Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iMacs?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-05 19:16

Jag kan ha fel men släppte inte Intel nyligen Core 2 Duo? När kommer vi hitta dessa i iMac's tror ni? Ska nämligen beställa en iMac den 20:e och därför vore det lite trist om den kommer med Core 2 Duo den 21:e. Så, vad tror ni? Kommer vi får se en uppgradering av iMac snart?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-05 19:34

Det vore knappast trist om du beställde den 20:e och den kommer den 21:e, då får du nämligen den nya modellen

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-05 19:55

Jasså är det så? Hur långt före kan man beställa och ändå få nästa revision?

Ursprungligen av xtimmyx:

Jasså är det så? Hur långt före kan man beställa och ändå få nästa revision?

Beror enbart på leveranstiden. Har du beställt en dator som inte levererats före den nya lanserats får du ett erbjudande att få den nya istället. Givetvis med ny leveranstid som kan vara allt mellan 1 dag och 1 år typ.

Men beställder du idag och leverans sker i morgon och ny version kommer dagen efter så får du istället skicka tillbaka med stöd av distansköpslagen och sen beställa den nya.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-07-12 04:28

Jag är sjukt skraj

Alltså själv håller jag på att spara ihop till en iMac Core Duo 20" och inom 2 veckor har jag beställt den, men frågan är, ska jag vänta? Tror ni verkligen iMac Core Duo-serien kommer bli iMac Core2 Duo väldigt snart?
Jag måste få veta, börjar bli galen av beslutsångest.

Hjälp mig kära nån!
Tack på förhand...

OFF-TOPIC:

Och angående Apple och Nintendo-tråden så spränger jag Sony om de ens vågar smutsa ner Apple... Nintendo och Apple skulle vara gudar tillsammans! Men de är gudar som de är just nu också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-06 00:16

Intels stationära Conroe lanseras kring 23 juli och mobila Merom i augusti. Den Core 2 Duo som släpptes var Woodcrest, en Xeon-processor för servrar och arbetsstationer.
http://www.99mac.se/koepa-mac-koeptips/99048-naer-kommer-naesta-intel-imac-koepa-nu-eller-vaenta.html
http://www.99mac.se/koepa-mac-koeptips/99287-koepa-imac-nu-eller-vaenta.html

  • Medlem
  • 2006-07-08 10:12

Har beställt en iMac 17" i måndags fick idag besked om att 24h byggtid ändrats till den 19:e Juli, kanske är något på G ändå.

Om du inte har köpt standardmodellen måste de bygga den på beställning och då tar det lite längre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-12 10:06

Det skadar inte att vänta tills efter WWDC - dvs 7:e Augusti - och "se om något händer" men man vet aldrig hur Apple gör/tänker. Mac Mini intelifieringen kom ganska "out of nowhere", detsamma gäller MacBooken.

Det enda man egentligen har att gå på är ju intels lanseringsdatum som inte är riktigt lika mycket hysh-hysh om, resten går ju bara att spekulera i. intels lansering av core duo och apples lansering av iMac/MacBook Pro kom ju ganska samtidigt har jag för mig. Om intel skulle släppa conroe den 23e kan man ju gissa att den inte blir så många dagar gammal innan apple har petat i den i någon maskin, vilken/vilka är ju en annan fråga. Vidare skulle väl merom släppas i augusti, och WWDC är ju som Erik.dv nämde i augusti, den 7e närmare bestämt...

Jag skulle inte köpa en ny iMac innan WWDC.

En iMac brukar uppdateras efter ca 183 dagar och just idag har det gått 183 dagar och det är ännu en sak som talar för att du ska vänta med att köpa en ny iMac.

Kolla alltid in http://buyersguide.macrumors.com/ innan ni köper en Apple produkt.

Jag är också helt övertygad om att det kommer en uppgradering relativt snart.

Men jag har en fungdering, tror ni att även den nylanserade education-iMacen kommer att bli uppdaterad?

