Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipevo free.1 Skype USB-telefon

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har testat ett riktigt vettigt tillbehör till Skype. Ipevo free.1 är en snygg, enkel och välfungerande telefon för Mac.

Jag använder Skype med tillvalet SkypeOut när jag reser runt i världen. Det är ett enkelt sätt att sänka telefonräkningen när chefen skriker över hiskeliga mobilräkningar och hotellen tar ofattbara summor för att ringa hem till flickvännen. Skype går att använda med den inbyggda mikrofonen och högtalarna i en Powerbook men "telefon-känslan" försvinner när man sitter och talar in i en dator.

Ge Skype telefonkänsla
Min kompis Anders har ett Sennheiser-headset som fungerar bra med Skype men det är lite för stort och dyrt för mig - jag har sökt en liten och billig lösning. I förra veckan hittade jag Ipevo free.1 som är en enkel USB-telefon som passar alla Macar. Den levereras i vitt och svart vilket matchar din nya MacBook perfekt. Tyvärr köpte jag en vit telefon några dagar innan jag fick en BlackBook...

Installation
Installationen är enkel även om just mitt exemplar skapade en del frågetecken. Lådan innehöll nämligen inte några drivrutiner för Mac men det är på väg att fixas sa butiksägaren jag talade med. Utan drivrutiner fungerar mikrofon och högtalare fint men knapparna går inte att använda. Lösningen är att besöka Ipevo.com och ladda ner deras nya drivrutiner för Mac OS X - därefter är man igång på nolltid. Med drivrutinerna medföljer ett litet program där man kan programmera alla knappar med valfria funktioner.

Handhavande
Telefonen har vunnit IF Product Design Award 2006 för dess stilrena och funktionella design - jag tycker den matchar en Mac perfekt. Telefonen väger bara 65 gram och är 15,1 x 3,8 x 2,5 cm stor (liten). Förutom självklara funktioner som volymkontroll och knappsats 0-9 finns bland annat möjlighet att ta fram kontaktlistan, sekretessknapp för mikrofonen och slå senast slagna nummer. Buddy Jog kallas det gröna rullhjulen som låter dig rulla igenom kontaktlistan efter någon att ringa upp. Du kan välja mellan tio olika ringsignaler och signalnivå.

USB-sladden är 2.5 meter lång vilket är riktigt smart - det är möjligt att nå den där favoritfåtöljen trots att datorn inte står brevid. Sladden går inte att byta men eftersom det är en USB-sladd går den att förlänga med en vanlig hona-hane USB-kabel. Telefonen drivs via USB och har alltså inget inbyggt batteri.

Bra ljud
Jag tycker telefonen ger riktigt bra ljud - minst i nivå med vilken vanlig telefon som helst. "16kHz sampling rate for excellent sound" säger inte mig så mycket men det finns säkert andra som kan kommentera det. Mikrofon och högtalare är "akustiskt isolerade" för att få bort alla ekoeffekter och det fungerar fint tycker jag.

Köp via SkypeShop
Jag blev förvånad över att Skype erbjuder denna telefon för 354 kronor inkl moms i sin SkypeShop vilket är 100 kronor billigare än i Singapore - inte farligt om man använder Skype ganska ofta. Tyvärr är frakten riktigt dyr: 210kr så en svensk leverantör vore att föredra trots allt.

Sammanfattning & betyg
Ipevo free.1 är en enkel och snygg USB telefon som används i kombination med Skype. Den uppfyller alla mina behov och ger den rätta telefonkänslan till ett relativt lågt pris om man jämför med bra headsets och liknande telefonlösningar jag har sett.

Produkter som detta gör att det blir mer attraktivt att byta bort gamla Telia-abonnemanget mot en helt datoriserad IP-lösning även om det främst är dom låga priserna för utlandssamtal som lockar idag.

