Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac Mini för klen för Windows?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 11:34

OK, jag erkänner.
Jag hänger inte riktigt med i den här Windows-svängen.

Är allmänt sugen på att komplettera hushållet med en Mac-mini.
Det vore ju dunder om faktum var att Intel Core Duo - processorn innebär att jag med någon käck programvara även kan köra Windows på den i livets svagare stunder.

Är det så eller är Mac-mini lite för klen för ändamålet?

Ja, det är så. Med hjälp av en liten käck programvara som heter Boot Camp kan du installera Windows XP med Service Pack 2 (Home och Professional). Sedan kan du starta i Windows precis som alla andra PC. En PC från en annan tillverkare med samma specifikationer kommer att fungera lika bra.

En Mac Mini är inte för klen för Windows. Man kan ha en betydligt klenare dator som ändå fungerar fint. Huruvida en Mac Mini är för klen beror snarare på vad du ska använda datorn till. Grafikkortet är till exempel av en typ som många billiga datorer använder och lämpar sig inte riktigt för nya grafikintensiva spel.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 12:27

Någon grafikintensitet är inte intressant och om det är som du säger så är detta ju den perfekta datorn för ändamålet.
Jag slår till direkt...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-07-11 00:10
Ursprungligen av sirugo:

Någon grafikintensitet är inte intressant och om det är som du säger så är detta ju den perfekta datorn för ändamålet.
Jag slår till direkt...

Då rekommenderar jag programmet Parallels Desktop istället för Bootcamp. Med Parallels kan du köra Mac OS X och Windows XP sida vid sida istället för att hålla på och starta om varje gång du ska göra något i Windows.

Funkar otroligt bra, med i princip full prestanda. Se till att ha minst 1 GB ram bara så du får plats med båda operativsystemen samtidigt i internminnet.

Läs mer här:

http://arstechnica.com/reviews/apps/parallels.ars
http://www.parallels.com/en/products/desktop/

Tänk bara på att du måste ha en installations-skiva med XP inkl. Service Pack 2. Det går alltså inte att installera med SP1 och sedan uppgradera. Det måste vara SP2 vid installation.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Tänk bara på att du måste ha en installations-skiva med XP inkl. Service Pack 2. Det går alltså inte att installera med SP1 och sedan uppgradera. Det måste vara SP2 vid installation.

I så fall kan man skapa en skiva med SP2 om man har SP1 eller tidigare.
http://www.99mac.se/windows-pa-mac/100270-slipstream-sp2-win-xp-skiva.html
http://www.99mac.se/windows-pa-mac/100271-att-skapa-en-skiva-med-windows-xp-sp2-fran-en-tidigare-version.html

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 13:26

OK, det har jag en.
Men om man t.ex jämför prestanda:

G5:a med Virtual PC jämfört med en Mac Mini Intel Core solo.
Hur många gånger snabbare blir upplevelsen?
VPCn funkar ju 99,9% med all programvara. Gör Boot camp det också?

Ursprungligen av sirugo:

OK, det har jag en.
Men om man t.ex jämför prestanda:

G5:a med Virtual PC jämfört med en Mac Mini Intel Core solo.
Hur många gånger snabbare blir upplevelsen?
VPCn funkar ju 99,9% med all programvara. Gör Boot camp det också?

Om du har en Mac med en Intel-processor så är den en PC. Du kan installera och köra allt som du kan på en vanlig PC. När den har startat i Windows så kör den Windows på precis samma sätt som en vanlig PC som kör Windows.

Boot Camp ser bara till att Windows blir installerat. När väl det är klart används inte Boot Camp längre. Boot Camp är alltså inget läge, körmiljö eller emulering. Boot Camp är bara en lite guide som hjälper till vid installationen.

Den kommer alltså att ha samma prestanda som en PC med samma specifikationer.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 13:44

Verkar ju hur bra som helst.
Två datorer för priset av en och dessutom tar den ju ingen plats...
Hur stor prestandaskillnad har vi mellan Solo och Duo?

Ursprungligen av sirugo:

Verkar ju hur bra som helst.
Två datorer för priset av en och dessutom tar den ju ingen plats...
Hur stor prestandaskillnad har vi mellan Solo och Duo?

En Core Duo har två kärnor, en Core Solo har en kärna. Teoretiskt borde en Core Duo vara dubbelt så snabb, men många har sagt att den är omkring 60 % snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 14:11

Inser att tangentbord/mus inte ingår. Skärm har jag.
Kan man köpa "vilket mus/tangenbord som helst"?

HIttade förresten en review på den äldre Mac Minin som uttryckte att det varit problem med en del monitorer. Är detta rättat på de nya modellerna så att man vågar köpa apparaten till den befintliga monitorn (SAMSUNG SyncMaster 710V) man har? Annars blir det ju "lite dyrare" i slutändan...

Senast redigerat 2006-07-10 14:22
Ursprungligen av sirugo:

Inser att tangentbord/mus inte ingår. Skärm har jag.
Kan man köpa "vilket mus/tangenbord som helst"?

