Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP Hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Anders Gränsmark heter jag och detta är mitt första inlägg!
Trevligt att komma hit och få läsa om så mycket tips och idéer! Det glädjer mig!

Nu har jag dock ett stort problem som jag har försökt att lösa i alldeles för många timmar, telefonsamtal till support och klurande!

Jag sitter med BBB ADSL här och allt funkar fin fint med internet och liknande men jag lyckas inte få folk att kunna logga in på min dator via AFP.

Mina modemuppgifter ser ut så här när jag loggar in på modemet:

Tjänster:PPPoE

IP-adress: 81.225.20.122
Gateway: 81.225.20.1
Nätmask: 255.0.0.0
DNS servrar: 195.67.199.12, 195.67.199.13

DS/US Margin: 13/8
DS/US Attenuation: 6/0
Signaltyp: GDMT

När jag sedan kollar under mina systeminställningar på Personlig fildelning så säger det att folk kan logga in till mig på afp://192.168.1.2/

När jag sedan ber en kompis till mig att logga in på min dator via: Finder> Gå> Anslut till server> afp://192.168.1.2/ så kommer han inte in!

VARFÖR?!

Min far kör också Mac och har Telias ADSL. När han kollar under Personlig fildelning hos sig så får han fram sin ipadress föjlt av annan text som visar var modemet ska skicka trafiken eller vad det nu kan vara för jag har inga som helst problem att logga in hos honom från min dator!

Jag har ringt och tjatat på Bredbandsbolagets support, fått nytt modem med ny uppgradering och allt jag kan tänka mig men jag lyckats fortfarande inte att få till det! Jag håller på att bli GALEEEEN!!!!

Snälla hjälp mig om ni kan!

MVH
/ Anders

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-18 20:13

Hejsan Anders och välkommen

Du sitter på ett internt nätverk. Därav din IP adress 192.168.1.2. Ute på internet syns du genom IP-adressen 81.225.20.122. Vad du behöver göra är att vidarebefodra all trafik på port 548 (det är där AFP kommunicerar) i ditt modem.
När folk sedan skall ansluta till dig så skall de göra det genom afp://81.225.20.122/ vilket är ditt publika IP

Hej! Tack för snabbt svar! Hur vidarebefodrar jag min trafik i mitt modem?

Ursprungligen av Anders/Jettie:

Hej! Tack för snabbt svar! Hur vidarebefodrar jag min trafik i mitt modem?

JAG SAMMA PROBLEM
DATORN VISAR IP 192.168.0.2
MEN OM JAG KOLLAR PÅ MAIL JAG SKICKAT TILL STUGAN SÅ ÄR DET EN ANNAN IP
HAR HÖRT AV EN DEL DATAFOLK ATT BESVÄRLIGIGARE TA SIG IN OM MAN HAR GLOCALNET.
STÄMMER DET??
ANVÄNDER Netgear RP614

JAG HAR ÖPPNAT PORT 548 Apple Filing Protcol (AFP) over TCP - AppleShare, Personal File Sharing, Apple File Service
HAR PROVAT ALLT SOM STÅR I HJÄLP OS X
Ansluta till delade datorer och servrar med en nätverksadress
afp://datornamn.företagsnamn.com
FUNGERAR EJ.

Ange DNS-namn eller IP-adress på följande sätt när du ansluter till en FTP-server:
ftp://DNSnamn
DÅ KOMMER FRÅGA UPP ANSLUT SOM (NAMN)
VET EJ MER ÄN ATT NÄR JAG ANSLUTER HEMMA MELLAN TVÅ DATORER SÅ ANVÄNDER JAG ETT NAMN
MEN UNDER FILDELNING STÅR ETT ANNAT NAMN
VILKET GÄLLER
HAR PROVAT PINGA DATORN HEMMA FRÅN STUGAN MEN DÅ SÄGER DEN ATT NERSTÄNGD, MEN DET ÄR DEN EJ
NÅGON SOM VET O KAN HJÄLPA
MVH
ANDERS WIKBERG