Va!
De har tagit bort den billiga iMacen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-13 13:49

Säljs inte längre till lärare och studenter, bara till skolor. AppleInsider

Jag försår inte riktigt varför många endast verkar vara intresserade av en snabbare processor i Imacen. Jag tycker nog att den nuvarande Core Duo:n är tillräckligt snabb för det mesta man kan tänka sig. Det Apple däremot skulle få göra är att erbjuda ett bättre grafikkort som tillval. Ska man t.ex. spela nya/kommande spel i full upplösning räcker X1600 inte riktigt till. Kan väl tänka mig att 3D-program också skulle kunna dra nytta av nå't bättre i grafikväg.

Off topic: Hammid, där ser du, vänta tills WWDC innan du köper nå't

Ursprungligen av Maccer:

Jag försår inte riktigt varför många endast verkar vara intresserade av en snabbare processor i Imacen. Jag tycker nog att den nuvarande Core Duo:n är tillräckligt snabb för det mesta man kan tänka sig.

absolut.
eller som med macbooken, jag skulle tänka mig att betala lika mycket för en något långsammare men behagligt sval maskin... (och vad jag förstår kan man inte själv ställa in max/min-frekvenser...?)

Jag vantar ocksa pa den nya imacen, tror dock inte att den blir ans pressenterad pa wwdc. Hehe blir for mycket annat kul da.

lite off topic men maste anda fraga, ar det sant att det inte finns nagot litet trix, som kan hjalpa en att andra clock frekvensen? Jag bryr mig inte sa mycket om imacen later lite granna under dagen da musiken fran itunes formodligen over rostar flaktarna.

Ursprungligen av gabriela:

absolut.
vad jag förstår kan man inte själv ställa in max/min-frekvenser...?)

Det finns juh ett program som kan lasa av den faktiska clockfrekvensen...
coreduo temp (tuaw)

Ursprungligen av Maccer:

Jag försår inte riktigt varför många endast verkar vara intresserade av en snabbare processor i Imacen. Jag tycker nog att den nuvarande Core Duo:n är tillräckligt snabb för det mesta man kan tänka sig. Det Apple däremot skulle få göra är att erbjuda ett bättre grafikkort som tillval. Ska man t.ex. spela nya/kommande spel i full upplösning räcker X1600 inte riktigt till. Kan väl tänka mig att 3D-program också skulle kunna dra nytta av nå't bättre i grafikväg.

Jag håller med dig till viss del, men jag tycker nog ändå att spel undantaget så är grafikkortet ännu mer tillräckligt snabbt än processorn. Jag tror heller inte att iMacen är gjord för att spela spel på i första hand, definitivt inte skol-iMacen. De som kör avancerade 3D-program gör det förmodligen på PowerMac.

Ursprungligen av Gabriela:

absolut.
eller som med macbooken, jag skulle tänka mig att betala lika mycket för en något långsammare men behagligt sval maskin... (och vad jag förstår kan man inte själv ställa in max/min-frekvenser...?)

Håller med helt, i vissa lägen hade det nog inte varit fel med en "force-throttle"-funktion...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-07-14 09:17

Jag tänkte ha min iMac till att arbeta med 3D, har inte råd med en PowerMac så att missa en grafikkorts-uppdatering (och processor med för den delen) skulle verkligen vara riktigt surt för mig eftersom jag verkligen behöver så mycket prestanda som möjligt för pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 11:25

Jag tycker det är absurt att Apple vägrar ha GPU-options för iMacen. Men det är något som Apple av någon oförklarlig anledning hållt fast vid sedan lång tid. iMacen med dess högupplösta TFT-skärm och inriktning mot hemanvändare behöver ha valet av en grym GPU (X1800/1900 tack!). Idag är den "okej", men inte super alls.

MacBooken lider ju av samma fel fast mycket värre. CPU:n går i 200, GPU:n går bostavligen i 10, typ. Här förstår jag dock att man kan ha problem med värme osv - men en MacBook Pro kan husa ett X1600 så borde en MacBook det också.

Give us option Apple!

Core 2 vore inte fel heller, alla kan nyttja mer CPU.

