Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar jag reda på datorns IP-nummer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 17:25

Har ett nätverk hemma bestående utav fyra datorer, varav en av dem är en Macbook.

För att kunna använda Macbooken som server på Dlink behöver jag få reda på dess IPadress, vilket är 192.168.2.xxx. Antar att det är något kommando i terminalen, men vilket?

terminal: ifconfig enX
en0 för ethernet
en1 för airport

Systeminställningar: Klicka på nätverk, du ska se ip-numret i listan där. Om inte klicka på den aktiva kopplingen.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 17:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

terminal: ifconfig enX
en0 för ethernet
en1 för airport

Systeminställningar: Klicka på nätverk, du ska se ip-numret i listan där. Om inte klicka på den aktiva kopplingen.

Strange, när jag skriver in ipconfig en0 i terminalen kommer följande upp:

jimmy-callins-dator:~ Jimmy$ ipconfig en0
usage: ipconfig <command> <args>
where <command> is one of waitall, getifaddr, ifcount, getoption, getpacket, set, setverbose

Och när jag kollar i systeminställningarna står det Airport i listan. Jag klickar på den, och det enda jag hittar är ett Airport-id med någon kombination med tecken. Ingen IP

EDIT: Oj jävlar. Såg nu att du hade skrivit iFconfig, och inte iPconfig. *kliar sig på huvudet*

Tack för hjälpen

Det ser inte ut att vara så stor skillnad på ifconfig och ipconfig. Men det är det ...

Testa ifconfig.

//Mikael

1. Gå till den här webbadressen: www.whatismyip.org

2. Om du ofta behöver veta adressen kan du ladda ner ett freeware som bor i menyraden:
BwanaDik

Det är för att ta reda på en externa ip-adressen, jag tror han ville ha den interna denna gång.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är för att ta reda på en externa ip-adressen, jag tror han ville ha den interna denna gång.

aah... kolla dock programmet BwanaDik. Den visar två IP - External och Local.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 19:03

Jag brukar gå till www.minip.nu

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-09 22:14

Det finns en Widget som visar WAN, ethernet eller firewire IP-nr.

http://cip.physik.uni-bonn.de/~maahn/ip.html

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-10 00:16

ifconfig måste vara det enklaste sättet att kolla ipadressen, på en del OS behöver man skriva /sbin/ifconfig

ifconfig= interface configure dvs det kan även användas till annat än ip tex fysisk status och andra protokoll.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-10 15:20

Nätverksverktyg, finns under verktygsprogram

1
Bevaka tråden