Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig portabel hårddisk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver en liten och smidig portabel hd, med firewire (gärna 800) och helst 7200rp samt minst 300 GB. Någon som kan tipsa om någon? finns det överhuvudtaget?

tack.

Iomega har en del prylar

http://www.iomega-europe.com/eu/en/

Jag har en Maxtor på jobbet som har både FW800, 400 och USB2. Den är jag nöjd med.
Deras nya One Touch ser nog lite annorlunda ut än den jag har men det borde inte vara så stor skillnad.

Kolla in hur mycket plats nätaggregaten och alla kablar tar - ingen 3,5"-HD klarar av att drivas från USB eller FW-porten.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kolla in hur mycket plats nätaggregaten och alla kablar tar - ingen 3,5"-HD klarar av att drivas från USB eller FW-porten.

Det är helt klart den största nackdelen med 3,5" diskar. Jag har en LaCie hemma och en Maxtor på jobbet och de är ganska lika i kablaget.

Men man blir lite avis när man ser de med pocket-diskar som bara kräver en enda kabel. Fast då får man skryta med utrymmet istället. Är det 120GB som är max för 2,5" idag?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-13 09:46

Men även på 2.5" skulle jag rekomendera en Firewire efter att testat en USB som bara funkade på en del datorer då den troligen tog mer än 0.5A unnder start

Ursprungligen av Erik_J:

Men även på 2.5" skulle jag rekomendera en Firewire efter att testat en USB som bara funkade på en del datorer då den troligen tog mer än 0.5A unnder start

Instämmer till 100% Har haft ideliga problem på allt från stationära och bärbara, Mac och PC när det gäller 2,5" USB2-diskar. Ibland orkar dom inte monteras och ofta hänger sig filöverföringen vid stora/många filer.

Tillägg: Och nej, de där sladdarna med två "svansar" som skall pluggas in i två USB-uttag fungerar INTE! Inte om det är på samma dator, inte med en in datorn och en via strömförsrjd hub, och inte heller med båda kontakterna i strömförjd hub...

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-13 16:29
Ursprungligen av johan_tanying:

Instämmer till 100% Har haft ideliga problem på allt från stationära och bärbara, Mac och PC när det gäller 2,5" USB2-diskar. Ibland orkar dom inte monteras och ofta hänger sig filöverföringen vid stora/många filer.

Tillägg: Och nej, de där sladdarna med två "svansar" som skall pluggas in i två USB-uttag fungerar INTE! Inte om det är på samma dator, inte med en in datorn och en via strömförsrjd hub, och inte heller med båda kontakterna i strömförjd hub...

Exakt och skulle man då hitta inovativa lösningar som att koppla en till en hub och den andra i dator så är det FEL och finns risk för att skada datorn pga jordströmmar och bakspäning om man stänger av datorn innan huben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 12:56

Jag har två stycken diskar. En 2,5" FireWire som används för backup, Lacie P3. Det fina med den är att den inte begöver någon strömadapter. Pluggar i den en gång månaden när jag kör backup. Annars ligger den frånkopplad och riskerar inte att gå sönder vid ex åsknedslag.

Sedan har jag en 3,5 disk som är ett komplement till PowerBooken begränsade lagrinskapacitet. Lacies D2 serie är snabb. Men vill du smidig disk har jag också bra erfarenhet av Lacie P2 serie.

1
Bevaka tråden