E61 kan till en början upplevas som kall, med mindre bas när man direkt växlar från N90 men när man lyssnat en stund hör man att registren är mer sammanhållna, basen är mer naturlig och rapp, diskanten är mer tillbakalutad och essar inte.

Den klarar också att spela högt med god kontroll via Porta Pro. HD600 är egentligen overkill för en telefon, vilket märks. Volymen blir låg eftersom de är trögdrivna men de avslöjar bristerna i ljudet. Man hör tydligt att N90 är mer åt loudnesshållet medan E61 spelar mer åt det naturliga hållet, sammanhållet.

Musikspelaren i E61 är en ny skapelse exklusivt för v3. En trevlig detalj med den är att den verkar vara samma i alla v3-modeller, bl.a med EQ (som jag inte använder och inte heller tänkt använda). Gränsnittet är snyggt och liknar RealPlayer/Music Player (den dolda) i v2. Den nya versionen hanteras på samma sätt som sina företrädare, men har ärvt mycket av N70s musikspelare. Man kan säga att det är ungefär som N70s musikspelare (premiär i 6630 Music Edition) som fått låna gränsnittet av RealPlayer/Music Player (dold) kombinerat med en EQ. Den fungerar mycket bra och ger bra ljud.

Ytterligare en fördel är att HS-20 (AD-41) hanteras av alla v3-modeller vilket gör att samtliga telefoner med systemet kan förses med fjärrkontroll med musikspelarknappar.

Trots att E61 inte är en musiktelefon i första hand fungerar den mycket bra som en sådan.

10. Sammanfattningsvis.

Hur anser jag då att E61 är? Jo, den är mycket bra. Räknar man in priset i ekvationen skulle jag säga att den är perfekt för mig. Att den saknar kamera gör mig faktiskt inget eftersom jag har N90 för det, dessutom överväger kvalitetskänslan, programvarorna o.s.v det med marginal. Får ärligt säga att min erfarenhet av E61 gjort att jag insett att E-serien är den serie som faktiskt passar mig bäst alla faktorer inräknade. N-serien är mycket bra och jag diggar min N90 skarpt, men E-serien ger faktiskt mer för pengarna, undantaget kameran.

Formatet ser jag som perfekt med tanke på innehåll och hanterbarhet. Det är mycket trevligt att den är tunn som Ericsson T28s-R520m/T39m. Den glider ner i bröstfickan utan problem och ligger bra där. Vikten är lagom. Den är lättare än N90 vilket märks (det är ju mer än 10 gram) men den är inte för lätt. Utan den är lagom lätt i förhållande till formatet. Den känns kvalitativ.

10a. Den känns som en Ericsson.

Detta är en anledning till att jag gillar den. Den känns som en Ericsson. Utseendet, funktionerna, materialvalet m.m gör att E61 ur min synvinkel upplevs som en påbyggd T39m minus lucka försedd med tangentbord och stor display. Detta är för mig ett mycket gott betyg eftersom T39m är en telefon jag gillar skarpt och som jag ångrar att jag sålde. E61 känns som samma solida kvalitetsprodukt som T39an och dess spetsfunktionalitet känns också som något åt samma håll. Alltså att man får fräsch teknik i en mycket tilltalande förpackning kombinerat med en kvalitetskänsla som skänker ett förtroende åt apparaten.

Hade Ericsson fått fortsätta med egna telefoner är jag väldigt säker på att E i E61 stått för Ericsson.

10b. Finns det några nackdelar?

Efter denna lovsång till E61, finns det några brister?

Jo, allt är inte perfekt. Men det beror mer på att det är en tidig produkt och att vissa saker inte är färdiga än. Följande saknar jag idag.

A. FExplorer. Är beroende av detta program och det finns inte för v3 än. Detta är inget som har med E61 att göra utan handlar om att S60v3 är nytt, men det är en filhanterare av så hög klass att man känner sig låst utan den.

B. Det märks att displayen är annorlunda. WS-formatet gör att gränsnittet i vissa fall inte nyttjar displayen på det allra bästa sättet. T.ex med vissa meddelanden. Men det är något som förbättras med tiden. Eftersom andra v3or kan nyttja liggande läge tar utvecklingen hand om det. Något störande är det inte för mig i.a.f.

Iövrigt kan jag inte komma på något jag inte gillar med E61, alltså något som jag skulle sänka betyget p.g.a.

PS. Jag kommer att komplettera med ytterligare uppgifter när jag provat WLAN etc. Så detta är alltså ett pågående projekt. DS

Jag har kört igång WLAN idag och testat att surfa på allvar. I början, före omstart, var det rejäl minnesbrist beroende på fragmentering. Men efter omstart fungerade det bra, dock blir det problem om man har riktigt tunga Worddokument öppna samtidigt som man surfar. Med tunga menar jag dokument på t.ex 40 sidor eller mer med ett stort antal infogade bilder.

