Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en subdomän?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 15:39

Hej på er!

Jag har gjort en sida i iWeb som jag nu tänkte publicera på nätet. Har kikat runt lite på forumet efter ett billigt alternativ för mig som privatperson (besöker en person min sida om dagen är jag överglad), och tycker att cliche verkar ha snälla priser. Dock noterar någon att de inte har subdomäner. Vad är det, och behöver jag det? Min iWeb-sida ser ut som man tänker en standardsida av detta slag: välkommen, om mig, fotosida... inget fancy, bortsett från att man kan lyssna på min musik som tar lite plats.

Så, tror ni det funkar med något av Cliches paket? Eller behöver jag subdomäner, vad det nu är?

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Hej på er!

Jag har gjort en sida i iWeb som jag nu tänkte publicera på nätet. Har kikat runt lite på forumet efter ett billigt alternativ för mig som privatperson (besöker en person min sida om dagen är jag överglad), och tycker att cliche verkar ha snälla priser. Dock noterar någon att de inte har subdomäner. Vad är det, och behöver jag det? Min iWeb-sida ser ut som man tänker en standardsida av detta slag: välkommen, om mig, fotosida... inget fancy, bortsett från att man kan lyssna på min musik som tar lite plats.

Så, tror ni det funkar med något av Cliches paket? Eller behöver jag subdomäner, vad det nu är?

domän=www.valfridsson.se
subdomän= jonas.valfridson.se (exempel, du kan ha i stort sett vad som helst, jonas/matlagning/osv

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 15:50
Ursprungligen av akerstrom:

domän=www.valfridsson.se
subdomän= jonas.valfridson.se (exempel, du kan ha i stort sett vad som helst, jonas/matlagning/osv

oo...kej... Så jag behöver alltså subdomäner för att få min sida att funka? Domänen kommer heta www.valfridsson.se, och då behöver jag X antal subdomäner för att få plats med alla mina "om mig", "blogg", etc...?

En subdomän är det som står före huvuddomänen, om vi tar http://news.google.com som exempel så är news=subdomän, google =huvuddomän och .com = topdomän. (Jag ser att jag är en som vanligt)

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

oo...kej... Så jag behöver alltså subdomäner för att få min sida att funka? Domänen kommer heta www.valfridsson.se, och då behöver jag X antal subdomäner för att få plats med alla mina "om mig", "blogg", etc...?

Nej, det behövs inte, om du inte använder dig av subdomäner så hamnar dina webbsidor under huvuddomänen. Om du laddar upp exempelvis en fil som heter "ommig.html" till webbservern. så når du den på www.valfridsson.se/ommig.html.

Om du istället vill lägga filen "ommig.html" i en egen mapp, som exempelvis heter "personligt", så kommer du att nå den på www.valfridsson.se/mapp/ommig.html/

Senast redigerat 2006-07-12 16:21
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 16:48

Tack för svar! Det här forumet är så otroligt snabbt på att ge råd... måste donera lite stålar snart. :">

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Tack för svar! Det här forumet är så otroligt snabbt på att ge råd...

Snabba, tydliga och bra svar - det är 99mac när det är som bäst!

1
Bevaka tråden