Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt delar router ut 213.x.x.x ?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mac en pc och ett tv-spel kopplat till en d-link di604 med en bredbandsbolagets uppkoppling (ingen adsl).

Varje burk har haft en fast "lokal statisk ip adress" 192.168.0.x och routern har haft ip 192.168.0.1.

Detta har fungerat fint fram tills idag, nu får varje dator en ip adress som INTE ligger i 192.168.0.x utan i 213.x.x.x vilket jag misstänker tillhör min isp. Där av drar jag slutsatsen att jag nu inte har något lokalt nätverk.

Vad som är konstigt är att det är omöjligt att konfigurera routern eftersom jag inte kan komma åt den via dess webbserver som skall ligga på adress 192.168.0.1 lokalt.

Har prövat reset och sätta datorerna till att få sina adresser dynamiskt. Men ingen fungerar!

Någon som vet vad felet är?

Låter som att DI604 inte sköter sig som den ska.
Med reset antar jag att du menar D-linken?
Det är den jag skulle inrikta mig på för felsökningen exakt hur man gör det vet jag inte eftersom jag aldrig använt någon D-link produkt.

Man kan ha ett lokalt nätverk även om man inte har lokala IP-nummer.

Börja med att koppla loss routern från modemet/bredbandsuttaget och försök att kontakta den på 192.168.0.1. Går inte det trycker du på routerns återställlningsknapp (ibland kan man behöva hålla den intryckt ett par sekunder) och försöker igen.

En liten fundering bara... Du har haft alla maskiner med statisk ip i 192.168-nätet? helt plötsligt får de dynamisk ip i 213-nätet? Att de släppte sitt statiska ip tycker jag låter som ett fel i sig, om det var så det förhöll sig. Utöver det låter det i mina öron som att din router har slutat "routa" och börjat "switcha".

I övrigt kan jag bara understryka björns tips, börja med att få igång det lokala nätet och koppla in det externa nätet först när det interna går som det ska. Börja inifrån och bygg utåt så att säga.

Tack för svaren..

Jag beskrev problemet lite slarvigt första gången.

1. Först hade jag statiska adresser på datorerna sedan när de inte hittade routern som jag satt till 192.168.0.1 (standard för d-link) bytte jag till dhcp och fick adresser i 213.x.x.x.

2. Med "reset" menade jag att jag tryckte in reset på routern i ca 30 sek.

3. Det enda sätt som jag vet hur man kan konfigurera routern är via ett enkelt webbgränssnitt som man kommer åt via 192.168.0.1

Jag har testat era förslag.

Björns förslag gav ett intressant resultat.
-Först prövade jag med dhcp på datorerna de fick då adresser i 169.254.x.x och standard-gateway var inte specificerad. Jag kunde inte komma åt routern för att konfigurera den. Kollade lite på nätet och det verkar vara en adressrymd som är reserverad till tillfällen då man tex inte hittade någon dhcp server.

-När jag Prövade min statiska konfiguration så kommer jag inte åt routern. Kopplar jag in wan-sladden så kommer jag inte åt Internet.

Det stämmer att 169-serien är något datorn på eget bevåg hugger till med när den inte fått något ip från en DHCP-server, så det är inte direkt något framsteg...

Jag har inte så många bra tips kvar till dig, det verkar som att routern antingen är död eller så har den åkt vilse i ip-djungeln, och det sista faller på att den inte tar en reset...

Long shot men ändå:

Det kan inte vara så att du har kopplat in sladden från modemet i den inbyggda switchen(LAN port) på routern istället för WAN porten?

Jag har letat länge på olika forum och hittat andra med liknande problem. Tyvärr verkar det inte som om någon lyckats lösa problemet. Det brukar sluta med att de nöjer sig med att routern tycks fungera som en switch alt. en hub.

Ang. Linus inlägg.
Jag är 100% säker på att kablarna sitter rätt och jag har inget modem. Tack för svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 02:15

Hans,

Har du pratat med D-Links support!?

Min erfarenhet av dem är god & de brukar vara generösa med support & garantier...

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden