Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 väsnas mer och mer - fläktproblem?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min sons iMac G4 Platt skärm låter allt mer. Kanske fläkten som är smutsig? Någon som vet något om detta? Behöver kanske en instruktion om hur man öppnar burken, hittar fläkten och rengör den.

Om du nyss har uppdaterat tilll en senare version av OS så kan det bero på det, men troligtvis börjar fläkten/fläktarna bli sämre eftersom dom har ett par år på nacken. Vanligt problem tyvärr.

Man kan köpa en ny fläkt, vet inte storleken, men skulle tippa på 60x60.
Har aldrig öppnat en imac, så vet inte om det är en utmaning.

Obs! Se till att polerna stämmer överens med fläkten som sitter i, Apple brukade iaf innan sätta polerna felvänt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-05 20:33

Min iMac G4 låter också mycket mer nu än i början. Enligt vad jag har läst så är fläkten helt enkelt utsliten. Dessutom har jag för mig att jag läste att det inte var en fläkt av standardmått. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer än så.

Jag hade fram till i vintras en iMac G4 som tjänade mig troget i flera år. Instämmer med era observationer att fläkten låter mer och mer, antagligen på grund av normalt slitage. Efter lite sökande hittade jag följande diskussion på Apples diskussionssidor: iMac G4 Fan.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 21:59

Jag hade detta problemet också. Tillslut var det olidligt. Lösningen var att byta fläkt, den var dels sliten och dels väldigt full av damm.

om det är en kullagrad fläkt kan man pilla upp lappen på baksidan och dutta i en skvätt symaskinsolja och klistra igen, det brukar göra susen.
låsolja odyl kan fungera det med, men är nog i tunnaste laget egentligen, så man får nog upprepa smörjningen mer ofta då.

Tack för alla svar. Verkar alltså vara fläkten som är problemet. Men hur kommer jag åt den? Kommer ihåg att jag hittade en servicemanual till den gamla ur-iMacen, som visade hur den skulle tas isär för att hitta de olika komponenterna. Någon som vet var jag kan hitta en liknande för den här modellen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-07 06:08

Här finns manualer till de flesta (om inte alla) Macar:

http://www.applerepairmanuals.com/

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-07 08:22

Ge dig inte på det själv är mitt råd. Det är bökigare än det verkar. Och då är jag ändå van vid att skruva.

Tack för hjälp! Jag har laddat ned manualen, men ännu inte hunnit gå igenom den fullständigt... inser dock att det ser rätt knivit ut... men; om det bara är fläkten innebär det ju att ljudet är högt - men datorn fortsätter att fungera. Fläkten låter, men kyler, om ni förstår vad jag menar. Då kan datorn köra på, ljudligt, men fungera ändå. Och gillar man hårdrock, så... och det gör grabben. Han står nog ut med ljudet, trots allt.

1
Bevaka tråden