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-05 23:54
Ursprungligen av Anders.Wikberg:

JAG SAMMA PROBLEM
DATORN VISAR IP 192.168.0.2
MEN OM JAG KOLLAR PÅ MAIL JAG SKICKAT TILL STUGAN SÅ ÄR DET EN ANNAN IP

Som det sas i inlägget ovan så är 192.168.0.2 en intern IP-adress som inte routas ute på Internet. Den är alltså endast avsedd för internt bruk - och därmed referens. Du ska använda dig av din externa IP-adress som tillhör ditt abonnemang.

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

HAR HÖRT AV EN DEL DATAFOLK ATT BESVÄRLIGIGARE TA SIG IN OM MAN HAR GLOCALNET.
STÄMMER DET??

Det tror jag bara är ett illvilligt rykte av mindre erfarna och kompetenta personer. Min far kör framgångsrikt (se annat inlägg på 99mac) med Glocalnet och DG834G.

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

JAG HAR ÖPPNAT PORT 548 Apple Filing Protcol (AFP) over TCP - AppleShare, Personal File Sharing, Apple File Service
HAR PROVAT ALLT SOM STÅR I HJÄLP OS X
Ansluta till delade datorer och servrar med en nätverksadress afp://datornamn.företagsnamn.com
FUNGERAR EJ.

Och vilken IP-adress använde du?

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

Ange DNS-namn eller IP-adress på följande sätt när du ansluter till en FTP-server: ftp://DNSnamn
DÅ KOMMER FRÅGA UPP ANSLUT SOM (NAMN)
VET EJ MER ÄN ATT NÄR JAG ANSLUTER HEMMA MELLAN TVÅ DATORER SÅ ANVÄNDER JAG ETT NAMN
MEN UNDER FILDELNING STÅR ETT ANNAT NAMN
VILKET GÄLLER

Skilj på datornamnsreferenser internt och externt.

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

HAR PROVAT PINGA DATORN HEMMA FRÅN STUGAN MEN DÅ SÄGER DEN ATT NERSTÄNGD, MEN DET ÄR DEN EJ

Se ovan om intern kontra extern.

Ursprungligen av Anders.Wikberg:

NÅGON SOM VET O KAN HJÄLPA
MVH
ANDERS WIKBERG

Finns ingen anledning att skrika (=caps on/lock). Min och andras hörsel är utmärkt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-05 23:56
Ursprungligen av Anders/Jettie:

Hej! Tack för snabbt svar! Hur vidarebefodrar jag min trafik i mitt modem?

Du väljer Port Forwarding under Advanced i webgränssnittet på routern.

Jag bifogar en bild som visar hur det fungerar. Ibland sitter router och modem ihop, men ibland inte. Routern tar hand om all trafik som ska mellan ditt nätverk och Internet. Routern har två IP-nummer, ett är det externa och det är det numret som alla utanför ditt nätverk måste använda då de ska ansluta till en dator i ditt nätverk. Se routern som en telefonväxel dit man ringer med ett nummer för att sedan bli kopplad till en annan telefon.

På insidan av nätverket har routern ett internt IP-nummer som går i stilen 192.168.x.y. Allt som är på insidan av nätverket ska ha samma värde på x men de ska ha olika värden på y. Genom att de har olika värden på y kan de kommunicera med varandra.

Tack vare portar kan man sedan kommunicera på flera olika sätt mellan de olika noderna (t ex datorerna) som är i nätverket. På så vis kan du mellan två noder ha t ex både en filöverföring via AFP och en via FTP samtidigt då de använder olika portar. Det du måste göra är att välja en inställning (port forward) i routern så att all trafik som kommer mot routern på port 548 automatiskt ska vidarekopplas till en av datorerna. Du anger då den datorns interna IP-nummer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-18 21:14

Du får kolla i din manual

Sluta skriv med CAPS LOCK aktiverat!

1
Bevaka tråden