Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös ipod Hifi?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är kanske en dum fråga, men jag tar risken att fråga iaf. :rolleyes:
Kan jag på något sätt styra min ipod hifi med min macbook?
Det är konstigt att apple inte byggde in en wifi-modul från början...till det priset.
Hur som helst, kan man koppla något till hifi:n så att jag kan spela musik från macbooken?
Kanske en airport express? Jag har aldrig riktigt förstått hur de fungerar?
Tacksam för svar MVH/Anton

Ja du är inne på rätt spår, med en express kan du styra din HiFi-burk via iTunes på Macbooken. Jag är inne på samma sak, men tycker lösningen är för dyr i nuläget. Jag vill ha en hifi-burk med wifi! Det finns lösningar där det finns utrymme för expressen på baksidan av ett par aktiva högtalare, men det blir lika dyrt det...

http://iprong.com/article.php?id=1138

Man kan lika gärna koppla en express till hifi, det enda som finns är uttag på baksidan vilket gör att man slippe använda två i väggen...

Jag kör med en Airport Express till en iPod Hifi. Klockrent.

Skulle du inte hellre ha wifi inbyggt capojava? Slippa sladdar och skit... Är ljudet ok?

Det är ju en ganska dyr lösning, 4 600 spänn kostar kalaset. Egentligen är inte pengarna ett problem, men jag blir förbannad när inte produkten står i proportion till pengasumman, så då blir jag motvals istället. Just nu kör jag en gammal iBook med airportkort utan skärm, kopplad till ett par äldre PC-högtalare i köket, funkar fint. Tyvärr är kreationen vare sig snygg eller har bra ljud, men det funkar. Det enda som egentligen grämer mig tillräckligt för att jag ska fortsätta fundera på detta är att jag inte kan väja output "köket" i iTunes från de andra datorerna.

Jag hade redan Expressen, då jag använder den som basstation också. Sett var för sig med sina respektive användningsområden tycker jag inte att det är orimligt dyrt (sen är ju Apple sällan billiga, men det är en annan femma). Om man "bara" ska ha det som trådlösa högtalare är det kanske lite väl mycket pengar.

Med andra ord så kan jag köpa en Airport express och koppla till baksidan av hifi:n? Det vore underbart. Men hur kopplar man in den? sladd från airporten till hifin bara?
Synd att den ingången redan är upptagen då.
Jaja, tack för hjälpen, det får nog bli något i den stilen...
MVH

Javisst, bara dra en sladd mellan expressen och hifi:n! Betänk att du bara får över iTunes ljud från macbooken till hifi:n, alltså inte ljud från annan mjukvara eller operativsystemet.

Ja, jag ska bara ha det som trådlösa högtalare, har redan en express till stereo+skrivare i vardagsrummet. Då känns det lite väl saftigt, särskillt då jag tycker att hifi:n redan ligger på gränsen. Men en hifi med wifi inbyggt, då är jag t.o.m. beredd att betala något mer...

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Javisst, bara dra en sladd mellan expressen och hifi:n! Betänk att du bara får över iTunes ljud från macbooken till hifi:n, alltså inte ljud från annan mjukvara eller operativsystemet.

Om man inte använder något i stil med Airfoil.

  • Medlem
  • 2006-07-06 16:53

Ett annat alternativ som jag själv tänkt på är egentligen samma sak som dendär iprong-länken längre upp.. fast mycket billigare..

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=57&page=1

ett par sånna kopplade till en ipod docka.. eller egentligen kopplade till vad man vill..
jam säljer ut sånna nu för 1500:- paret.. och jag känner mig ganska trygg i att garantera att ljudkvaliteten är minst likabra som i en ipod Hifi, jag skulle nog faktiskt kunna sträcka mig till bättre..

det enda man "förlorar" på det är den vita färgen.. men man sparar å andra sidan en ganska ansenlig summa pengar..

själv har jag sådana högtalare redan till datorn för referens när jag gör musik.. jag är otroligt nöjd.. kan mycket varmt rekommenderas.. jag lovar

Tittade inte så noga, men det där var väl monitorer? eller? Kanske lite onödigt dyrt om man bara ska ha dem hemma, då räcker det med högtalare kanske
Dessutom har jag ju redan hifi:n och den gör jag nog mig aldrig av med
Ps. trådlös musik över huvudtaget rockar!

  • Medlem
  • 2006-07-06 17:42
Ursprungligen av antonsilver:

Tittade inte så noga, men det där var väl monitorer? eller? Kanske lite onödigt dyrt om man bara ska ha dem hemma, då räcker det med högtalare kanske
Dessutom har jag ju redan hifi:n och den gör jag nog mig aldrig av med
Ps. trådlös musik över huvudtaget rockar!

ja det är monitorer.. men vad är det EGENTLIGA skillnaden?

dessutom tycker väl inte jag 1500:- är onödigt dyrt, då de piskar skiten ur hifihögtalare från en hifiaffär i samma prisklass.. och dom är aktiva, så du kan koppla ipoden/docken/airporten direkt till högtalarna..

men visst, har man en hifi är det ju överflödigt.. min poäng var för dom som vill ha ett liknande system som en hifi.. jag kommer helt klart skaffa aktiva monitorer och en dock istället för en ipod hifi, eftersom jag inte vill betala 2000:- extra bara för att det står apple på den och den är vit. :).. därmed är det inte sagt att jag INTE vill ha en hifi.. jag tycker bara att det finns mer prisvärda alternativ när pengarna är en fråga..

Självklart. Aktiva Monitoter rockar, speciellt om du arbetar med musik hemma. Men jag menar, ska du ha houseparty så är ju högtalare grymt mycket bättre eftersom de ger en större ljudbild, än monitorer som är mer selectiva.
Min far är musiker och har två alá 16 000 kr monitorer till powermacen, de är grymma som fan, men inte alls samma sak 15 meter bort.

Nej du har rätt, men så är det nästan alltid med apple produkter, det finns andra mer prisvärda till ett lägre pris. Som du sa, ofta betalar man bara för äpplet.
men jag är tyvärr en sucker för äpplen Ser lite roligare ut hemma med lite mer 'ovanliga' saker gentemot svensson grejerna med. MVH

  • Medlem
  • 2006-07-06 17:58

jaja du menar så..

jo det är klart.. vid fest kanske cerwin vega passar bättre.. men det LÅTER fanimig inte bättre.. men det är helt klart sant som du säger, på längre avstånd tappar monitorerna lite av charmen..

men jag hade event monitorer innan som också låg kring 14000 eller nått då, och dom körde jag till min hembio med väldigt gott resultat.. oftast håller man sig (iaf i min värld ) inte längre än 2-3 meter från högtalarna.. oftast mindre.. och då funkar monitorer fortfarande rätt shysst..

det jag gillar så otroligt mycket med riktiga monitorer är att man kan dra på en helt annan volym utan att bli trött i huvudet så snabbt som med "vanliga" högtalare.. de tär inget man kanske märker direkt, men när man sitter och lyssnar på musik i monitorer och tyker "shysst", så inser man när man ska säga något till personen sidan om i soffan att man måste vråla.. heh .. men det kanske är jag som upplever det så.. men just transperensen i riktiga monitorer är så otroligt skön.

men som du säger, jag är också (ganska nybliven) apple-freak.. så jag ska inte säga att det aldrig kommer bli en ipod hifi här hemma :). men jag tycker likförbannat den är för dyr.. och jag upplever den som lite otymplig eftersom den är byggd i ett stycke.. men jag har ju aldrig testat ha en sån hemma.. så jag vet inte..

1
Bevaka tråden