USB såklart, men annars funkar det. Tänk på att det skiljer med Apple- och Windows-tangenterna. Jag rekomenderar Apples eget USB tangentbord.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-10 15:55
Ursprungligen av sirugo:

Inser att tangentbord/mus inte ingår. Skärm har jag.
Kan man köpa "vilket mus/tangenbord som helst"?

Jag köpte den här kombinationen och är helnöjd.
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/SE/SV,CRID=2162,CONTENTID=11420

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 14:26

OK, och vad gäller monitorn hittade jag denna glädjande sammanställning: http://www.macmini-forum.de/monitore.php

Men - klarar man sig med standardkonfigurationen 512 MB för Windows (om man inte ska spela eller köra tunga Windowsapplikationer)? Den ska användas för enkla Windows-program samt för att ibland visa filmer (och då väl i Mac-läge).
Eller orkar den kanske inte ens med tigern på ett vettigt sätt med de 512?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-10 14:51

Jag tycker att du bör köra på 1GB. Du verkar inte i behov av att köra många tunga applikationer, men 1GB redan från start är en bra investering som du inte kommer ångra. ALLT flyter på bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 15:48

Men...om man vill uppgradera RAM själv, då?
Jag har hittat filmen som visar hur man öppnar den otillgängliga minin och RAM på 1GB är ju inga problem att hitta till halva priset av vad Apple vill ha extra för 1 GB (1000 kr).

Eftersom det är Intel kanske den dessutom är snällare mot de minnesfabrikat som kommer nära den, jämfört med hur macarna brukar vara?
Har den en enda slot eller två (byte elller komplettering)?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 16:00

Tror jag hittade svaret själv:
512MB of 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300) on two DIMMs; supports up to 2GB
betyder väl att det finns två slots.
Återstår att hitta en 512:a och sedan kolla hur-man-öppnar-filmen mer noggrant.
Eller?

tänk på att det sitter 2x256mb-moduler i från början, man kan heller inte köpa maskinen med bara en eller ingen modul monterad.

dessutom vill man förmodligen ha två matchade moduler i dessa maskiner eftersom minnesbandbredden blir dubbelt upp genom ett sk 'fiffigt trick'. (det är just därför apple bara säljer minis med dubbla minnesmoduler.)

alltså behöver du köpa 2x512mb för att få totalt 1gb i maskinen, de moduler som blir över får du försöka sälja på annons.
i detta ljus blir apples dyra 1gb-uppgradering ganska prisvärd ändå...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 17:03

Och kan man t.ex lita på att följande typ av manicker (med Windows-programvara) funkar lika bra i minin som i en "riktig" PC?

http://www.coolstuff.se/p538/YakumoQuickStickTV-mottagare.html

Av allt jag hört ska det alltså vara väldigt enkla applikationer och jobb. Då borde 512 MB arbetsminne vara helt lagom. Mindre borde räcka likaså. Visst, det kommer att gå bättre med mer minne, men på beskrivningen jag hört tror jag inte att det kommer att märkas. Då kan det vara bättre att vänta och istället köpa mer minne då det behövs, troligen är det också billigare då.

Ursprungligen av Björn Leander:

Av allt jag hört ska det alltså vara väldigt enkla applikationer och jobb. Då borde 512 MB arbetsminne vara helt lagom.

jo, fast man får nog vara noga att köra universal-apps i så fall...

windows xp med 512mb är inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 17:54

OK, tack! Det känns som en strategi för mig.
Och hur var det med PC-manickerna enligt tidigare fråga?

Ursprungligen av sirugo:

OK, tack! Det känns som en strategi för mig.
Och hur var det med PC-manickerna enligt tidigare fråga?

En Mini med Windows är en vanlig PC. Så länge systemkraven uppfylls så ska det fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 18:50

OK, jag försöker vänja mig vid tanken men det känns inte helt naturligt ännu...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 23:13

Tackar för alla svar!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 07:49

Oj, ännu bättre...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-12 21:15

Parallels går inte alls lika fort som Bootcamp, att bläddra i utforskaren funkar på vilken dator som helst men sätt på något resurskrävande så sviker Parallels en. Sen kan man ju testa att spela spel, även 10 år gamla, det funkar helt enkelt inte i Parallels. Men visst, för enkla saker är det perfekt eftersom ingen omstart krävs, jag använder det tex när jag måste ha tillgång till Internet Explorer. Om jag använda Parallels oftare skulle jag också ha 2gb i, 1gb för två system är aningen lite.

Ursprungligen av j0ppe:

Om jag använda Parallels oftare skulle jag också ha 2gb i, 1gb för två system är aningen lite.

Det du säger om 1gb för två system skulle alltså gälla om man kör Parallels och inte Bootcamp för då startar man ju om emellan, är det så?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-13 10:03

Majoriteten av alla kontors-pc bygger på samma komponenter som mini dvs intels moderkort med deras i8xx low end chip med inbyggd grafik.

1
Bevaka tråden