Ja, det är just uppgraderingsmöjligheterna jag saknar. Hade man kunnat byta ut grafikkortet i iMacen hade den antagligen stått på mitt skrivbord idag.

apple har väl aldrig handlat om valfrihet iofs, antingen gillar man vad steve gillar eller så kan man sticka dit pepparn (läs dell) växer...
denna stelbenta kategorisering av (tilltänkta) kundgrupper och följdaktigen produktlinjer kan jag personligen tycka vara lite tråkig, men man får väl ändå hålla med om att det har funkat ok hittills?

Ursprungligen av gabriela:

men man får väl ändå hålla med om att det har funkat ok hittills?

Tja, Apple har ju lyckats sälja en massa datorer, men jag kan inte förstå varför de inte skulle vilja sälja flera genom att ge valmöjligheter? Ett bra gamer-grafikkort som tillval på konsument-Macarna är enligt min mening ännu viktigare nu när man även kan ytnyttja kortets fulla potential i Windows-spel. Det gamla argumentet "Köp en PC om du vill spela spel" som vissa Mac-användare ibland kommer dragandes med håller helt enkelt inte längre – en Mac är numera en PC.

Jag har aldrig förstått Apples grafikkortsstrategi. Vill man ha ett bra grafikkort tvingas man köpa en dyr proffsdator. Powermac G5 för 20000 kr + Geforce 7800 GT för 4000 kr + en icke-Apple-skärm för kanske 3000 kr = 27000 kr. Vanliga konsumenter som är beredda att betala 27000 kr för en dator växer inte på träd. Men om man använder datorn professionellt, brukar oftast snabba (och många) processorer, snabba hårddiskar osv. vara viktigare än ett snabbt grafikkort.

Är man däremot en konsument som vill köpa en komsument-Mac med ett bra grafikkort, så blir det tvärstopp, även om man skulle vara villig att betala extra. Varför? Har svårt att tro att det skulle vara särskilt stora tekniska problem. En 17" Imac med ett bra grafikkort som Radeon X1800/X1900 eller Geforce 7900 skulle kanske kosta omkring 16-17000 kr, vilket låter mycket rimligare än 27000 kr även om det fortfarande är en hel del pengar för potentiella switchers som är vana vid "Dell-priser".

Macbook är det värsta exemplet. Jag är på jakt efter en bärbar och skulle köpa en på stubinen om jag kunde välja till ett Radeon X1600. Macbookens mindre upplösning jämfört med Macbook Pro innebär ju att grafikkortet inte behöver jobba lika mycket när man spelar i full upplösning, så ett X1600 skulle nog vara lagom för en Macbook. Men nu "tvingas" jag istället att köpa en Macbook Pro och betala extra för en massa andra funktioner som jag inte behöver.

Senast redigerat 2006-07-14 20:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:05

Well, nu går vi lite off-topic men jag har alltid varit missnöjd med det faktum att just grafikkortet har varit ett problem för Mac:ar när det inte ens behöver vara det.

• MacBook och Mac Mini sitter med på tok för slö krets i förhållande till övrig maskinprestanda. Här borde ett X1600-liknande kort vara standard, kanske något slöare. Ivf skulle valet för minst ett X1600 finnas.
• MacBook Pro och iMac ligger "okej" men borde ha valmöjligheten till något bättre, speciellt iMac 20".
• PowerMac ligger idag "okej" och har valbarhet, men så var det inte för 8 mån sen (ändå nästan fyra månader efter att de nya maskinerna kom) när jag köpte min maskin. Då fick man minsann vänta 6 veckor på ett "bra" grafikkort i maskinerna vilket är helt ohållbart.

Det är ett onödigt "problem" Apple har. Om man nu kan välja mellan 128 eller 256MB VRAM kan de väl lika gärna ha ett "good, better och best" val av GPU, inte svårare än så. Speciellt tycker jag detta är väsentligt då Apple själva syra hela lia plattform och driver åt ett OS och åt mjukvaror som drar mer nytta av det (OpenGL, Quartz 2D Extreme, Core Image och Video m.m.).

Men ja... Vi får väl se vad som händer. Sen introduktionen av G4:orna har detta varit ett problem så troligen lär vi få leva med det ett tag till. Kanske råder Intel-övergången bot på det - time will tell.

