Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook batteritid

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 14:40

Man får in olika batteritider med hänvisning till http://forums.macnn.com/showthread.php?t=284695&page=11

Alltifrån 3, 5 h till 5h+

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-24 10:51

jag kan bara säga att mitt batteri suger på min MB... hade 2:30. och då tittar jag inte på film eller så.
Inte den tiden dom har påstår direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-24 13:53

mätte precis tiden exakt... 2:43. jävligt dåligt med tanke på att jag bara surfade under den tiden.

Pratar vi MB eller MBP i MBP-forumet? Bara för att klargöra så skall väl MBP ha sämre batteritid än MB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 11:35

du har rätt.. jag pratade MB. fel forum sry.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-25 13:01

Jag fick 2:45 på min MB13" när jag tömde batteriet.

Spelade DVD, lite Safari och full ljusstyrka på skärmen.

Flyttade tråden til rätt forum.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-25 14:27

Runt 4 timmar får jag. Då har jag skärmen på nästa lägsta ljusstyrkan, lyssnar på iTunes via vanligt nätverk, surfar via Camino och chattar med Adium. Drar jag på full fräs med ljustyrkan och börjar rendera film i iMovie så tar batteriet slut på runt 2 timmar.

Senast redigerat 2006-06-25 15:09
  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 14:31

Åkte tåg med min och såg på film i 3 timmar och hade airport igång under en av de timmarna. Lyssnade även på lite musik i iTunes. Landade väl på runt 3,75h skulle jag tro.

  • Medlem
  • Västervik
  • 2006-06-25 23:44

Jag testade i förrgår. 3 timmar och 35 minuter räckte batteriet, och då var det konstant arbete, installation av program, Adium, Safari, iTunes, PhotoBooth, full ljusstyrka och AirPort igång. Bluetooth var även igång stundtals. Jag är rätt nöjd med denna batteritid. (Detta var innan jag kalibrerade batteriet. Vet inte om denna kalibrering spelar någon roll)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 23:35

Jag kalibrerade mitt batteri enligt Apples anvisningar första gången jag använde datorn, efter det har jag bara laddat upp batteriet då datorn självdött pga att det tog slut, vilket vad jag förstår av Apples rekomendationer ska vara optimalt. Jag vet inte riktigt vad min batteritid är, men enligt Coconut har jag bara (?) 99% av orgialkapaciteten kvar. Någon annan kanske kan svara på om detta är normalt eller ej, men det känns som att kapaciteten borde kunna vara 100% på en två veckor gammal dator?

Ursprungligen av prince:

Jag kalibrerade mitt batteri enligt Apples anvisningar första gången jag använde datorn, efter det har jag bara laddat upp batteriet då datorn självdött pga att det tog slut, vilket vad jag förstår av Apples rekomendationer ska vara optimalt. Jag vet inte riktigt vad min batteritid är, men enligt Coconut har jag bara (?) 99% av orgialkapaciteten kvar. Någon annan kanske kan svara på om detta är normalt eller ej, men det känns som att kapaciteten borde kunna vara 100% på en två veckor gammal dator?

Det kan inte vara optimalt att ladda om batteriet hela tiden. Ju mer man gör det desto snabbare tar kraften i det slut. Ett batteri klarar ett visst antal laddningscykler.

http://www.apple.com/se/batteries/

Min iBooks batteri är över ett år gammalt men har fortfarande 99% laddningskapacitet enligt CoconutBattery. Kollar man på siffrorna ovanför så står det att av de 4400 mAh som datorn enligt specifikation bör ha haft från början så så återstår 4394 mAh. Dvs 6 mAh mindre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-05 16:54
Ursprungligen av prince:

Jag kalibrerade mitt batteri enligt Apples anvisningar första gången jag använde datorn, efter det har jag bara laddat upp batteriet då datorn självdött pga att det tog slut, vilket vad jag förstår av Apples rekomendationer ska vara optimalt.

A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges.
Källa: Batteryuniversity.com.

Det verkar som att kortare men oftare är bättre. Kalibrera behöver man bara göra någon gång då och då.

Det kan ju betyda allt ifrån 99.00% till 99.99%

Jag kalibrerade också det första jag gjorde. Under urladdningen som är en del av den kalibreringen tog det 4+ timmar för datorn att gå i viloläge. Då surfade jag, flyttade över filer och lyssnade på itunes. Ljusstyrkan var på näst lägsta och airport var aktivt.

