Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBPro tvärdör

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-10 21:47

Min Macbook Pro lägger plötsligt av tvärt, hela datorn stänger av sig själv. Det sker under batteridrift trots att batteriet har över två timmars batteritid kvar och tre av fem lysdioder signalerar att det finns kraft kvar.
Stoppen har skett under både låg och hög belastning, till exempel när jag surfat trådlöst eller när jag renderat i Final Cut. När datorn startas om så går det att jobba vidare under batteridrift igen. Felet har inte uppträtt ännu med nätdrift. Känner någon igen det här? Är det batteriet trots allt?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 22:29

Har samma problem fast mina verkar vara relaterade till värmen eftersom den dör snabbare ute i solen.
Om jag försöker starta den igen direkt så dör den, men mätaren på batteriet visar att det inte finns någon ström kvar även fast det fanns nog för flera timmar enligt OS X.
Och det sker inte under nätdrift.

Säker att du inte har överhettningsproblem?

  • Medlem
  • 2006-07-10 22:36

Jag tror inte att det är överhettningsproblem eftersom datorn i regel blir varmare när man använder nätdelen. Nu när det senast hände, var det ganska snart efter att jag började använda datorn och då var den nog inte så varm ännu. Core temperaturen ligger bara på ca 55 grader i nuläget. Jag ska se om jag kan få den att lägga av igen och se hur varm den är då.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-10 23:05

Samma problem här, talade med Apple som skulle buda över ett nytt batteri, får väl se om det hjälper.

  • Medlem
  • 2006-07-10 23:15

Nu lade datorn av igen, på batteridrift men nu med ett batteri som enligt alla indikatorer ska vara nästan fullt. Core temp 57 grader C.
Jag ringer nog Apple i morgon ...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-10 23:21

Japp, mitt batteri står på fullt också, dör även om jag inte använder den på en stund. Dom skulle skicka nytt samt en låda att skicka tillbaka gamla i. Dom skulle även ha kreditkortsnummer så Apple kunde debitera mig om det inte visar sig vara fel på gamla batteriet, hmmm.

  • Medlem
  • 2006-07-11 00:16

Så Apple medger att det kan vara ett fel på batteriet, men om det inte är det så får vi stå för kostnaden för ett nytt batteri, som vi inte behövde in the first place, plus att vi får leva med vetskapen om att det då är något annat som krånglar i datorn ... som kanske kostar ännu mer att byta ut. F-n vet om man har råd att ringa supporten!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-11 00:21

Precis så, och det första han försökte kränga var Apple Protection Plan, ursäkta fixa problemet istället. Tog en kvart innan han gick med på att skicka nytt batteri överhuvud taget. Hoppas därför att det är batteriet, lär ju bli dyrt om jag ska skicka in del för del

Ursprungligen av Kidde:

Precis så, och det första han försökte kränga var Apple Protection Plan, ursäkta fixa problemet istället. Tog en kvart innan han gick med på att skicka nytt batteri överhuvud taget. Hoppas därför att det är batteriet, lär ju bli dyrt om jag ska skicka in del för del

Well.. fixas problemen och det inte uppstår nya så är ju APP en vinst för Apples del. Även om du saknar försäkring så lämnar ju Apple garanti på ett 1 år, vilket förbinder dem att laga problem sm uppstår och som inte är handhavande fel.

Själv har jag valt att hoppa över APP. Krånglar datorn de närmaste 6 månaderna så ska jag se till att tecka en sådan, annars skiter jag i det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-11 21:12
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Well.. fixas problemen och det inte uppstår nya så är ju APP en vinst för Apples del. Även om du saknar försäkring så lämnar ju Apple garanti på ett 1 år, vilket förbinder dem att laga problem sm uppstår och som inte är handhavande fel.

Själv har jag valt att hoppa över APP. Krånglar datorn de närmaste 6 månaderna så ska jag se till att tecka en sådan, annars skiter jag i det.

Har aldrig haft APP, köpte min första privata Mac 1989 och efter ett 20-tal inte haft några problem alls innan.
Bytt ett styrkort för fläktar på en av jobbdatorerna (G5), men det gick genom lokal återförsäljare, annars inget problem där heller. Ta i trä eller

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-13 16:02

Nytt batteri har anlänt och allt verkar fungera igen.

//Kidde

Samma skit här. Apple byter ut dom kostnadsfritt:
https://support.apple.com/macbookpro15/batteryexchange/index.html

jag har precis fått detta problem. är det bara att skriva in sitt namn på applesidan som länkats ovan så får man ett nytt batteri?
Mitt batteri har ett serienummer som matchar de som skall vara fel.

1
Bevaka tråden