Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man prioritera Airtunes i nätverket?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-12 11:03

Jag har en dator med musik på som strömmar till Soundsticks via en annan dator. När man surfar (spelar bollibompaspel) på musikdatorn hackar musiken. Kan man på nåt sätt se till att Airtunes alltid får det krut det behöver, på bekostnad av Internet?

Så länge du kör IP v4 finns det inte stöd för trafikprioritering. Vet inte om det finns någon annan lösning än att köra IP v6 med trafikprioritering men jag vet inte om Airtunes stödjer det.

  • Medlem
  • 2006-07-12 14:27

Jag vet inte ens vad du pratar om?!

Ursprungligen av Baron:

Jag vet inte ens vad du pratar om?!

I IP version 6 så finns det inbyggt stöd för att prioritera olika sorters trafik så som video, VoIP och så vidare. Alla paket får en prioritering och beroende på den så kan man garantera en viss bandbredd för en viss sorts trafik. Det finns inte i IP version 4 som används mest idag.

Jag har själv samma problem när jag kopplar upp mig på ett trådlöst nätverk i mitt kvarter, det är för svagt så musiken hackar om jag skall kunna usrfa samtidigt, så i nuläget har jag två olika nätverk, ett enbart för AirTunes och det andra för Internet.

Hur vet man vilken version man har, och hur konfigurerar man om den i så fall?

Klart det går att "prioritera" IPv4 men du måste ha en paketanalyserare då eller prioritera en speciell port i nätverket. Enkelt är det inte kan jag säga.

Jag har varit med och satt upp en sådan priorriterare all trafik från DC++ och liknande hamnar på en annan lina (64kbit) medan alla annan trafik hamnar på 10 Mbit linan.
Det gör vi genom att dels analysera paket och dels genom att prioritera portar.

Då är det ju mer en form av "traffic shaping" men resultatet blir ju liknande. Det går väl att filtrera trafik på vissa portar till specifika interface och sätta bandbredd i IOS men det kanske är lite overkill för hemmabruk...

Det är ju enklare om man kör en miljö helt med IPv6 men det är ju tyvärr inte så vanligt än.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-12 20:28

Prioritering är som sagt möjligt idag med ipv4 men det är antingen via paketanalys eller det enklare sättet att man lägger olika typer av trafik i olika vlan(virtuella nät) och sätter prioritet på de olika nätet men vilken funktion man får när man kör Airport vet jag inte. Jag misstänker att det är svårt att få en bra prioritering med 802.11b/g eller Airport som apple kallar det.
Den kommer trådlöst som har sitt ursprung i telefonvärlden som kan hantera prioritering på ett bra sätt men det är några år kvar innan det kommer för hemmabruk (WiMax).

Blir bra annars när 802.11n kommer, ska ju stödja QoS o lite annat, ger väl typ det som efterfrågades av denna tråd?!

1
Bevaka tråden