Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens bästa råd: Gör alltid dubbel backup

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen blev min kombo – kompis jag bor med – helt vit i ansiktet när han startade upp sin pc. Hans viktigaste hårddisk på 250GB visade inga tecken på liv, och han står helt utan backup.

Casualties: 1

Jag erbjuder mig att hjälpa till genom att testa disken i ett externt chassi. När jag kopplat in strömadaptern och slår på chassit händer precis ingenting. Underligt, fläkten i chassit borde åtminstone gå på tänker jag, och testar med min egna 300GB backup-disk. Plötsligt börjar chassit ryka! Jäkligt obehagligt. Kan inte förstå vad det är som orsakar detta, men kasserar chassit direkt. Plockar fram mitt andra identiska chassi och konstaterar att chassi och en annan av mina diskar fungerar suveränt, men varken min kompis 250GB disk eller min 300GB varvar upp. Sorg. Som tur är är åtminstone min disk en backup och originalet finns ännu kvar.

Casualties: 2

Min vän får ett infall att köpa en identisk 250GB disk och byta ut styrkortet på disken likt galningen på http://www.deadharddrive.com/ lyckats med. Man skruvar helt enkelt av kortet på utsidan av disken och byter ut mot ett nytt sådant. Detta gav visst resultat – disken varvar faktiskt upp men han möts direkt av ett elakt klick-klick-klick ljud som indikerar att huvudet stöter i plattorna. Här ger vi upp för tillfället och byter tillbaks styrkorten. Det är troligt att ett data-räddnings företag likt www.ibas.se kan rädda en del av datat, men till orimliga priser på mellan 10-50 tusen gissar jag. Nästa steg är antagligen att stoppa in disken i frysen likt många lyckats med.

Nästa dag skall jag starta upp min 400GB Raid-0 array, två diskar i ett externt chassi som rymmer i princip all min oersätterliga data från år tillbaks. Är mer försiktig än vanligt med vetskapen av att min backup är rökt. Då jag nyligen flyttat är prylarna i oordning och detta är första gången jag startar disken på ett par veckor.

Kopplar in adaptern, slår på disken – ingenting. Helt död. En våg av kalla kårar sköljer över mig – detta får inte hända, det KAN inte hända! Lutar mig under bordet och ser att lampan på adaptern blinkar likt den kämpar för sitt liv. Rycker strömmen direkt. Plötsligt inser jag att jag blandat ihop strömadaptrarna. Vid en närmare titt är de närmast identiska, med identiska specifikationer bortsett från en viktig punkt – ordningarna på pins:en är reverserad på en av adaptrarna. Adaptrarna passar alltså utmärkt i båda chassin, men pinnen som skall agera "jord" är istället "+12V" och "+12V" får istället "+5V" osv. Inte konstigt att det första chassit började ryka! Med sannolikhet har min kära raid-array gått ett liknande öde till mötes.

Casualties: 4

Idag fick jag slutligen modet att försöka starta upp min 400GB raid-array igen med rätt adapter. Jag ville vara extremt försiktig för att inte riskera skada det som ännu gick att rädda, så jag övervägde att köpa en ny strömadapter eller byta ut chassit. Efter rådgivning med min käre far som dagligen mekar med stordatorer på Telia och kan elektronik utan och innan får jag rådet att bara köra på.

Med ett bultande hjärta och ett försiktigt hopp inom mig slog jag på chassit. Det funkar. Allt är kvar. Mitt livsverk. Alla minnen. Alla foton, filmer, musik, texter, mitt liv! Lyckan jag känner just nu är obeskrivlig! Vill inte kalla mig religiös – men jag har faktiskt bett till skyarna tills tårarna fallit för att disken skulle vara intakt – och när den nu varvar upp kan jag inte se det som något annat än ett fett jäkla tecken på att jag inte ska klaga på livet från och med nu. Jag fick en andra chans! Dags att sluta fjanta omkring och ta vara på livet. Jag anade aldrig fram tills nu hur mycket jag har att vara lycklig över!

Nu är prioritet ett att skramla ihop slantar till ordentligt med backups, speglade diskar i den första backupen för dubbel säkerhet. Den andra skall förvaras i en annan byggnad, helst 50 mil bort. Det är värt det. Det är så jäkla värt det.

