Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Gula fläckarna där så för alla, eller bara för en del?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-09 20:00

Ja rubriken säger väl allt,, E de alla vita macbooks´elr bara en del som får dom gula fläckarna, o kan man motverka det på något sätt, typ skyddsplats över just dom ställerna eller nåt liknande?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 20:43

Jag har fortfarande inga gula fläckar, och min Macbook är snart 3 veckor gammal. Vad jag läst kan man inte hindra fläckarna med skyddsplast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-09 21:55
Ursprungligen av stefan_yes:

Vad jag läst kan man inte hindra fläckarna med skyddsplast.

Men, asså om man har typ nån plast över där fläclkarna blir,, borde det inte skydda då? man tycker de iaf..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 23:56
Ursprungligen av Luken:

Men, asså om man har typ nån plast över där fläclkarna blir,, borde det inte skydda då? man tycker de iaf..

Som jag förstod det var det någon som hade provat just det, och han hade ändå fått gula fläckar. Har tyvärr inte någon länk, men det var något forum jag läste det på. Slutsatsen de drog där var att det inte berodde på avsöndringar från kroppen utan att datorn gjorde upphov till fläckarna själv. Nu vet jag visserligen inte om det stämmer, men det är vad jag läst.

min är väll lite över 3 veckor gammal nu, inga som helst tendenser till nå gulnande.

Men det blir inga fläckar... såvida man inte är kladdig av sig, så klart att det byggs upp ett lager smuts som kan bli svårt att få bort. Jag har en macbook utan någon tendens till fläckar och har aldrig sett en ibook som fått fläckar när man behandlat den väl, där emot de som varit mycket smutsiga när de använt ibooks under en lång period har fått fläckar. Det säger väl sig självt?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 10:00
Ursprungligen av antonsilver:

Men det blir inga fläckar... såvida man inte är kladdig av sig, så klart att det byggs upp ett lager smuts som kan bli svårt att få bort. Jag har en macbook utan någon tendens till fläckar och har aldrig sett en ibook som fått fläckar när man behandlat den väl, där emot de som varit mycket smutsiga när de använt ibooks under en lång period har fått fläckar. Det säger väl sig självt?

Läs bland annat här:
http://www.nickstarr.com/2006/06/27/macbook-protect-from-yellow/
och här:
http://www.flickr.com/photos/0401/174638526/

Citat:

Update: It seems as if the yellow color is occuring even if there is some sort of shield or protection on the MacBook. This is not simply an issue of cleaning your hands everytime you use your system, it’s a issue in the design. Apple needs to come up with a solution ASAP. For now I will be using my Marware Protection Pack to cover up the yellow that is starting to show, but this isn’t a permanent solution.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-10 10:09

Min börjar få ite gula tendenser, men det är bara mycket lite..

En mirakel-trasa fixar det där lätt som en plätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-10 19:22
Ursprungligen av sventa46:

En mirakel-trasa fixar det där lätt som en plätt!

Va e de sant!?:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-10 20:15

Men vad heter den där svampen?

Till inläggen ovan:
Det är inte samma problem med MacBooken som med iBooken. Det är datorn/designen själv som skapar missfärgningen (och detta bara efter ett par veckor), inte smutsiga händer, alltså hjälper inte mirakeltrasor till de som har detta problem, utan det verkar vara en ren designmiss.

Jag har då inte sett något på min alls.

Designbrist?
I så fall är det väl en materialbrist om man valt en pvc som gulnar?
Men har du testat med mirakeltrasor?
Jag hade en iBook som var i grymt dåligt skick.
Jag skulle bli förvånad om det inte funkade.

Betr trasorna så heter dom Skona och finns på exvis ICA Maxi!

Ursprungligen av sventa46:

Designbrist?
I så fall är det väl en materialbrist om man valt en pvc som gulnar?

Jepp det verkar vara en designmiss (eller brist om man så önskar) där materialet som är valt ej klarar av värmen eller liknande. Det skall ej bero på den personliga hygienen då fläckarna uppkommer endast efter ett par veckors användande. Folk har testat alla möjliga mirakeltrasor och kemikalier utan större lycka.

Och för att svara på trådens första fråga så verkar det inte drabba alla MacBooks.

