Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varm, nej HET MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Börjar bli lite fundersam...
Jag tycker MBP:n blir så ruggigt het. Det blir i längden rent plågsamt att lägga ner händerna på översidan för att skriva eller dutta på styrplattan.
Med Temperature Monitor får jag värden som jag aldrig fått på någon bärbar tidigare, men fläktarna går inte onormalt ofta eller länge, bara ungefär som de brukar göra på en laptop.
Ska MBP:n vara så här varm???:eek:

  • Medlem
  • 2006-07-08 13:30

Ja, 43-58° är väl inget extremt? Värre är det med skräckrapporterna med siffror på 70-90°...

(som jämförelse håller min PB 17 G4, rev E, förnärvarande 47°, fläktarna är på extremt sällan)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-08 14:10

43-58 kan inte stämma, speciellt inte om datorn är så varm att den knappt går att röra vid.
Har sista revisionen av Powerbook, och har märkt att de flesta program/widgets för att mäta temperaturen inte lyckas arbeta med sensorerna, utan bara visar ett statiskt värde, oberoende av om datorn nyligen är påslagen eller jobbar på 100% processorload.

Hardware Monitor Widget Edition heter widgeten som funkar för mig, kan kanske vara värt ett försök?
http://www.bresink.com/osx/HardwareMonitorWE.html

Senast redigerat 2006-07-08 14:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-08 14:18

Om min och max värdet är samma så är det definitivt nåt skumt med siffrorna...

Njaaa... de tidigare siffrorna var "vilotempen"...
Efter en halvtimmes jobb så ligger båda processorerna lite över 75 grader.
Och metallhöljet leder värmen rätt hyfsat, så man får väl börja köra med asbestvantar;)

  • Medlem
  • 2006-07-08 19:06

ah, på så vis - det förklarar en hel del. Onekligen kommer nya tricks krävas för arbete med bärbara datorer om de fortsättar vara så varma. (speciella ställ när datorn är för varm för knäet mm) Nya processorer är ju ofta effektivare och ibland svalare - men samtidigt snabbare så värmeutvecklingen är nog här för att stanna...

när jag renderade i fcp förra veckan va min mbp temperatur på 70+

inte kul... inte kul alls faktiskt. Har någon hört om det nya moderkortet sänker temperaturen?

Ingen som tänkt på att det rått tropisk värme på många platser i Sverige de senaste veckorna?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-10 08:12

Jag reagerade på en grej angående tempereturmätningarna och det är att processortemperaturen och hur varmt höljet på datorn känns inte alltid stämmer överens.

Jag har haft tre MacBook Pro och den första vara sval på alla möjliga vis. Processorn på den andra varierade mellan 79 och 83 grader vid full belastning men chassit kändes fortfarande acceptabelt varmt. Den tredje datorns processor är drygt fem grader svalare än den andra men trots det är höljet verkligen brännhett. Jag kan inte ens flytta datorn genom att hålla den på vänster halva av undersidan efter att bara ha använt den till surfning.

Någon som vet om Apple har ändrat kylningen på något sätt mellan olika veckor? (Närmare bestämt 20, 21 och 26.)

  • Medlem
  • 2006-07-10 08:28

"Ingen som tänkt på att det rått tropisk värme på många platser i Sverige de senaste veckorna?"

Jovisst, men värmerapporterna om mbp började ju långt innan det blev varmt här i Sverige... Men nog hänger det ihop annars, det blir åtminstone än fler som får extrema temperaturer i värmen.
Trots rätt flitig användning startade fläkten på min Pismo totalt ca 5 gånger under de 4 år jag hade den som huvuddator. Alla gångerna på sommaren när hemmet i övrigt också kokade.
Mina erfarenheter av PB 12" G4 är likartade - på sommaren gick fläkten konstant i varierande fart - 3000, 6000 och 8000 (!) rpm. Rådande förhållanden förklarar värmefenomenet bra, men vare sig skållhet dator eller konstant fläktsnurr är speciellt kul...
(för flera år sen läste jag en artikel i MacPressen om "Intel och sotdöden" och rubriken känns passande även idag - undrar hur de nya beryktade 7-11 watts PPC-cpu:erna klarar värme?)

Min ligger på 59 grader, och det räcker för att den ska vara direkt obehaglig att lägga händerna på. Någon fläkt hör jag inte. Kan Apple ha klantat sig med kylningen?

  • Medlem
  • 2006-07-10 14:19
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Min ligger på 59 grader, och det räcker för att den ska vara direkt obehaglig att lägga händerna på. Någon fläkt hör jag inte. Kan Apple ha klantat sig med kylningen?

Många upplever att deras fläktar går igång mycket snabbare efter moderkorts bytte och de måste jag hålla med om. Vad jag tror är att apple har gjort så att fläktarna går bara igång vid en viss belastning på processorn och en högre temperatur. Alltså satsade de på att göra datan tyst istället för sval. Efter mitt första moderkorts bytte så var datan mycket svalare men fläktarna gick igång mycket oftare. Men nu har jag en ny macbook pro och det känns som ett helvete att leva med den värmen och hade hellre valt att fläktarna går igång oftare än att leva med denna extrema värmen. Vad jag brukar göra för att tvinga fram fläktarna är att jag tar paus från jobbet och starta 100% belastning på båda CPU det tvingar fläktarna igång.

Man får väl försöka se det så positivt som möjligt... :
Om man ställer kaffekoppen på datorn så håller fikat sig varmt hela tiden man jobbar...;)

jag har haft värmeproblem på mbp länge.

tänkte invänta det nya moderkortet(logikkortet) men jag har inte hört ngt om att det eventuellt hjälper.

1
Bevaka tråden