Har du backup? Har du flera? Berätta!

Om jag räddar så mycket som en disk med detta inlägg, så var det värt jobbet. Ta hand om er!!

Jösses! Förstår att du hade hjärtat i halsgropen ett tag där! Backup är så otroligt viktigt nu när vi i princip lagrar hela våra liv på ömtåliga hårddiskar.

Jag håller på att se över mitt eget backupsystem. Har precis köpt ett Raid-chassi (http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=247&cat=62&page=1) som jag speglar två st 750 Gb-diskar i. Den blir hjärtat i mitt system.

Utöver den har jag en hel del data utspritt i Subversion repositories på mina servrar som kör Raid 5.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-04 15:42

Jag har en backup-disk och bränner ner backup lite då och då till DVD-skivor. Men med ditt inlägg blev jag just på mind om att det var länge sedan sist. Jag kanske borde göra ett script som automatiskt backar upp... Hmm... Klart en tankeställare...

Och den där raid-0 konfigurationen som varit påväg att skapas ett bra tag kanske är dags att faktisk skapa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-04 15:45

Det var en hemsk historia! Jag kan bar ameddela att 50 kkr antagligen itne räcker för att låta Ibas ta tillbaka 250 GB.. så dubbla diskar eller andra backup-åtgärder är ingen dum idé för att undvika att man hyvlar 10 år av sitt liv som Mats verkar gjort

Jag har äntligen fått igång en vettig backuplösning här hemma. Den är fortfarande på steg 1 av 10 (där 10 är den perfekta automatiserade supersäkra lösningen), men det är en bit på vägen.

Jag har en "slug" (Linksys NSLU2) med en Maxtor-disk på 300 GB kopplad till sig. Denna delas ut via Samba på sluggen och kan nås på mitt lokala nät. Eftersom filsystemet inte är HFS+ går det inte att bara kopiera över allting dit. Därför jag har skapat en skivavbildning på samma storlek som min hårddisk i iBooken (dvs 100 GB). För ökad säkerhet är denna skivavbildning dessutom krypterad.

För att ta backup kör jag Synk, ett i mina ögon utmärkt program för detta ändamål, som kopierar från hårddisken till den monterade skivavbilden. Första gången tog det ofantligt lång tid eftersom allting behövdes kopieras över och hastigheten inte är speciellt lysande. Men därefter kopieras bara ändrade och nya filer och därmed tar det bara någon timme, vilket går utmärkt att köra nattetid.

Vad jag inte gjort ännu är att schemalägga allting (går att göra i Synk) så att det sker helt automagiskt varje natt. Men nu sover jag i alla fall lite lugnare.

Nästa steg är att sätta upp en server som fysiskt är någon annanstans och se till att min lokala backup här hemma speglas till en hårddisk på annat håll. Det finns tjänster på nätet för detta också (Amazons S3 är en intressant sådan), men när man behöver flera hundra gig så brukar konstnaderna dra iväg, speciellt om man gör backup varje natt.

Ursprungligen av Mats Björnström:

..Raid-0 array... all min oersätterliga data...

the what now?!

Ursprungligen av gabriela:

the what now?!

Haha – jag vet! Jag tyckte att jag var säker med en backup, eftersom oddsen att man pajar båda diskarna samtidigt ändå är rätt låga. Tji fick jag..

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 17:41
Ursprungligen av Mats Björnström:

Haha – jag vet! Jag tyckte att jag var säker med en backup, eftersom oddsen att man pajar båda diskarna samtidigt ändå är rätt låga. Tji fick jag..

Med raid-0 räcker det att en disk pajar... 0 är "stripe" och 1 är spegling. Du kanske bara skrev fel?

Ursprungligen av mikotekniko:

Med raid-0 räcker det att en disk pajar... 0 är "stripe" och 1 är spegling. Du kanske bara skrev fel?

prexist.
kan vi få klarhet i detta, jag tycker att det känns lite svårare att sova gott om natten efter att jag läste den där raden...?

Jag har mina viktigaste filer synkade till min externa disk en gång i timmen och lite då och då bränner jag ut en CD eller DVD och gömmer nånstans. Min hårddisk kraschade på min gamla dator och det var då jag förstod vikten av att ha backup överhuvudtaget. Jag bad inte till skyarna och det var lika bra för det var inte de som löste problemet. Det var Nurell som skaffade fram det viktigaste på nåt vänster.
Sen dess kör jag med denna fiffiga lösning.
Men köper jag en till extern disk så kör jag nog en synkning till den också.