Minimap fungerar bra, däremot är det uppenbart att webbläsaren inte reducerar datamängderna som Opera gör vilket borde förbättras. Surfar man via WLAN är det inga större problem, däremot är det trassligt att surfa med svenska datataxor vilket gör Opera till ett bra alternativ för sådan surfning.

Den minnesbrist som beskrivits för N80 verkar inte plåga E61 när man surfar via WLAN och nyttjar Minimap, däremot märks det att webbläsaren, tack vare frånvaron av datareduktion kräver hyfsat med minne för att må bra.

Jag måste säga att jag tycker glädjepinnen på min E61 fungerar bra. Den känns annorlunda än hos SEs modeller (som är de jag är van vid) men den är lättanvänd och precisionen är utmärkt.

Så jag gillar den.

Sedan hade vi detta med omstart. När jag igår provade Minimap hade jag kört några dagar med telefonen, installerat program, startat och stängt etc etc. Vilket till slut leder till minnesfragmentering vilket gör att en omstart är lämplig. Det är alltså inget fel utan är något som uppkommer till slut. Men då måste man använda den riktigt intensivt och starta och stänga program i hög grad.

S60v3 är avsevärt bättre än v2 på den punkten, minneshanteringen är förbättrad.

Några buggar har jag inte märkt, omstarten jag gjorde igår gjorde jag kontrollerat när jag testade webbläsaren. Den har hittills inte hängt sig och som sagt, några mjukvaruproblem har jag inte märkt av.

Storleksmässigt tycker jag E61 är lagom, detta bl.a genom att den är så tunn (Ericssonstil). Bredden upplever jag inte som något problem, tvärtom känns den bra att använda.

Jag hade tagit E61 bl.a för att den har tangentbord (vilket är suveränt) men också för MiniSD-platsen (E60 har MMCMobile) vilket praktiskt innebär större och billigare minneskort. Mitt 2 GB-kort till E61 kostade mindre än 1 GB-kortet jag har i N90 (med MMCMobile).

Ett intryck jag fått är att E61 är en nyare konstuktion än E60, bl.a tack vare valet av MiniSD till minneskort etc medan den mindre modellen mer verkar vara en N70 s.a.s med N90s display minus kamera. Fast med S60v3 naturligtvis.

Det kanske är en fördom, men att jag upplever E60 som äldre beror framförallt på att den har MMCMobile vilket Nokia tydligen övergivit.

Jag hade tagit E61 utan tvivel, men är en mindre telefon intressant är E60 absolut inget dåligt val. Men jag tycker E61s stora display, tangentbord, MiniSD-plats m.m talar för den.

Det är bra ljud vid samtal och den är behändig att hantera för det ändamålet. Använder alltid headset och det fungerar utmärkt. Röststyrningen är densamma som i N-serien, alltså mycket bra eftersom man inte behöver tala in röstmärken.

Den har volymknappar på sidan.

Jag svarar så gott jag kan.

1. Jag har fått uppfattningen att hela höljet är i metall. Hela telefonen känns "metalliskt sval" så det är helt klart metall. Skalet är mycket robust, inte minsta tendens till plastighet eller vekhet. N70 och N90 är verkligen inte dåliga, men i jämförelse med E61 känns de plastiga. Vill säga att E61 som sagt ligger åt T39m-hållet när det gäller kvalitetskänsla.

2. Jag har endast DB-120T/DBT-120 från D-Link som adapter, har inte kollat om den klarar 2.0 faktiskt. Jag är inte säker på det.

3. BTn är som sagt rejält optimerad. Körde för en stund sedan över saker till N70, nådde 25-30 KB/s att jämföra med E61ans 60-72 KB/s. Men det är förvånande att de lyckats få sådan BT-prestanda vid steget från föregående version.

Har också provat BT från K700i och där ligger det runt 20 KB/s. E61 är den snabbaste nalle jag kört BT med, marginalen är stor till tvåorna. Min N90 ligger konstant runt 20-35 KB/s som sagt. Men har en tendens att gå ner till 10-15 KB/s om det finns mycket på minneskortet.

