Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken extern hårddisk ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 10:34

Jag har letat länge efter en externdisk som känns bra och som många verkar ha haft bra erfarenheter med.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46343&product_id=948627

Det är den jag pratar om. Nu är bara min fråga vad NI har för erfarenheter med den? Är den att rekomendera, eller ska jag satsa på något annat (i samma prisklass)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 10:41

Ett annat förslag är tex. denna:

FREECOM HARD DRIVE 250GB USB 2.0 (sök på dustinhome).

Är den bra?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-07-09 11:32

Det är inget större fel på GigaSmart-diskarna och de håller ett högt prisvärde förutsatt att de håller. Är man beredd att satsa lite mer pengar så är LaCie rätt val just nu.

LaCie D2 250GB extreme II harddisk FW800/400/USB2
1516 kr exkl moms hos Dustin just nu

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 11:36

AluDisc 250GB Extern / USB 2.0 / FireWire

1590kr på Netonnet.se ... jag tycker att de är bra där. Annars så har de även LaCie diskar ifall du hellre vill ha det

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 13:43

Warzaw: LaCie var mitt första val, men den blev utesluten för att många har haft problem med den (Porsche). Den du tipsa om är för dyr för mig, då jag kommer hålla mig i prisklassen 1200kr. Det högsta jag kan gå till är 1500kr.

Scumpi: Den såg rätt bra ut. Är det någon du har haft erfarenhet av?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 13:48

Jag ser att ni rekomenderar LaCie. Är det då bara de dyrare modellerna som håller måttet, eller vågar jag satsa på en LaCie Porsche Desktop?

Där jag har sett att den har varit dålig är på PriceRunner, så jag vågar inte riktigt att satsa på denna då den verkar osäker.

Hur står sig Freecom i denna bransch? Är det ett märke att lita på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 14:07

Det står nog mellan Freecom och gigasmart.

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=2734&CatID=8020&sCatID=1146184&ssCatID=1146551

Fördelen med Gigasmart är att den har FireWire medans Freecom är något billigare (kanske jämnar ut sig när det kommer till frakt). Den är även snyggare, och sist men inte minst har den 250GB.

Det blir nog den, om ni inte har något annat att tilläga...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 14:43

Adzam 1. Jag har bara BRA erfarenheter av AluDisc med FireWire, både till Mac och PC. Inget strul, inga bekymmer, snabb och pålitlig, för att inte säga SNYGG. Snyggt blått sken från framsidan när den "idlar" och rött när den läser. Jag gillar den skarpt och skulle verkligen rekommendera den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 14:50

Hur mycket frakt är det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 14:52

+Får man med sladd?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 14:53

(Sladdar)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-09 15:32

Är det några särskilda fördelar med att köpa en "färdig" extern disk i stället för separat kabinett och disk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 18:04

Jag tänkte ha mitt iPhoto-bibliotek på den (cirka 6000 bilder just nu). Kommer det vara stor skillnad om jag har USB istället för FireWire? Kommer det helt enkelt vara snabbare vissning avbilderna med FireWire?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-09 21:55

Inga svar?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-10 00:14

Firewire är helt klart att föredra! Maxtor och Iomega är de som håller högst kvalitet enligt de flesta.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-10 18:41
Ursprungligen av Vaiden:

Firewire är helt klart att föredra! Maxtor och Iomega är de som håller högst kvalitet enligt de flesta.

Firewire har fördelen att det traditionellt ger lägre belastning på dator för att läsa en mängd data. Sen kopplar man i regel mer enheter till USB vilket lättare leder till störningar och eftersom operativsystem sällan gillar att filsystem slutar svara så har du en till fördel där.

När jag var på PC-city idag såg jag att dom sålde extrna 250GB WD-diskar (endast USB) för 8XX kronor inkl moms.

Eftersom jag har tillräckligt med disk (sic!) så kunde jag inte motivera något köp, men jag hajade till för att det var så billigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-10 22:48

Några erfarenheter av Packard Bell? OnOff säljer en 400 GB med USB2 för 1699:-..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 10:09

Säger bara en sak. Oavsett vilken disk du väljer att ha dina bilder på så se till att snart spara ihop till en till disk att ha som enbart backup. Händer det något med din externa bilddisk är det mycket som går förlorat. Det kan kännas lite i plånboken att köpa en extra disk att använda enbart för backup, men det är ett billigt pris om det händer något.

Tro mig, för jag vet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-11 20:38

Det känns knappast nödvändigt, då min far har sina bilder på sin mac mini plus sin PC.

Det är snarare jag som kommer bli en extra backup för han.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-13 00:12

En ny fråga:

Hur ska jag göra för att disken ska funka både på PC och Mac? Ni kan säkert det, och var gärna väldigt tydliga och pedagogiska i era beskrivningar och steg-för-steg listor.

Ursprungligen av adzam 1:

Hur ska jag göra för att disken ska funka både på PC och Mac?

Enklast:

Formatera i FAT32 (inte NTFS) så funkar den direkt på pc och Mac. Problem: vissa systemfiler (som thumbs.db i win och uppdelning i resource- och datafork på mac) som normalt är osynliga på det "egna" systemet syns på det "andra" systemet. PCn kommer alltså att se dubbel uppsättning av alla filnamn (varav ett är själva bilden) och macen kommer att se en massa thumbs.db-filer och annat skräp i mapparna.

Bäst om du mest använder den till macen och endast tillfälligtvis med PC:

Formatera i Mac HFS+ och skaffa MacDrive till pcn. Sök på www.versiontracker.com. Macen trivs trots allt bäst och jobbar snabbast och säkrast mot en HFS+-disk. Också bäst för att alla tumnaglar osv skall hänga med fram och tillbaka till Macen. Dessutom kan du kopiera biffiga filer som FAT32 inte klarar (över 2GB?)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-13 08:38

En annan fråga då är om ni verkligen ska ha en USB/Firewire disk eller har ni ett nätverk så ni har bättre nytta av en med nätverksanslutning så ni kommer åt den samtidigt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-13 10:12

Jag själv ska ha en disk, för jag tänkte ha andra saker än bara bilder nu när det blev en 250GB (musik och filmer tex). Jag tror att pappa tänkte på någon nätverklösning förut. Får se vad det blir av det.

1
Bevaka tråden