Jag har en väldigt enkel backuplösning. Jag har en extern hårddisk en halvmeter från datorn som iBookens hårddisk synkroniseras mot varje natt. Det är inte riktigt bra. Att en av hårddiskarna kraschar eller att jag råkar plocka bort en fil är jag relativt skyddad mot. Som mest försvinner en dags arbete, vilket inte är så mycket för mig. Brand och stöld är jag dock inte skyddad mot. Då jag reser bort under längre tider brukar jag ändå flytta hårddisken till en mer skyddad och gömd plats.

Det jag däremot inte är skyddad mot över huvud taget är mänskliga missar. Det visade sig ganska tydligt i våras. Jag ville plocka bort programmet iTunes för att lägga in det igen. Eftersom jag kör Tiger så tänkte jag "ja, jag använder Spotlight och får jobbet gjort på två sekunder". Jag sökte på "iTunes", markerade hela listan med mappar, äpple+backsteg, äpple+shift+backsteg. Papperskorgen ger ifrån sig sitt ljud och jag återkommer till verkligheten. Någonstans mellan just då och lite senare slår det mig att mappen "iTunes Music" troligen måste ha ingått i sökningen jag just utförde. Jag kollar musikmappen och naturligtvis är iTunes Music borta. Nu är det ju dock så att jag vet sedan tidigare att backup är väldigt bra att ha så det bör ju inte vara några problem. Det var helt riktigt om jag av en händelse inte haft backuphårddisken monterad vid just det tillfället. Det var bara att börja rippa igen. Så nu funderar jag lite på att ha backup på backupen och att ha som regel att inte ha båda backuphårddiskarna monterade samtidigt.

I höstas råkade jag ut för krasch. iBookens hårddisk dog en lång och plågsam död där iBooken stundtals vibrerade så kraftigt på grund av hårddisken att den inte stod fast på bordet. Jag hade backup sedan tidigare så det blev inga problem förutom att jag var iBooklös i två veckor.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-07-04 21:31

Kan tipsa om denna hårddisk, går att ställa i RAID-1:
http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/OTIII_Turbo/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 02:33

Själv har jag synkroniserat alla mina data på tre datorers hårddiskar.
En hårddisk är den interna i G4an i min ena lägenhet, den andra är en extern till minin i min andra lägenhet och den tredje är interna i min PB.

Jag synkroniserar två-tre gånger i veckan med en av de stationära datorerna och PBn och sedan nästa vecka med den andra stationära och PBn.

För att allt skulle försvinna skulle det krävas tex att PBn blev stulen, HDn till minin kraschade och G4an brann upp. Hur sannolikt är det?
Alla diskar är av helt olika åldrar också, så jag tror inte att de skulle kunna krascha samtidigt.

Jag har ingen dyr über-proffslösning alls och ändå är jag säkrare än alla personer jag påträffat ...

Många av mina bekanta använder (efter mycket tjat) en extern hårddisk som de gör backup på, och det är bra, men de flesta gör ändå ett par allvarliga fel (enligt mig):

1) De använder den externa hårddisken som arkiv, dvs de raderar originalen från datorn. Inte bra, all data ska finnas på minst två ställen. Den externa hårddisken ska vara en backup på pågående projekt. Arkivera avslutade projekt gör man på DVD-R eller liknande.

2) De låter den externa hårddisken vara inkopplad hela tiden. Inte bra, det är stor risk att den externa hårddisken ryker vid elfel eller bara vid en hård hängning av värddatorn (det har jag bevittnat flera gånger). Den externa hårddisken ska kopplas ur mellan backuptillfällena och förvaras på ett säkert ställe.

Så ligger det till

Burrr... allt prat om krascher och förlorad data gjorde att jag fick tummen ur att ta tag i mitt liv - förutom dom två 250GB LaCie D2 diskarna som precis räcker till för att backuppa mitt liv så tillkommer nu två 500GB Lacie D2. Dessutom ett minirack som får plats med fyra diskar.

