Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista dåliga saker med macbook..

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 18:48

Ja, rubriken säger väl det mesta, men kan ni lista alla dåliga saker med macbooken?:rolleyes:

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-07-12 18:55

Det ända jag kan nämna med min 2gb blackbook är....hmm den bli lite varm, sen så är batteritiden inte så bra känns det som. Det ända jag hittat iaf.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-12 19:18

Smått vassa kanter på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 19:51

Det räcker med att du skapar en tråd för din fråga...
Det finns dessutom rätt många trådar om problem som folk upplevt här i denna del av forumet, bara att bläddra runt lite.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-12 19:55

Långsam i allmänhet men när flera program körs samtidigt i synnerhet.

Saknar inbyggt modem.

Tangentbordet känns platt, förmodligen en vanesak.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-12 21:07

Väldigt nära en perfekt liten maskin, men 3 problem får mig att bara ge den 9/10.

* De nedersta kanterna på ovansidan är vassa. Dessa gör mina händer ömma när jag sitter och använder trackpaden.

* Värmen. Västra sidan kan bli Jävligt varm, nu är detta min första laptop så jag vet inte hur den är i förhållande till andra, men man kan inte hålla handen där i många sekunder.

* Svett och smuts syns Väldigt enkelt på den vita ytan. Inte så jättekul på en het sommardag när man spelar Starcraft flera timmar och blir svettig.

Jag fick nyligen min MacBook och är verkligen helnöjd.
Antingen hade jag tur och fick ett bra exemplar eller så är folk väldigt känsliga när det gäller värmen. Visst blir den ganska varm om man kör full load en längre stund. Men vid normal användning ser jag inte hur värmen skulle kunna vara något problem även då man har den i knät när man sitter i soffan. Om man t.ex. jämför med min 2 år gamla Acer så är MacBooken endast lite småljummen vid "normal" användning.

Vidare tycker jag inte heller de vassa kanterna är något problem då jag inte håller mina händer på det sättet.

Batteritiden har jag inte hunnit utvärdera ordentligt än.

Smutsen är väl ändå relativt enkel att torka bort, fast jag har som vana att tvätt mig om händerna efter jag grovjobbat och tänkt sätta mig vid datorn.

Enda nackdelen med datorn som jag ser det är i så fall det lite klena grafikkortet. Men vill man spela får man helt enkelt köpa en annan dator. Samt att om man lyssnar noga så hör man ett litet pip från strömadaptern. (Löses enkelt genom att placera denna på golvet)

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att jag är helnöjd med köpet och rekomenderar datorn starkt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-13 00:31
Ursprungligen av PatrikJohansson:

Antingen hade jag tur och fick ett bra exemplar eller så är folk väldigt känsliga när det gäller värmen.

Eller så fick de som klagar ett dåligt exempel. Jag tex beställa min samma dag som den lanserades, och jag antar att Apple har hunnit fixa värmen lite sen dess. Nu sitter jag i ett hyffsat svalt rum och kör på batteri, men Macbooken är ändå 65c (inga processorkrävande applikationer) och vänstra sidan av datorn är för varm för att ha mot benen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-13 09:32
Ursprungligen av j0ppe:

Eller så fick de som klagar ett dåligt exempel. Jag tex beställa min samma dag som den lanserades, och jag antar att Apple har hunnit fixa värmen lite sen dess. Nu sitter jag i ett hyffsat svalt rum och kör på batteri, men Macbooken är ändå 65c (inga processorkrävande applikationer) och vänstra sidan av datorn är för varm för att ha mot benen.

Min dator köpt typ andra eller tredje veckan blir för varm för att ha i knät mer än några minuter.

Det vore intressant att veta om detta faktiskt ändrats. Kan fler som köpt datorn "sent" bekräfta eller vederlägga att den inte är svårbrukbart varm?

Jag undrar om det skulle gå att reklamera en tidigt köpt MB med anledning av värmeproblemen, om de åtgärdat det senare. Att det åtgärdas måste väl tyda på att även Apple ser det som en brist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 08:50

1 batteritid 2.43t
2 värme problem. tre applikationer och den är uppe i 81 grader och fläktar i full gång.
3 DVD brännaren repar skivorna så mycket att dom inte går att använda igen.
4 2gbram och den är otroligt seg ett par dagar efter nyinstallation.
5 klarar inte av att boota upp utan att man har rensat PRAM.
6 färgen är för porös och smuts fastnar för alltid.

jag har egentligen fler saker men orkar inte gnälla mer just nu.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 08:53

Mina fläktar har varit igång vid ett enda tillfälle. Visst blir datorn varm, men inte värre än PowerBookarna. Det enda gnället jag kan hålla med om är de vassa kanterna, men då sitter man kanske inte helt korrekt heller. Tyngden ska komma mot handloven, inte handleden....

min är just nu 69 grader varm, o kan utan problem ha dne o knät. varmt visst, men inte så att jag bränner mig, långt ifrån. okänslig? vetefan, men ja upplever det inte som ett problem.

måste säga att jag inte har mycket negativt o säga om macbooken, har ju inte upplevt nått av alla de problem som alla andra klagar över. skulle vara värmen, men den upplever ja ju inte som ett problem.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 12:10

Jag brukar ha MacBooken i sängen och se på lite serier innan jag ska sova. Då har jag den på täcket på låren, och visst blir det varmt. Men långt ifrån obehagligt varmt.

