Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installationsproblem i Parallels

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har problem att installera win 95 eller win 98 i Parallels. Det är båda skarpa versioner. Har dock inte varit något problem att installera win xp. Det problem som uppstår är att när jag skapat ett nytt VM för ex. win 98 och skall köra det så får jag meddelandet "No bootdevice available". Programmet vill alltså inte boota från skivan som annars fungerar utmärkt i andra sammanhang.

Är det någon som känner igen detta problemet och kanske har idéer för hur man skall kunna lösa det!

Har ju inte läst någonstans att sådanda här problem har uppstått.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar / Markus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-07-10 16:41

Testa att göra en image fil av CD:n i Skivverktyg och sen boota med den i Paralells.

Tackar för tipset, men det verkar inte funka. Det var bara en av progamen (win 95) som gick att göra en image fil från. Parallels ville inte acceptera en dmg fil men däremot en crt fil (cd/dvd fil). Men det gick inte att boota med den. Samma felmeddelande. Sen upptäckte jag att Parallels också innehåller ett program som gör imagefiler (imageTool). Detta program kan man få att göra iso image filer av sin cd/dvd program. Detta funkade att göra och boota från, men tyvärr samma felmeddelande som tidigare "no boot device available". Så nu ser det rätt mörkt ut. Har försökt maila Parallels support, men om eller när man får svar står ju skrivet i stjärnorna.

Funkar det för dig med att köra win 95, 98 i Parallels?

Tack så länge / Markus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-07-11 10:08

Har inte testat med Windows 98 än.

Är det en orginal CD? Vilken version?

Windows 95 är orginal medan Windows 98 inte är det men sägs ha fungerat utmärkt vad gäller installation i windows. Win 98 är en SE version.

1
Bevaka tråden