Ursprungligen av Erik.dv:

• MacBook och Mac Mini sitter med på tok för slö krets i förhållande till övrig maskinprestanda. Här borde ett X1600-liknande kort vara standard, kanske något slöare. Ivf skulle valet för minst ett X1600 finnas.

jo, men man får ju komma ihåg att det inte bara går att 'klämma in' en gpu på macbookmoderkortet hur som helst.
apple tror väl att fler kunder inte vill ha ett fetare grafikkort (eller snarare, är beredd att betala för det) än de som vill/kan. (som vanligt resoneras det som 'de som skulle kunna betala extra för det här kan lika gärna köpa mbp.')
apple vill absolut hålla nere antalet moderkortsvarianter och någonslags gpu-modul hade förmodligen varit aldeles för bulkigt.
alltså får vi en variant att välja på: ja eller nej!

Citat:

Det finns juh ett program som kan lasa av den faktiska clockfrekvensen...
coreduo temp (tuaw)

det hjälper ju inte mig så mycket.
jag vill kunna köra mina kompileringar utan att maskinen agerar smörgåsgrill. (även om det skulle kosta mig längre kompileringstid.)

edit: om man får tro förhandrapporterna (och det tror jag man får) kommer intels nästa gma-modell (x)3000 råda bot på de flesta bekymmer runt integrerade gpus.
inget prestandamonster på något sätt, men har iaf de allra flesta funktioner man kan förvänta sig, mots atis/nvidias lågbudgetkretsar.

Hade jag varit i köp tankar hade jag vänta utan tvekan pg av att WWDC är om 24 dagar
Det troliga är att imacen uppgraderas & mac Mini ( hoppas i alla fall på det ) tänk på hur snabbt det gick mellan imac G5 och intel imacen.
Vänta med köp om du ska köpa någon produkt tills efter WWDC för man vet aldrig vad för några PowerMac (Med Intel såklart) kanske kommer en runt 16500 – 17500 klassen som kanske är mycket bättre än imacen.

Vänta är mitt rådd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 20:32

Det vore onekligen intressant om Apple's PowerMac's kommer ner i prisklassen helt klart. Det blir en annan typ av dator än iMacen men väl intressant för många Wintelanvändare idag.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det vore onekligen intressant om Apple's PowerMac's kommer ner i prisklassen helt klart. Det blir en annan typ av dator än iMacen men väl intressant för många Wintelanvändare idag.

Det skulle iofs vara ett alternativ. Ännu hellre en billig (9000-12000 kr) skärmlös stationär med prestanda som en Imac men med expansionsplatser. Men BANNE APPLE om de stryper grafikkortstillvalen till en sådan dator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-14 23:18

Håller helt med Maccer här. Apple borde "vakna" lite. Problemet är att kunna ha en bredd på produkter. Dock skulle ex. en iMac aldrig bli ett alternativ för mig som proffs då det kräver expansionsplatser, men hemma skulle en iMac med bättre grafikkort vara helt rätt för mig idag.

MacBooken är precis samma "problem" för mig, även om jag nu lutar åt en Mac Mini istället. GPU:n gör mig dock velig.

En pizza-låda ala iMac med typ 2 PCI-E 4X platser vore grymt. Som standard kör du 1 med valfritt grafikkort och har möjlighet att trycka i ett till kort om du har behov av det - och det kan då vara grafikkort (många vill ha dual-head + TV ut ex) eller något spec-kort (SATA II för snabba eller säkra externa diskar ex.). Men den får inte kosta lika mycket som en PowerMac (Cuben's problem!) för själva grunden.

Som jag forstar det sa ar det inte smorgasgrillen man far sta ut med, utan snarare flaktarna. Om man okar klockfrekvensen och det blir varmt borjar ju flaktarna att snurra mer. Om man sjalv har kontrollen over hur mycket man vill pressa datorn, sa kan man stalla det proportinellt till hur hagt man orkar hora flaktanra vina... Natt: lag frekvens och dag: hog frekvens men mattligt hog musik volym.

Bevaka tråden