Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad äter upp allt minne?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en MA255 som jag precis satte in en större hårddisk i. Det är 2.0 Ghz, vit, 2 GB RAM och 100 GB hårddisk.

Efter bytet av hårddisk har minnet ätits upp av program som jag inte hittar i aktivitetskontrollen. Utan några program igång har jag 20 mb RAM ledigt.

Uppdatering: Det verkar vara Bittorrent-programmet Transmission som äter upp allt minne. Datorn blir ju rejält långsam.

Vad är en MA255?
Det låter mycket underliget måste jag säga.

Starta terminalen och skriv

top -o vsize

Då sorteras alla processer utefter minnesanvändning.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad är en MA255?
Det låter mycket underliget måste jag säga.

Starta terminalen och skriv

top -o vsize

Då sorteras alla processer utefter minnesanvändning.

MA255 är mellanmodellen

Kör mitt standardsvar här för att felsöka:
1. Kör Disk Utility och reparera skivan och permissions
(Man kan behöva starta från system-CD, välja installationsspråk och sen gå upp i menyn och hitta Disk utility där och köra från skivan.)
2. Uppgradera program/drivrutiner/OS till senaste och starta om.
3. Reset PRAM och PMU
PRAM resettas genom att hålla inne cmd-alt-p-r när du bootar tills du hör boot-ljudet en gång till. PMU är lite olika på olika modeller, kolla Apples support-sida.
4. Släng korrupta preference-filer och starta om
.plist-.filer ligger i dinanvändare/library/preferences. Prova t.ex. att slänga com.apple.systempreferences.plist och kanske com.apple.finder.plist och starta om (eller om du med logik kan lista ut vilken preference-fil som har med ditt ptoblem att göra).
5. Kör Activity Monitor och se om nåt ligger och tjyv-drar minne eller CPU.
6. Kör Apple Hard Ware Test.
7. Kolla trasiga typsnitt i Font Book. Kolla trasiga färgprofiler i ColorSync Utility
För typsnitt öppna FontBook och markera alla typsnitt, sen ska du hitta i menyn nåt kommando om att kolla korrupta typsnitt ("Validate Fonts"). Färgprofiler kollar du genom att öppna programmet jag nämnde och klicka på plåstret och sen på "Repair".
8. Skaffa mer RAM? Rensa hårddisken? (Gäller ej i ditt fall)
9. Installera om hela systemet med Arkivera och installera?

  • Medlem
  • 2006-07-10 08:46

aj katten, "mellanmodellen"...där ser man...

Istället för att skjuta hej vilt omkring sig som många gör när de felsöker och på så sätt aldrig lär sig vad det var för fel och vad det var för lösning på det så gäller det att gå metodiskt fram.

Att det drar minne har mycket troligt med något program/system att göra.
Där kan vi redan skriva av PRAM/PMU.

Om du använder det terminalkommando jag skrev hur ser listan ut du får fram?

Vad har du installerat sedan du upptäckte att allt minne försvinner?
Har du en hel massa widgets?
Uppträdde detta efter en systemuppdatering?

Det är dessa frågor du måste ställa dig.
Då borde du kunna lista ut var problemet ligger.

Att en trasig hårdvara skulle göra att allt minne försvinner ser jag som föga troligt.
Visserligen om ena modullen är trasig så kan det vara så.

Titta under systeminfo om båda modullerna är Ok eller inte.

Sedan vill åtminstone jag se lista som top kommandot ger dig.

Transmission la alla filer i minnet, när den kontrollerade vad som hade laddats hem. Därav problemet.

Ser man på. Det har du kunnat se via top kommandot alltså att det var Transmisson som drog så mycket minne.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-13 18:02

jag har samma problem med att transmission är boven. Hur löser man så transmission inte gör så, ev annan klient? Hittar inga bra klienter dock...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 20:36

Är det Transmit ni pratar om, eller finns det en som heter Transmission också?

transmission är en sk bittorrentklient.

jag använder den officiella klienten eftersom jag inte orkade leta testa någon annan och det rimligen inte finns någon med snyggare ikon...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-14 00:00

Då hänger jag med.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-11 11:54

jag har sett att det blir problem med widgets efter ett tag. ju längre du haft igång en
widget ju mer minne verkar den ta. min väder widget var upp i 25MB efter 8 dagar... tog bort den och la dit den igen så var det bara 9MB.
kan det kanske vara så att de ej släpper minnet?

Så kallade minnesläckor finns nog i många program och även widgets.
Skrivarinställning lyckades käka över 200 MB minne när jag haft igång det ett tag.

Tyvärr så måste man till slut starta om datorn för att få tillbaka minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 15:18
Ursprungligen av star-affinity:

Så kallade minnesläckor finns nog i många program och även widgets.
Skrivarinställning lyckades käka över 200 MB minne när jag haft igång det ett tag.

Tyvärr så måste man till slut starta om datorn för att få tillbaka minne.

Det räcker att avsluta det program som läcker minne. Det ska inte gå att skriva program (ens med illvilja) som läcker minne i OS X som man inte får tillbaka då man avslutat programmet. Kan du det är det en allvarlig OS X bug som bör felrapporteras. Har du något exempel på ett sådant program?

OBS!
Det räcker inte med att bara stänga alla fönster för programmet för att det skall avslutas. Gå in i menyn och välj "Avsluta" (Kommando-Q).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-11 12:53

Själv lider jag av minnesluckor.

Vad var frågan?

1
Bevaka tråden