Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Resmål till hösten?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och planerar en semester i andra halvan av september men har lite dålig fantasi, har kollat lite närmare på Grand Canyon, Schweiz eller New York. Helst någonstans med storslagen natur, New York är ju lite motsägelsefullt, men å andra sidan så är det ju New York.

Har ni något resmål som jag borde kolla närmare på?

Skottland!
Fantastisk natur och fantastiska människor. Måste upplevas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 16:08
Ursprungligen av Kristofer:

Skottland!
Fantastisk natur och fantastiska människor. Måste upplevas.

Håller med. Särskilt om man är det allra minsta intresserad av whisky. Islay är ett måste.

Finns det bra vandringsleder där? Hur är det egentligen med vädret där? Är det så dåligt som man fått bilden av att det är?

Kreta! Fin vandring (södra sidan)! God mat!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 12:15

Hösten uppe i den egna, svenska fjällvärlden går tammesatan inte av för hackor. (har jag sett på bilder). Voffo gå över ån efter vatten? Norra Värmland/Härjedalen/Trysil/norska fjällen är heller inte pjåkigt. Å andra sidan: Irland, med fantastiska vattenvägar över hela ön genom sanslösa naturområden om man råkar ha lust att åka båt.

Ursprungligen av Danne V:

Hösten uppe i den egna, svenska fjällvärlden går tammesatan inte av för hackor. (har jag sett på bilder). Voffo gå över ån efter vatten? Norra Värmland/Härjedalen/Trysil/norska fjällen är heller inte pjåkigt. Å andra sidan: Irland, med fantastiska vattenvägar över hela ön genom sanslösa naturområden om man råkar ha lust att åka båt.

Har spenderat nästan varenda sommar i Dalarna och Västerbotten (har stuga där) med omnejd och ska göra det i år också. Lär bli många liter bär i år också om allt vill sig väl. En hel del fisk också. Våra fjäll är inte fy skam, men till hösten är det söderut som lockar.

Både Niklas och Kristoffer har rätt! Kreta är det runt 25 grader varmt på till hösten, vackert och trevligt. Min faavorit, har varit där i längre perioder, kanske lite biased. Skottland! Där skulle jag kunna bo ett tag i mitt liv. Oerhört trvliga människor, vacker natur, fridfullt. Whiskey och öl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-30 13:49

Jordanien med omnejd

Jag kan rekommendera Jordanien, och speciellt Petra. Du kan lätt resa vidare mot Aqaba och ner till Sinai. Stanna gärna till i Wadi Rum, har tänkt besöka denna plats några gånger men det har aldrig blivit av (folk som varit där säger dock att det är fantastiskt). När du ändå är i Sinai kan du med enkelhet ta dig vidare till olika sevärdheter i Egypten. Ett annat alternativ är att åka norrut mot Syrien och Libanon där det också finns en hel del storslagna historiska lämningar.

Ursprungligen av ylipaa:

Jag kan rekommendera Jordanien, och speciellt Petra. Du kan lätt resa vidare mot Aqaba och ner till Sinai. Stanna gärna till i Wadi Rum, har tänkt besöka denna plats några gånger men det har aldrig blivit av (folk som varit där säger dock att det är fantastiskt). När du ändå är i Sinai kan du med enkelhet ta dig vidare till olika sevärdheter i Egypten. Ett annat alternativ är att åka norrut mot Syrien och Libanon där det också finns en hel del storslagna historiska lämningar.

Öknen i Jordanien verkar väldigt intressant. Hur är det att vandra längre sträckor där (upp till 3-4 dygn)? Är det att tänka på?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 15:00

Jag vill rekommendera Island. Otroligt vackert där och trevliga människor. Storslagen och annorlunda natur. Det går att hitta hyfsat billiga biljetter dit, men pengar verkar ju inte vara problemet i just detta fall.
Dessutom kan det vara lite skönt med lite svalka om sommaren fortsätter så här. PUH!

Pengar är inte något stort problem, har en budget på ~8000 för själva resan.

Island är otroligt vackert. Var där för två år sedan och hade faktiskt planer på att åka dit i år igen, men det gick i stöpet av lite olika anledningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-02 17:02

Jordanien med omnejd

Jag vet inte hur det är med att vandra, men jag tror att Wadi Rum är det bästa alternativet för "friluftsliv" i Jordanien. Jag vet att man arrangerar ökenmaraton och kan därför tänka mig att vandringar skulle kunna arrangeras. Jordanien har en del sevärdheter, men det finns en anledning till att man ibland kallar det för "Hashemite kingdom of boredom". Vill man uppleva Mellanösterns kultur är Syrien att föredra.

Tack för tipsen! Just nu lutar det åt Egypten eller Kroatien...

Berätta mer om vad du vill göra och se så kanske fler kan bidra. Du vill helst vandra i naturen? Dyka? Budget 8000kr för själva flygresan eller totalt?

Ursprungligen av Björnström:

Berätta mer om vad du vill göra och se så kanske fler kan bidra. Du vill helst vandra i naturen? Dyka? Budget 8000kr för själva flygresan eller totalt?