4. Aftonbladet har jag inte testat, däremot har jag varit inne på bl.a Sydsvenskan, Amazon, Hififorum m.fl utan problem. Ska väl testa tidningen du frågar om imorgon. En anledning till att jag inte testat den än är bl.a att jag är Aftonbladetmotståndare, samtidigt som jag lagt in bokmärken till mina egna sidor.icon_wink.gif

Men den har inte visat några direkta minnesproblem när man kör ofragmenterat. Men Minimaps stora nackdel är just att datareduktion inte sker, det är uteslutet att surfa med den via 3G/GPRS/EDGE p.g.a de svenska operatörernas sjuka datataxor. Så för mig är det Opera som gäller för icke-WLAN-surf. Däremot fungerar RSS-läsaren alltid bra så HeadLine är inget jag saknar i E61.

5. WLAN-samtal har jag inte forskat i än, men mitt intryck är att den kan kopplas upp via ett hemmanätverk med WLAN om man har konfigurerat det för telefoni.

Den borde teoretiskt sätt kunna fungera som Skype-lur t.ex.

Men jag har som sagt inte kollat upp det än.

Angående spel. På E61 körs Total Air Mayhem 1942 i fullskärm. Det syns att det är lågupplöst, men det ser ändå rätt bra ut. Proportionerna verkar rätt. Det kan i.o.f bero på att alla S60v3-modeller vad jag vet kan köras i landscape mode, bl.a 3250.

Då gör vi ett litet lyft då.icon_wink.gif

Har idag testat Aftonslasket (Aftonbladet) via WLAN. Det fungerade, inget klagande om minnesbrist. Dock stängde systemet av Acrobat Reader men det beror i.o.f på att jag hade en tung PDF inladdad. Men Aftonslaskets sida gick bra att visa utan några konstigheter och Minimap fungerade bra.

Men den är tung. Dessutom verkar den vara uselt kodad eftersom vissa länkar inte gick att klicka på. Tyder på dålig programmering och är alltså inte ett fel hos klienten (i mitt fall E61 med Minimap).

Övriga sidor renderas tämligen snabbt och bra, allt rullar fint och generellt brukar det gå att ha Acrobat öppet samtidigt som man surfar. Men går man in på en dåligt kodad, klumpig sida går det åt mer minne och läsaren allokerar allt den kan till sig själv. Men har den gjort det fungerar det som sagt, utan minnesbrist.

Testade Opera också, jag hade funderingar på att köpa en licens till den, men lade om planerna eftersom Minimap är en bättre läsare generellt när man surfar via WLAN. Rendering och snabbhet är bättre, samtidigt hade Operan en tendens att sega ner sig på ett sätt Minimap inte gör.

Däremot är Opera Mini utmärkt som webbläsare för surfning via mobilnät om man inte har något dataabbonemang. Detta tack vare datareduktionen. Renderingen i den när jag testade via WLAN går långsammare än hos den icke reducerande Minimap. Däremot är den klart snabbare tack vare datareducering då man nyttjar mobilnätet.

Sedan har vi en annan sak jag noterade idag.

E61 har en synnerligen bra antenn. Det verkar som att man nyttjat bredden till det. När jag testade på en plats med svag mottagning gick det snabbt att konstatera att den ligger en bit över N90, ungefär tre pinnar på indikatorn hos E61 mot N90s en.

Nu har N90 också en mycket bra antenn, men det märks att E61 är ännu bättre. Trevligt.

Tyvärr finns inte CellTrack till v3 än, annars hade jag kunnat testa via detta eminenta program och lagt upp skärmdumpar över mottagningen på båda.

Min bedömning är att den generellt klarar att ha musikspelaren, Adobe Reader och Dokument samt t.ex Minimap öppen samtidigt. Men det sistnämnda programmet kan som sagt stänga av andra program om man går in på en riktigt tung sida. Alltså som jag skrev tidigare.

Men någon minnesbrist upplever jag inte. Det är bara Minimap som kan vara krävande, men får den bara allokera det den önskar för tunga sidor fungerar det perfekt. Den har inte protesterat mot någon sida p.g.a minnet, det är alltså inte som din N80-beskrivning, Mattias, där tunga sidor skapar problem.

Enligt viss info jag sett ska E61 ha 22 MB RAM ledigt för användaren efter att systemet tagit 26 MB. N80 verkar enligt uppgift ha 10 MB ungefär som det ser ut, kanske 12 MB med ny programvara. Enligt vad du skrev alltså.

Sådär, då har jag kört TaskMan provversion. Min E61 har efter omstart 25,19 MB RAM ledigt för användaren. Min teori om minnesfragmentering stämmer, före jag startade om hade jag ungefär 18 MB ledigt, d.v.s resterande minne var fragmenterat.

Jag tycker att 25,19 MB RAM eller avrundat 25 MB RAM är mycket bra, det är ju t.o.m mer än vad jag hört tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 12:00

Matts E. Lindmark, det är personer som du som gör att forum på vårt kära Internät blir högst intressanta stundtals.