Insikten om att en sketen tjuv eller hårddiskkrasch kan utradera de senaste fem årens produktion, bilder och filmer har gjort mig paranoid in absurdum.

I fortsättningen så ser det ut så här:

Dator
Intern 1 (160GB): produktionsdisk med mail, musik, bilder mm
Intern 2 (240GB): IMovie projekt

Externa
Backup Disk 1 (240GB): daglig backup av Intern 1
Backup Disk 2 (240GB): daglig backup av Intern 2
Backup Disk 3 (500GB): Veckobackup av Intern 1 och 2
Backup Disk 4 (500GB): Kopior av DV kassetter (råmaterial)

DVD skivor: månadsbackup mha Backup

Dessutom synkar Intern 1 med min latop på dagsbasis. Skulle jag resa på semester så planterar jag en komplett backup hos grannarna eller hos mina svärföräldrar, och så tar jag med mig DVD skivorna.

När jag köpte min digitalkamera och min DV kamera anade jag aldrig att det skulle få sådana följder

Det är inte en slump att arbetsrumet är det varmaste i hela huset...
/CX

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-07 09:00

Jag trodde också att man kan skydda sig mot olyckor med backup med kom till sist på att det är paranoia. Räcker det med en raid lösning? En dubblerad kanske? Tänk om de går sönder alla två? Räcker det med en till kanske?

Det bästa är att inte ha hela sitt liv lagrat i en dator. Kan man göra backup på sitt liv?
Man kan aldrig skydda sig mot det som kan hända eftersom man kan inte förutse ALLA EVENTUELLA OLYCKOR.

En Fotograf, designer, konstnär o dyl (som jag själv ser det) kan göra backup på ett enda sätt: Pågående arbete sparas på DVD-RW och färdiga projekt på DVD-R. Detta gör att man sprider sina livsverk på flera mediaenheter. Det är det enda riktiga. Har man hela sitt liv, år efter år, ständigt liggande på en enda hårddisk (även dubblerad) då behvs det inte mycket att EVERYTHING IS GONE! Har man arkiverat det på flera enheter minimeras risker. Inget annat.
Börjar man tvivla på mediernas hållbarhet - då söver man inte längre säkert. Man förstör sitt liv - inget annat. Man blir paranoid till sist.
Och om det skulle hända att man förlorade 100 bilder som inte kan tas om - so what? Det finns viktigare saker här i livet än bara sparade bilder, låtar, skrifter och liknande.
Visst, man kan säga att det är historia på något sätt och att det är grunden till ens framtid men man kan inte bli livsrädd för att förlora den.
Man bör istället bli rädd att inte förlora sitt faktiska minne och hamna på en strand eller att bli galen. Då hjälper det inga raid system i världen. Man blir aldrig densamma igen. Man kan inte starta om sin personlighet, sitt liv.

Jag har haft väldigt få problem av det där slaget. De enda totalkraschade hårddiskar jag upplevt är gamla häckar som legat och beckat igen. En del korrupta filstrukturer har jag väl haft, men det har oftast gått att reparera mjukvaruvägen med minimala skador, utan att några viktiga filer gått förlorade.

Men jag är ändå ganska noga med att allting viktigt ska finnas på två, helt tre ställen. De allra viktigaste filerna finns på två hårddiskar och arkiveras på CD/DVD någorlunda regelbundet. Och en del av dessa arkivmedia förvarar jag på annan ort! Även om huset brinner ner ska det allra viktigaste finnas kvar!

Men jag gör bara backup dagligen på riktigt viktiga saker, och arkiverar bara lite lagom ofta. Det får finnas gränser.

Uh, man blir lite lätt paranoid av att läsa detta.
Själv kör jag backup ett par gånger per vecka till kuben som står i vardagsrummet. En gång i månaden utförs backup till extern disk som jag sedan ställer hos en granne, i händelse av inbrott ellter liknande. Det _känns_ i alla fall som en bra lösning...

Ang externa diskar förresten, jag får en hastighet på 280 mbit/s när jag kör backupp på min firewire 800 disk. Det känns lågt, eller det kanske ska vara så? Trodde 800 betydde 800 mbit/s?

En gnutta paranoia är alltid nyttigt även om det får finnas gränser (ser mig själv som ett sådant gränsfall ).

280mbit/s är riktigt riktigt riktigt lågt (m=milli dvs 1 tusendels bit per sekund).