Läs mer här samt kolla länken till apple support forumen i den.
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100064-den-svarta-fjaellade-och-nu-den-vita-blir-gul.html

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Jepp det verkar vara en designmiss (eller brist om man så önskar) där materialet som är valt ej klarar av värmen eller liknande. Det skall ej bero på den personliga hygienen då fläckarna uppkommer endast efter ett par veckors användande. Folk har testat alla möjliga mirakeltrasor och kemikalier utan större lycka.

Och för att svara på trådens första fråga så verkar det inte drabba alla MacBooks.

Läs mer här samt kolla länken till apple support forumen i den.
http://www.99mac.se/ibook-macbook/100064-den-svarta-fjaellade-och-nu-den-vita-blir-gul.html

värmeproblem läre ju inte vara då den i så fall skulle gulna uppe i väntra härnet där processorn sitter, för där blir den mycket varare än där man har händerna, vilket nog är bland de svalaste ställena på macarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-12 00:55
Ursprungligen av Baltazar:

värmeproblem läre ju inte vara då den i så fall skulle gulna uppe i väntra härnet där processorn sitter, för där blir den mycket varare än där man har händerna, vilket nog är bland de svalaste ställena på macarna

Mera troligt är väl att materialet dom är byggda av absorberar hudpartiklar och smuts.

Ja tydligen är det ett problem för Apple och nu även för mig själv.
Jag kollade min egen MacBook och den har en svag missfärgning där handledern är och enterplattan.
Så jag ska kolla om det går att få bort.
Kanske inte exakt samma missfärgning som avses från början men ändå......
Återkommer i ämnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 11:09

Alla som har lyckats få bort det kan la höra av sig, så man kan få lite kreativa tips..

Nu har jag testat med mirakelduk och det funkar INTE!
Det blir lite bättre men långt ifrån bra.
Man anar gulnaden ändå.
Tyvärr.
Jag har jobbat lite med just gulning i pvc men i golvmaterial.
Och där orsakas det av mjukgörarvandring i plasten när det kommer i kontakt med
andra plastmaterial men så är ju inte fallet här.
Undrar om inte pvcn är så porig om man skulle titta i mikroskop på den att det kryper ner i plasten?
Men det är en ren gissning.
Det blir ju bara på dom ytor där händerna kommer i kontakt med plasten.
Och är det porigheten så lär det drabba alla MacBookar.

Nån som har reklamerat det här hos Apple Store?

Kanske ska tillägga att jag inte sett det här fenomenet förrän jag läste strängen och tog ut Macbooken och kollade på den i dagsljus!
Det ser ju ut som en skuggning vid ett snabbt ögonkast men kollar man noggrannare så....

Min är röd/rosa vid högra handleden + musknapp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 20:33

Jag borde köpt svart. Jag borde köpt svart. Jag borde köpt svart.

Ursprungligen av desh:

Jag borde köpt svart. Jag borde köpt svart. Jag borde köpt svart.

Hahahaa! Humor!

(ler i mjugg också eftersom jag nu har nåt att säga till alla de som sagt att jag var dum i huvet som betalde extra för svart färg... )

Min börjar också gulna :/

Kan man få den utbytt eller något via Apple?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-12 19:31

Ring och hör! Om min börjar gulna kommer jag kräva att få den utbytt. Det verkar som apple byter ut dem i flertalet andra länder. Vet dock inte hur det ligger till i Sverige ännu. Skriv in dig på den här listan: http://www.stainedbook.info/

Apple erkänner problemet officiellt:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304058

"About white MacBooks' palmrest area

If your MacBook is exhibiting discoloration on the top case after some use, please contact AppleCare for service"

Tack Rickard A för den länken.
Kontaktar en auktoriserad macverkstad på måndag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-23 05:19
Ursprungligen av sventa46:

Tack Rickard A för den länken.
Kontaktar en auktoriserad macverkstad på måndag.

Man kan fråga sig hur missfärgad den måste vara. I mitt fall är det synligt, men inte extremt. Med andra ord, man ser med blotta ögat att den är gulfärgad, men det är så svagt att en support-nisse skulle kunna säga "äch, detdär syns ju knappt".

Bevaka tråden