Jag kan inte komma på en enda dålig sak med min macbook.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-13 12:26

Det finns inte någon riktig Delete-knapp på tangentbordet.
Den behövs om man installer Win XP och ska trycka ctrl-alt-delete.

Ursprungligen av Macus:

Det finns inte någon riktig Delete-knapp på tangentbordet.
Den behövs om man installer Win XP och ska trycka ctrl-alt-delete.

haha, den var bra den håller jag mer om

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 12:36

Fn + backspace så har du din Del.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-13 15:52
Ursprungligen av Snooze:

Fn + backspace så har du din Del.

Det fungerar inte när man trycker ctrl och alt samtidigt med delete.

Men man kan tilldela en annan tangent delete-kommandot.

Det vore ännu bättre om det fanns en riktig delete-knapp redan från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 16:13

är väldigt nöjd med min. först hade jag problem med att ljudet inte fungerade på olika mediafiler jag streamade på nätet, men helt plötsligt så har det börjat fungera igen. så nu har jag inget att klaga på. viss blir den varm men jag kan lätt sitta i shorts och ha den direkt på benen (huden) utan att det är obehagligt. inte mkt varmare än en vanlig pc-laptop.

dessutom går den väldigt tyst, åtminstone 95% av tiden. då och då hörs susar den till i nån minut men det verkar mest vara för att kyla ner datorn lite. brukar vara svalare efter det.

har inget som helst problem med snabbheten. det enda som tar tid i bland är när jag trycker upp dashboard för första gången efter uppstart, då widgetarna tar ett tag för att laddas upp och hämta info från nätet. annars går den som en klocka. inget program tar mer än max tre studs i docken att starta. har instegsmodellen (1,83) med gb ram kanske ska tilläggas.

Ursprungligen av Macus:

Det fungerar inte när man trycker ctrl och alt samtidigt med delete.

Men man kan tilldela en annan tangent delete-kommandot.

Det vore ännu bättre om det fanns en riktig delete-knapp redan från början.

?? i paralells funkar det då

Som sagt, jag har absolut inga problem med min, verkar som Apple fixat de flesta problem. Nu surfar jag+lite andra småsaker då ligger temperaturen stabilt på 40, datorn är ljummen på utsidan. Vid 100% load går den upp til ca 80 och då går fläktarna igång och sänker den till 50-60 grader. Helt klart godkännt mao.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-14 10:24
Ursprungligen av PatrikJohansson:

Som sagt, jag har absolut inga problem med min, verkar som Apple fixat de flesta problem. Nu surfar jag+lite andra småsaker då ligger temperaturen stabilt på 40, datorn är ljummen på utsidan. Vid 100% load går den upp til ca 80 och då går fläktarna igång och sänker den till 50-60 grader. Helt klart godkännt mao.

När köpte du din dator? vilken vecka är den ifrån?

Ursprungligen av Budha:

När köpte du din dator? vilken vecka är den ifrån?

Jag beställde den 30 Juni och fick den i måndags.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 12:37

När jag testade kombinationer kom jag på en bra sak: alt + backspace suddar ett helt ord i taget!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 12:53

-AirportExtreme funkar inte alls bra tillsammans med KisMac
-Viss seghet (exempelvis kan FrontRow frysa länge på min maskin)
-batteritiden (bara fyra timmar enligt operativet)

+älskar tangentbordet
+scrollfunktionen

hur den är med windows har jag inte testat och kommer nog inte att göra för den delen. jag har en stationär maskin hemma för det.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-14 11:44
Ursprungligen av dinet:

-AirportExtreme funkar inte alls bra tillsammans med KisMac

Jag drog ner nån o-stable-version av KisMac som kunde köra MacBookens nätverkskort i passive. Kan kolla upp versionen när jag är hemma, om du är intresserad. Tror dock inte den har stöd för allt med paketinjektioner och så.

Senast redigerat 2006-07-14 11:57
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 15:00

Fattar inte problemen med AirPort? Gäller det bara Extreme? Min Express fungerar 100% felfritt....

Gulningen som inte går att få bort där man har händerna.
Det är en jättemiss av Apple.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 16:17
Ursprungligen av sventa46:

Gulningen som inte går att få bort där man har händerna.
Det är en jättemiss av Apple.

Vad är det? Har inget hört?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 17:13
Ursprungligen av Snooze:

Vad är det? Har inget hört?

Har du inte hört de?:eek: det är ett jättefult problem:( läs mer på

http://www.99mac.se/ibook-macbook/100064-den-svarta-fjaellade-och-nu-den-vita-blir-gul.html

Bevaka tråden