Jag har inte hittat några väsentliga problem med telefonen - här är mina betyg:

+ Snygg designvinnare som matchar Mac
+ Alla funktioner man behöver - inte mer
+ Lätt, lång sladd
+ Bra pris

- En tyngre telefon kanske skulle ge mer "telefonkänsla"
- Lite knepig att få tag på i svenska butiker idag
- Drivrutinerna måste hämtas från tillverkarens hemsida

Läs mer om free.1 på Ipevo.com

Köp på SkypeShop

TEST: Skype med SkypeIn och SkypeOut

Trevligt men hoppas på ett blåtandsheadset snart. Har precis skaffat skype in/out och ska utvärdera det för mitt företag.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 11:51

Jag vet att www.dustinhome.se har den för ca. 350 kr och handlar man för över 500 kr blir det fraktfritt (så var det senast jag handlade där). För närvarande finns telefonen inte i lager och jag mailat dem för att få reda på när de möjligen får in dem igen.

När man installerar drivrutinerna till Free-1 så installeras dem som ett program och lägger sig i docken vilket jag tycker är galet irriterande, men det finns en tillfällig lösning på detta tills tillverkaren har åtdgärdat "felet".

- Gå till Program
- Högerklicka på free-1 USB Phone.app
- Välj "Visa paketets innehåll"
- Gå in i Contents-mappen och öppna "Info.plist" med Textredigeraren

Lägg till (Byt ut [ och ] mot vänsterpil och högerpil, kolla i filen så förstår du hur jag menar)
<code>
[key]NSUIElement[/key]
[string]1[/string]
</code>
ovanför
<code>
[/dict]
[/plist]
</code>
som du hittar längst ner i filen.

Detta hacket skall även fungera på andra program ifall man vill gömma t.ex. Adium. Dock görs detta hacket på egen risk och jag fungerar inte som support ifall något går fel.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010701191518268

Edit: Preliminärt så kommer Free-1 att kunna levereras I slutet av juli säger dem på www.dustinhome.se.

Senast redigerat 2006-06-19 17:57
Ursprungligen av multi:

Jag vet att www.dustinhome.se har den för ca. 350 kr och handlar man för över 500 kr blir det fraktfritt (så var det senast jag handlade där). För närvarande finns telefonen inte i lager och jag mailat dem för att få reda på när de möjligen får in dem igen.

Alternativt på eBay för en sådär halva det priset. Ladda ner drivisar från ipevo's hemsida. Kart! En klockren lur enligt mig. Förstår inte pratet om problem med drivisarna. http://www.ipevo.com/index.jsp

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 00:13
Ursprungligen av Ermedahl:

Alternativt på eBay för en sådär halva det priset. Ladda ner drivisar från ipevo's hemsida. Kart! En klockren lur enligt mig. Förstår inte pratet om problem med drivisarna. http://www.ipevo.com/index.jsp

Köpte en Free-1 på eBay för 300 kr inkl. frakt från USA och jag är nöjd hitills. Tack för tipset.

Drivrutinerna är riktigt fattiga, har haft mycket krångel med luren pga det. En liten "halv"varning!

Berätta gärna mer om eventuella problem - påverkar ju helt klart betyget på produkten. Jag kanske har haft tur?

Ursprungligen av Code Red:

Trevligt men hoppas på ett blåtandsheadset snart. Har precis skaffat skype in/out och ska utvärdera det för mitt företag.

Doro Travel Kit består av ett trådlöst headset med Bluetooth®-teknologi som gör det
möjligt att prata trådlöst i telefon via datorn. Den lätta vikten och slimmade designen gör
det enkelt att utnyttja Skype på resan, i hemmet eller på kontoret - ingen installation av
någon mjukvara behövs.

Via Beta Alfa

/c

Varför finns ingen usb-till-vanlig-tele-box till osx? Har hittat massa till win bara. Har en trådlös hemma som jag vill använda.

som denna

USB-Box for Mac?