280Mbit/s däremot är väl inte orimligt även om jag inte kommer ihåg vad jag har hemma. Bara för att FW klarar 800Mbit/s så innebär inte det att delarna i systemet klarar av att pumpa på så mycket.

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

En gnutta paranoia är alltid nyttigt även om det får finnas gränser (ser mig själv som ett sådant gränsfall ).

280mbit/s är riktigt riktigt riktigt lågt (m=milli dvs 1 tusendels bit per sekund).

Millihertz-folket får skärpa sig när framtidens pappersdatorer kommer. De kommer faktiskt att gå i millihertz, i början i alla fall. Då får man vara lite noggrannare med M och m.

Men lite paranoia är som sagt nyttigt. Vad har man kvar om ens fotosamling brinner upp? Det kvittar om den är på papper eller plastskivor eller på en hårddisk, det är borta i alla fall. En DVD full med ens allra viktigaste, i en hylla hemma hos en kompis eller ens föräldrar, det är skönt att veta att det finns.

Men apropå FW-frågan, hur är det med långsamma hårddiskar? Kan långsam överföring vara ett tecken på att hårddisken är på fallrepet?

Jag tror lillebror kommer komplettera sin G5 med en riktig RAID-5 inom kort

http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1227&cat=110&page=1

280 Mbps ger 35 MB per sekund, det är väl inte så pjåkigt? inte raketsnabbt, men ändå...

edit: 35 MB/s är ungefär den praktiska maxgränsen för fw400 (med overhead inräknat).
stödjer ditt chassi verkligen fw800, eller kör den fw400?

edit2: eller tvärtom; vad är det för disk du läser ifrån?

Senast redigerat 2006-07-07 14:13

Jag kör en lacie d2 fw800 mot en pm g5 2x2,5 (fw800, sata internt). Inte för att det är känns gruvligt långsamt, men man la ju ut lite extra för att få fw800 så det vore ju trevligt att få nåt för pengarna...

(Charles: Javisst finns det gränser för vad som är nyttig paranoia... I går träffade jag en person som är dotter till Elvis Presley (som för övrigt sadlat om till fotograf och nu bosatt sig i Sverige), och han är nu ute och letar efter henne för att tvinga henne at äta ihjäl sig.) :eek:

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

...han är nu ute och letar efter henne för att tvinga henne at äta ihjäl sig.

vem, elvis? dog inte han ihjäl för ganska länge sedan?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag kör en lacie d2 fw800 mot en pm g5 2x2,5 (fw800, sata internt). Inte för att det är känns gruvligt långsamt, men man la ju ut lite extra för att få fw800 så det vore ju trevligt att få nåt för pengarna...

vad har du för diskar i de därninga lacie-burkarna, western digital?
om det är många småfiler (<<1MB) är 35MB/s ganska normalt för en någorlunda modern 'desktop-disk'.
med stora filer kan man väl kanske komma uppåt 50-60MB/s vid sekvensiell skrivning i vackert väder...

Senast redigerat 2006-07-07 22:05
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-08 07:12

Jag sköter backup med hjälp av rsync(GPL) ett unixprogram som funkar bara fint, går genom SSH för att få krypterin på vägen. Datorn som har spegeln är en linux-burk stående i ett annat hus. För att få historik så kan man sätta rsync på att flytta undan filer som ändrats till en backupkatalog. Så på det viset får jag backup och historik dag för dag ett år tillbaka. Rsync finns för unix, novell, win men vad jag vet kan det inte hantera specialt rättigheter och andra osspecifika saker förutom vanliga unix rättigheter och ägare men man har iaf kvar datan man vill åt.

Vad det gäller raid så är det bra med den ersätter INTE backup eftersom raid är även en felkälla i sig som kan skjuta sig i foten och förstöra data.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 11:18

Paranoid som jag är har jag valt följande lösning, min PB som är min primära arbetsstation synkas mot server varje halvtimme, en dmg på hela hd tas varje dag när det funkar för retrospect, då ligger det ett antal dmg från våra datorer på servern som sedan backas till en extern FW disk, samt till en FW disk som ligger på en polares firma.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 12:34

backup? Riktiga män tror inte på backup utan vi jobbar övertid

1
Bevaka tråden