Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk utan problem på både pc - mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-13 11:18

Nu när jag har skaffat en ny disk, kommer jg utan problem kunna läsa och skriva från en mac, men även kunna göra samma sak på pc:n? Kort sagt, går den externa disken att använda både på PC och Mac, eller måste jag göra något?

Ursprungligen av gustaftroeng:

Det bästa verkar vara att se till att disken är formaterad med formatet FAT32.

Kanske inte det bästa sättet men enklaste. Läs mer här där samma fråga kom upp alldeles nyss.

De flesta diskar (förutom en del FW-diskar från LaCie m.fl.( är formaterade i FAT32 från början. Alltså bara tuta och köra. Men om den huvudsakligen skall användas till macen rekommenderas att formatera den i HFS+ (görs med Skivverktyg) för att överlag få bättre kompatibilitet och prestanda (tumnaglar till bilder, stora filer över 2GB etc etc).

Fundera också på om inte en nätverksdisk är bästa valet om du skall ha den hemma och är mer beroende av ständig tillgång (exvis backup från alla datorerna i hemmanätverket) mer än snabbhet. USB2/FW är ju mycket snabbare än vanligt ethernet. LaCie m.fl har bra nätverksdiskar med ethernet + USB2.

Ursprungligen av johan_tanying:

Fundera också på om inte en nätverksdisk är bästa valet om du skall ha den hemma och är mer beroende av ständig tillgång (exvis backup från alla datorerna i hemmanätverket) mer än snabbhet. USB2/FW är ju mycket snabbare än vanligt ethernet. LaCie m.fl har bra nätverksdiskar med ethernet + USB2.

För de som funderar på att skaffa en nätverksdisk kan jag annars rekommendera en Bubba http://www.excito.com/products.html

Jag skaffade nyligen en sådan och är grymt nöjd med den! Den klarar av en massa saker som jag inte ens visste att jag behövde men nu aldrig skulle vilja vara utan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-13 11:55

Lät inte så jättebra, då det var massa nackdelar. Är disken från början formaterad i formatet FAT32, eller kommer disken anpassa sig efter den dator den först stoppas in i?

Varför kan man inte få det att funka som ett vanlig USB-minne? Eller som en iPod; om den är Windows-formaterad funkar den på både mac och PC...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-13 13:20

Det var även jag som skrev där.

1
Bevaka tråden