Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Macbook driva enheter på USB-hub?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-06 09:36

Tja,

Jag är sugen på att skaffa en bärbar och då jag köpte min första mac (iMac) för ett år sen funderar jag nu på en Macbook.

Ett strul jag haft med min iMac PPC är att den inte klarat av att driva flera enheter på samma usb-uttag via en hub.

Mina platser upptas av:
Skrivare
usb-headset
sd-kortläsare
extern usb-hårddisk
Kombinerat mus&tgb på en plats.
+ Även ibland mp3-spelare.

Eftersom det då tar upp alla platser och lite till så har jag använt mig av en hub.
Jag valde då först att köra sd-kortläsaren och usb-hårddisken på samma. Det gick inte alls. Hårddisken startade inte korrekt och sd-kortläsaren funkade inte heller.
Skrivaren och sd-kortläsaren funkade inte heller tillsammans.
När jag istället kopplade sd-kortläsaren och usb-headsetet via samma så gick det bättre.
(Kanske inte helt oväntat då usb-hårddisken nog är den mest krävande. Skrivaren var dock en överraskning).

Jag har kört samma uppsättning på en HP bärbar från jobbet med endast två uttag utan att det strulat nån gång.

Eftersom en Macbook bara har två usb-uttag så blir man ju då lite orolig.
Är det nån som har provat att köra flera enheter? Klarar den av att driva dom korrekt?

(ja, jag vet att man kan ha extra matning till både usb-hårddisk och hub men det blir så stökigt med alla extra sladdar)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-07-06 09:43

Om du inte vill ha extra strömförsörning till hubben kan du glömma att plugga in många enheter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-06 10:11
Ursprungligen av onnyt:

Om du inte vill ha extra strömförsörning till hubben kan du glömma att plugga in många enheter.

Asch. Tråkigt. Iofs brukar jag inte släpa med mig skrivaren när jag är ute och reser men headset, sdkortläsare och usbhårddisk är iaf ett måste. Även mus ibland.

Jag har nog blivit för bortskämd med HP:n på jobbet som klarar det mesta jag utsätter den för :). Även fast den kör på batteridrift.

rätt vanligt ju att t.ex. en extern hårddisk inte klarar sig på en usb kontakt. om jag inte minns fel så äre standarden för usb som inte ger tillräkligt me ström. tror firewire ger mera

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-06 17:26

Om datorn följer standarden så räcker inte strömmen från EN usb-kontakt till för att driva en extern disk. Den ger bara 500mA och dom flesta 2.5" diskar behöver mer än så vid uppstart och ibland även när den skriver mycket. Men dom flesta datorer levererar mer än standarden säger så därför fungerar det på vissa datorer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-07 09:58
Ursprungligen av nilrog:

Om datorn följer standarden så räcker inte strömmen från EN usb-kontakt till för att driva en extern disk. Den ger bara 500mA och dom flesta 2.5" diskar behöver mer än så vid uppstart och ibland även när den skriver mycket. Men dom flesta datorer levererar mer än standarden säger så därför fungerar det på vissa datorer.

Men det är väldigt trevligt när man bara kan plugga in en disk och köra. Man kan ju hoppas att dom skruvar upp strömstyrkan lite i framtiden.

Firewire kanske kan vara ett alternativ, men eftersom jag använder disken för att utbyta data med annat folk (läs PC användare) så funkar det sämre. FW är inte direkt vanligt på PC-datorer.

Ursprungligen av nevil:

Men det är väldigt trevligt när man bara kan plugga in en disk och köra. Man kan ju hoppas att dom skruvar upp strömstyrkan lite i framtiden.

Firewire kanske kan vara ett alternativ, men eftersom jag använder disken för att utbyta data med annat folk (läs PC användare) så funkar det sämre. FW är inte direkt vanligt på PC-datorer.

nu äre ju inte apple som styr usb standarden. detta är alltså INTE ett apple fel/problem. utan det är ett "fel" på standarden USB isig.

finns ju faktiskt externa diskar som har både usb och firewire. lite dyrare, men man får oxå en disk som klarar 2 olika anslutningssätt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-07 13:16
Ursprungligen av Baltazar:

nu äre ju inte apple som styr usb standarden. detta är alltså INTE ett apple fel/problem. utan det är ett "fel" på standarden USB isig.

finns ju faktiskt externa diskar som har både usb och firewire. lite dyrare, men man får oxå en disk som klarar 2 olika anslutningssätt.

Lugn nu. Jag vet att Apple inte styr usb-standarden. Jag vet att detta inte är ett "Apple-problem". Med denna tråd ville jag bara kolla vad jag kan förvänta mig. När HP:n jag använt på jobbet klarat mer än vad den egentligen bör klara så blir man lätt bortskämd.

Nu har jag inte tokletat men när jag köpte min 2,5"-disk i våras i Tokyo så såg jag ingen lika liten, smidig och billig disk som klarade både firewire och USB. De firewire-diskar jag såg där var 3,5" och dyrare. Säga vad man vill om Japanska elektronikbutiker men dåligt sortiment har dom då inte iaf.

Ursprungligen av nevil:

Lugn nu. Jag vet att Apple inte styr usb-standarden. Jag vet att detta inte är ett "Apple-problem". Med denna tråd ville jag bara kolla vad jag kan förvänta mig. När HP:n jag använt på jobbet klarat mer än vad den egentligen bör klara så blir man lätt bortskämd.

Nu har jag inte tokletat men när jag köpte min 2,5"-disk i våras i Tokyo så såg jag ingen lika liten, smidig och billig disk som klarade både firewire och USB. De firewire-diskar jag såg där var 3,5" och dyrare. Säga vad man vill om Japanska elektronikbutiker men dåligt sortiment har dom då inte iaf.

jag är lugn, menade inget illa. ber om ursäkt om det uppfattades så.

men kolla www.dustinhome.se och lacie, de har några diskar jag tror är firewire800/400/usb2 och som är 2,5" diskar om det är vad som är dina krav.

Senast redigerat 2006-07-07 14:20
Ursprungligen av nevil:

Men det är väldigt trevligt när man bara kan plugga in en disk och köra. Man kan ju hoppas att dom skruvar upp strömstyrkan lite i framtiden.

Mjae, då blir ju kablarna tjockare med... :/

1
Bevaka tråden