Naturen är prioritet ett. Nuförtiden går det inte att åka någonstans utan att ta med sig vandringsutrustning (Har tagit mig runt i Grand Canyon, på Hekla och Vattnajökul, nästan överallt i hela Norden osv.). Är sugen på att ta mig runt i ett varmare klimat för en gångs skull. En öken i stil med Wadi Rum eller djungel skulle definitivt vara spännande.

Nu har jag en budget på 8000 för flygbiljett och någon natts boende (typ dagen man anländer och avresedagen). Därefter blir det inte lika mycket kvar, att ta dykcert. vore inte helt fel heller.

NYC blir det i höst för min del, dessförinnan Kroaten i augusti på en större regatta som några vänner anordnar, 240 pers

Om du lyckas hitta rätt flygbiljett (med exempelvis Malaysian Airlines ARN-KUL-BKI) skulle du nog gilla Kota Kinabalu på Borneo i Malaysia. Du flyger till Kuala Lumpur och sedan vidare till Kota Kinabalu.

I närheten finns Mount Kinabalu som är 4100 meter högt - det finns gott om djungel åt alla håll för trecking och du kan enkelt ta dig till Sipadan som Jaques Costeau kallat världens bästa dykplats. Billigt i Malaysia när du väl är där och i September borde flygpriserna vara helt ok.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kota_Kinabalu
http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Kinabalu
http://en.wikipedia.org/wiki/Sipadan

Flyger du MH (Malaysian) är priset 6070kr plus flygskatter. Ange "fare basis LEE30TF" när du bokar

Visa på världskarta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-05 23:15

Egypten

Även om jag talade mig varm för sevärdheterna i Egypten, kan det vara ett skitland att resa i. Efter ett tag tröttnar man på gamla tempel, även om de är fantastiska är de i mångt och mycket ganska lika varandra. En annan sak som lätt blir lite långrandig är försäljarna som mer eller mindre "trakasserar" en, de är inte lätta att komma undan. Jag tyckte Hurghada var skönt, det kan dock bero mer på den relativa friheten från månglare än platsen i sig. Höjdpunkten med Egypten var nog att segla med en feluca norrut längs Nilen. Man kommer bort från allt och får vakna guppandes på dess vågor. Jag har hört mycket bra om Kroatien och om det var jag som skulle resa så skulle valet nog falla på detta.

Ursprungligen av Björnström:

Om du lyckas hitta rätt flygbiljett (med exempelvis Malaysian Airlines ARN-KUL-BKI) skulle du nog gilla Kota Kinabalu på Borneo i Malaysia. Du flyger till Kuala Lumpur och sedan vidare till Kota Kinabalu.

I närheten finns Mount Kinabalu som är 4100 meter högt - det finns gott om djungel åt alla håll för trecking och du kan enkelt ta dig till Sipadan som Jaques Costeau kallat världens bästa dykplats. Billigt i Malaysia när du väl är där och i September borde flygpriserna vara helt ok.

Kul att du tog upp det, jag har varit upp på Mount Kinabalu för drygt 20 år sedan. Inte uppe i betydelsen att jag bestigit det, men vi åkte upp med bil en bra bit upp på berget och gick sedan runt lite där uppe på en turistutflykt.

Om jag minns rätt så betyder Kinabalu "Kinafönster". När de besteg berget så trodde de att de kommit så högt upp att de såg ända till Kina. Därav Mount Kinabalu ("Berg Kinafönster") och Kota Kinabalu ("Stad Kinafönster").

Kan förresten rekommendera hotellet Shangri-La's Tanjung Aru Resort i Kota Kinabalu, lyxigt som tusan om jag minns rätt (var bara 9 år då).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-05 23:19

Jobbet bjussar på en resa till Istanbul i höst. Ska bli intressant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-06 21:27

Istanbul låter juste, skulle själv vilja åka dit någon gång. Jag missade precis biljetter till Champions league-finalen där och var ganska sotis på mina kompisar som for dit. Där lär finnas en hel del saker att se och uppleva och maten skall dessutom vara fantastisk.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-07 22:09

På tal om resor hit och dit.
Är det någon som har åkt en riktigt vräkig kryssning i västindien? Där allt ingår och sann amerikansk anda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-07 23:06
Ursprungligen av Bijan:

På tal om resor hit och dit.
Är det någon som har åkt en riktigt vräkig kryssning i västindien? Där allt ingår och sann amerikansk anda.

Det hade varit toktufft och helt i min stil. Bara ligga på en båt, ligga i poolen och plocka in öl efter öl.
Ska vi åka?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-08 02:27
Ursprungligen av snutte:

Det hade varit toktufft och helt i min stil. Bara ligga på en båt, ligga i poolen och plocka in öl efter öl.
Ska vi åka?

Är du singel, tjej över 21 år?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-08 08:52
Ursprungligen av Bijan:

Är du singel, tjej över 21 år?

Efter tillräckligt många öl på internationellt vatten är jag vad du vill om du bjussar på resan.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-07 22:15

Galapagos öarna är ju ett relativt nytt och spännande resmål, säger de som varit där. Min egen favorit var nog Egypten. Jag hade nog inte trott det innan, men det bästa på hela resan var Egyptiska muséet. Tack vare den visiten är jag nu för tiden en stor museum-vän, vilket jag aboslut inte var innan. Om historia och kultur är din grej, ta dig till Kairo.... innan al'quaida bombar stället, eler nått.

1
Bevaka tråden