Väntar på min första Mac. Har ingen någon manual än att läsa ur. Hur gör man när man kalibrerar batteriet?

Ursprungligen av tummelisan:

Väntar på min första Mac. Har ingen någon manual än att läsa ur. Hur gör man när man kalibrerar batteriet?

Ladda batteriet under 12 timmar. Kör datorn på batteridrift så länge att den somnar av sig själv och inte längre vill vakna. Ladda batteriet så att det blir fullt igen.

Här har du en del manualer:
http://www.apple.com/support/manuals/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 18:14

Ok. Jag kanske misstolkade när jag läste att Apple skrev "Ett idealfall är en pendlare som använder sin iBook på tåget och sedan laddar upp den på kontoret." Förstod det som att det optimala var att köra datorn på batteriet när man använder den och sedan ladda när batteriet är slut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-06 17:29
Ursprungligen av prince:

Ok. Jag kanske misstolkade när jag läste att Apple skrev "Ett idealfall är en pendlare som använder sin iBook på tåget och sedan laddar upp den på kontoret." Förstod det som att det optimala var att köra datorn på batteriet när man använder den och sedan ladda när batteriet är slut.

Njae, Apple skriver ju så här:
An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge.

Jag antar att pendlaren åker kanske 30-60 minuter tåg snarare än 3-4 timmar innan den laddar datorn på kontoret. På tre till fyra timmar blir det ju knappt någon tid kvar att leva (man ska ju tillbaka också).

Ursprungligen av Björn Leander:

Ladda batteriet under 12 timmar. Kör datorn på batteridrift så länge att den somnar av sig själv och inte längre vill vakna. Ladda batteriet så att det blir fullt igen.

Här har du en del manualer:
http://www.apple.com/support/manuals/

Tack så mycket!

Jag testade just CoconutBattery på min iBook som är ett år gammal och den sa att batteriet har 95% kapacitet kvar efter 69 ladd-cykler. Ca en gång i månaden har jag utfört en fullständig urladdning för att kalibrera batteriet precis som Apple rekommenderar. Jag har aldrig tagit ut batteriet när nätkontakten varit ansluten så det bevisar väl att det inte behövs.

PS
Enligt programmet ska min dator vara från år 30 f.Kr. vilket kan bero på att det inte finns något serienummer inprogrammerat på moderkortet.

Senast redigerat 2006-07-07 12:17

Jösses, vilken gammal dator du har

Ursprungligen av tummelisan:

Jösses, vilken gammal dator du har

Det är föregångaren till kulramen

Ursprungligen av cable_guy6:

Ca en gång i månaden har jag utfört en fullständig urladdning för att kalibrera batteriet precis som Apple rekommenderar.

En gång i månaden är definitivt för ofta vid vanlig användning, och det är inte riktigt vad Apple rekommenderar om du läser igenom texten. En "normal" användare som kånkar runt sin dator och kör på batteri då och då behöver aldrig göra några "extra" urladdningar. Kalibrera ska man bara behöva göra om man verkligen har problem med laddningsindikatorn, och eftersom djupa urladdningar sliter oproportionerligt på batteriet förkortar man i praktiken livslängden på batteriet till ingen nytta när man kalibrerar så ofta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-23 19:27

Behöver inte ladda så ofta.;)

Yes!!

För mig så påstår coconutBattery att jag har 5378 av 5200 mAh kvar av kapaciteten efter 3 månader och 80 laddningscykler. Det är lite underligt, men det kanske beror på att batteriet är felkalibrerat.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-22 14:05

Hur är apple när det gäller garanti på batteriet? Batteriet i min MacBook, som coconutbattery rapporterar som nio månader gammal, har tappat kapacitet ordentligt. Just nu ligger det på 3593mAh, enbart 69% av originalkapaciteten. 76 laddcykler rapporterar programmet.

Laptopen står oftast med laddaren i och när den inte gör det så används den kanske ett par timmar utan laddare, sällan mer. Själv tycker jag att denna kapacitetsförlust är onaturligt stor.

Finns det något man kan göra själv för att öka kapaciteten? Läste i någon annan tråd att Apples inteligenta batterier kunde indikera fel laddning och därmed säga att de är fulladdade när de egentligen inte var det.

1
Bevaka tråden