Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta W-lan antenn på Powerbook G4 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-07-06 20:57

Hej

Råkade dra av honkontakten på den kabel som skall fästas i WiFi kortet i min PB G4 12"
En ny sladd kostar ca 300kr men kostar ca 2000Kr för att få någon att utföra det.
Så ... har någon bytt denna kabel själv innan eller någon som kan komma med tips?

Patrik

  • Medlem
  • 2006-07-06 21:01

du kan kolla på http://www.ifixit.com/cart/catalog/ de har säkert en guide hur du kan bytta ut den själv.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-07-06 21:34

tack , tyvärr fanns det inte med. Stod bara att det var väldigt svårt =(

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-07 10:25

För att byta kabeln måste du ta isär allt. Först allt i datorn, sedan även skärmen.
Det som är i datorn är inte så svårt faktiskt, bara göra det metodiskt och komma ihåg var alla skruvar ska sitta. Skärmen vetefan, skulle behöva öppna den men har inte tagit mig tid att göra det.
Antar att det sitter skruvar under kuddarna där uppe.

  • Medlem
  • 2006-07-07 11:55
Ursprungligen av basic:

Hej

Råkade dra av honkontakten på den kabel som skall fästas i WiFi kortet i min PB G4 12"
En ny sladd kostar ca 300kr men kostar ca 2000Kr för att få någon att utföra det.
Så ... har någon bytt denna kabel själv innan eller någon som kan komma med tips?

Patrik

Men är de inte så att du bara drog av en del av kontakten? Vad jag kan rekommendera och själv hade gjort i ditt fall det är öppnat datorn och bara följt wlan kablen det måste finnas ännu en kontakt innan den går i skärmen kan jag tänka mig. Jag kollade precis PB Service Manualen och det ser inte så värst komplicerat ut. Det är mesta dels att du måste ta isär hela datorn för att komma åt de. Men gör så att beställ Flex Cabel (Alltså Wlan Kabeln) och så kan du ser hur den ser ut efter du har fått den kan du ta isär datorn o försöka bytta ut den.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-07-08 20:51

Ja är den skarvad med en riktig kontakt (skruv eller snäpp) innan den smiter in i skärmen är det enkelt. nån som VET om den är det eller ?? innan jag skruvar isär eländet

  • Medlem
  • 2006-07-09 13:51

det ser ur som det är skarvad innan den går in i skärmen. du kan kolla på de detta här:

http://www.quickertek.com/pdf_manuals/15-Al%20WHIP%20%20V2.3.pdf

Jag, liksom andra har alltid haft problem med WLAN-täckningen med min PB G4 15". Jag funderar på att dra ut WLAN-antennen och fästa den på utsidan på något vis. Detta eftersom datorn är gjord i aluminium så skärmar den signalen effektivt jämfört med en ibook i plast...
Nån som har provat?
Eller, är det så att antennen inte funkar så bra när den är utan för PB?
Kanske finns det någon annan antenn man kan koppla in i stället?

(Jag är inte speciellt rädd för att öppna datorn då jag nyss har gjort ett lyckat hdd byte, säger bara det: Seagate Momentus, 160GB, 5400 rpm, 5 års garanti!)

MVH
Fredrik

1
Bevaka tråden