Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 (isight inbyggd) och värmen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-10 12:23

Hej!

Har en Widget (istat nano) som talar om temperaturer, här är uppmätt nu:
CPU 63° C
GPU 81° C
incoming air 28° C
HD Temp 52° C

igår var HD:n uppe 80°.

Jag tycker att det här låter mycket, men hittar inget i rekomendationer för temperaturer. Vad tror/vet ni?

Spec: iMac G5, 17", 1,9Ghz, 1,5 Gb Ram, inbyggd iSight, OS 10.4.7

/Z

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 17:45

Temp.

Har 2 iMac dom blir också varma.ligger mellan 60-85 grader.
Pratade med service och enl.dom är det helt normalt.

B.D:cool:

oj oj oj!!! Nej, absolut inte bra för hårddisken!
Ta backup på allt viktigt och be Apple eller återförsäljare ta hand om det.

Har hört att hårddiskar gillar att ligga runt 35-45, gräns för hälsosamt går vid 60 grader..

GPU:n är också ganska varm , men den klarar dessa temperaturer, dock kan de kanske bli skadliga på lång sikt.

Processorn vet jag inte vad det är för rekommendationer, men själv gillar jag inte om den ligger över 60 grader.

hmmmm

Jag säger ingenting om detta mer.... :-S

Så nu ska jag vara tyst, får bara en massa skit annars

Ursprungligen av Ziggy:

Hej!

Har en Widget (istat nano) som talar om temperaturer, här är uppmätt nu:
CPU 63° C
GPU 81° C
incoming air 28° C
HD Temp 52° C

igår var HD:n uppe 80°.

Jag tycker att det här låter mycket, men hittar inget i rekomendationer för temperaturer. Vad tror/vet ni?

Spec: iMac G5, 17", 1,9Ghz, 1,5 Gb Ram, inbyggd iSight, OS 10.4.7

/Z

Hårddisken är på gränsen att bli för varm för att den ska må bra. Hårddisken ska inte överstiga 55 grader vid användning. Ju kallare temp hårddisken jobbar i ju längre kommer hårddisken att hålla. Tänk på att man mister garantin från tillverkaren om hårddisken går sönder pga att den går sönder av värme. T.ex. Seagate & Western Digital har max temp vid användning är 5 – 55 Grader så 80 grader är långt över gränser. Enligt Seagate får hårddisken lagras mellan -40 till 70 grader när hårddisken inte används utan bara ligger på hyllan. 80 Grader är långt över vad du ens får ha disken liggande på en hylla så du / Apple får göra något åt det.

Vad gäller grafikkortet så är det inte helt orimligt temp, många grafikkort i stationära pc kan gå upp mot 100 – 125 grader innan den klockar ner i hastighet. Mitt nvidia 7900 GT Top har temp intervall på 50 -125 grader. Vid 125 grader börjar den att sänka hatigheten, men ligger oftast runt 58 – 68 grader i stationär PC vid ej tung belastning altså i idle.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 21:33

iMac.

Helt klart är kylningen o fläktarna är underdimensionerade.
Apple kommar aldrig att erkänna att dom gjort en miss igen med kylning.

B.D:cool:

1
Bevaka tråden