Efter min tanke om P990, sen M600, vidare till N80 nu när SE släppt en barnsjuk nalle (M600) ska jag definitivt kolla in E61an.

Ett stort tack för tiden du lägger ner!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 12:24

Kan påpeka att webbläsaren i E61 hänger sig ibland och att även SIP-funktionen inte fungerar helt som den borde (har hängt sig, problem med att koppla upp sig igen ibland). Vissa program känns lite mycket konsumenttelefon och för lite affärstelefon. Tex anteckningsprogrammet som har en stort teckensnitt och en bakgrund som ser ut som ett block. I övrigt är telefonen en mycket trevlig upplevelse. Missa inte att installera (betaversionen av) Nokias Podcastprogram, det är mycket angenämt (men du måste nästan ha wlan för att inte bli ruinerad).

Anteckningsprogrammet är ju trevligt, gillar det där med utformningen som ett block. Vilka program är det som känns "konsumenttelefon" förutom anteckningar?

En stor fördel är att man enkelt kan välja andra program för specifika funktioner som passar bättre. Jag kan t.ex varmt rekommendera mWallet, ett program som ger telefonen en plånbok (samma koncept som Ericssons kodminne som infördes i R320).

Webbläsaren fungerar bra i min E61, däremot är vissa sidor riktigt dåligt gjorda och kan ställa till det. Vilket kan resultera i en krasch eftersom läsaren förvirras.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 23:46

Har nu haft en M600 i två veckor och den är sjukt barnsjuk. Stänger av, låser, går inte att sync. Men bra storlek, utseende mm

Måste uppdateras går inte att arbeta med som det är nu.

Uppdaterade min m600 igår och sen dess har den inte krånglat... den vanliga buggen med lågt batteri är helt borta, rappare i menyerna och har inte låst sig det minsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 14:55

Hur pass bra fungerar egentligen E61 som PDA? Alltså som ersättning för en Palm, Treo, iPaq eller liknande?

Just nu talar väldigt mycket för E61 som jobbtelefon. Jag skulle egentligen vilja ha en kamera i den eftersom vi faktiskt kör en del videosamtal, men jag antar att man inte kan få allt. Det skulle vara SE P990i då, men jag undrar verkligen om den är lika bra som E61.

Jag skulle vilja säga att E61 fungerar utmärkt som PDA.

Som jag ser det liknar P990i och E61 varandra i hög grad, så pass mycket att man närmast kan säga att P990i är en E61 med kamera. Funktionsmässigt är de tämligen likvärdiga och stödjer samma typ av dokument.

Däremot skiljer sig gränsnittet åt, UIQ3 vs S60v3. Själv är jag intresserad av en P990i som kamera/videotelefon som komplement till E61.

Den fungerar bra som PDA. Jag är gammal Palm-junkie, och OK, Palm är fortfarande snäppet vassare som just PDA, men som tidigare ägare till ett par olika Treo-modeller måste jag säga att även om handdatorfunkionerna är lite bättre på Treon så är telefonfunktionerna mycket bättre på Nokian, så sammantaget vinner Nokian om du vill ha en komboenhet. Det enda jag hitintills efter någon veckas användande konstaterat saknas eller som snarare behöver kompletteras för att möta mina krav är en lite mer avancerad kalender. Den som är i Nokian är OK, men som lite kräsen efter år av Palm vill jag gärna ha något litet vasssare. Någon som har något bra tips där? Jag är ute efter något i stil med Agendus, som dessvärre inte finns för Series 60.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-16 20:44

En vassare kalender säger man ju aldrig nej till, men synkar verkligen de 3:dje-partskalendrar som finns med Macen via iSync? Det är nämligen ett absolut måste för mig.

Jag tror det. Kalendrarna på nallen/pda:n brukar inte vara problemet, det stora kruxet är om man använder tredjepartskalender på macen, typ Entourage. Då blir det oftast problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 13:37

En fråga till (nej, de tar aldrig slut): Vad använder E61 för kontakt till laddaren? Samma som för t ex 6680 ("klassisk" rund Nokia-kontakt) eller samma som för t ex 6280 och N80 (mindre, rund kontakt)?

Det är den lilla laddaren, den som är liten och rund som till som du säger N80. Jag tror att den är Nokias nya standard. Det medföljer dock en liten adapter när du köper E61:an så att du kan använda även den gamla varianten. Positivt här var också att jag passade på att köpa med en blåtands-headset från Nokia till min E61, och det är samma lilla runda laddare till den så att man slipper ha två olika till lur och headset. Praktiskt tyckte i alla fall jag.

Bevaka tråden