Ursprungligen av Code Red:

Varför finns ingen usb-till-vanlig-tele-box till osx? Har hittat massa till win bara. Har en trådlös hemma som jag vill använda.

som denna

Har nagon hittat en usb-box for Mac ??

Kopte Ipevi telefonen. Cool design. Betydligt mindre aen jag trodde

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 14:10

Beställ den via Pixmania.com istället, där kostar den 332 SEK ink moms och med postpaket blir den inte dyrare än 405 SEK..

Lite billigare än via Skype.com kan man säga

Vet ni om den funkar for Intel MAC?

Ursprungligen av ChristerinTexas:

Vet ni om den funkar for Intel MAC?

Japp - den är testad på en MacBook. Fungerar fint även om drivrutinerna är PowerPC baserade fortfarande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-10 16:19

det borde den väl göra för den är ju testad på en svart macbook eller?

16 kHz samplingsfrekvens innebär bara att den inte kan koda frekvenser över 8 kHz. Räcker i praktiken väl för en telefonlur om man inte kräver något exceptionellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 21:38

köpte också en, den fungerar perfekt på min MPB

äntligen använder jag Skype som jag ville från början oh yez.....

Kul att fler gillar telefonen. Var köpte ni era telefoner?

Jag köpte min i Singapore och den tillhör numera flickvännen - behöver en till

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-11 22:55

Har beställt från dustin home men de har inte i lager väntas i slutet av månaden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 23:02

jag beställde min via pixmania.com, hade den 4 dagar efter beställning och frakten vart mkt billigare då pixmania kan skicka postpaket till skillnad från om man köper via skype.com

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-07-12 16:07

Fick min för någon vecka sedan, tycker den fungerar klockrent. Riktigt liten vilket är bra när man är på resande fot

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-18 08:53

Såg att dustin har svarta på lager nu. Vi väntar fortfarande på vår vita.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 14:00

Men drivrutiner laddar man väl andå ner från tillverkarens webbsida? Min erfarenhet är att de man får i paketet alltid är gamla.

Fick min vita idag o testat lite. klar 4:a o kanske 5:a. Saknar ett väggfäste då mitt arbetsbord är lite belamrat som det är. Telefonkvalitet på ljudet o enkla drivrutiner. Liten o lätt men inte mindre än en modern mobil.

288+73 kr i frakt från pixmania är jävligt billigt.

Edit: kan tillägga att jag testade ett Jabra-headset (som jag skrev att jag skulle göra längre upp) och det var klart sämre. Sämre ljud och sämre telefonkänsla. En kompis testade även med ett Ericson-headset (även det blåtand) och det var också dåligt ljud.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-03 13:45

Fungerar denna telefonlur med min vanliga ip-telefon också? Är luren konfigurerad som en vanlig mic/högtalare alltså? Jag använder SJphone om det är någon som vill kolla detaljerna.

Knappsatsen kanske även fungerar som tangentbord? Vore ju snyggt...

Ursprungligen av jakob:

Fungerar denna telefonlur med min vanliga ip-telefon också? Är luren konfigurerad som en vanlig mic/högtalare alltså? Jag använder SJphone om det är någon som vill kolla detaljerna.

Det ska fungera, åtminstone kopplad till datorn.

Senast redigerat 2006-08-03 14:16
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-03 18:16

enda jag stör mig lite på att Drivrutinen körs som ett eget program..kan man få den att starta automatisk när man klickar på skype eller nått?

Har installerat det där lilla drivrutinsprogrammet... men knapparna på telefonen fungerar inte iaf. Hitills är känslan att detta var ett dåligt köp

Edit: Dock så löste det sig efter en omstart....

Senast redigerat 2007-05-08 16:14
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-08 18:03

Ett litet tips..

Gör ett skript med automator så när du startar skype så startas det där programet samtidigt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-09 10:45

eller så lägger man till programmet under ----- systeminställningar ------ konton ------ startobjekt ------- och kryssar i att programmet ska gömmas vid inloggning

1
Bevaka tråden