Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billaddare till MacBook

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:32

Eftersom att jag sitter en hel del i en bil när jag jobbar så letar jag efter en billaddare så jag kan hålla datorn igång lite längre.

Har letat runt lite men allt jag har hittat är en laddare för 1000kr på applestore som är till äldre powerbook och iBook. Har ni sett någon bra så ge mig gärna en url

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-02 20:59

En omvandlare från 12V till 230V borde väl göra jobbet. Vet inte om uteffekten från dem räcker till bara.
Titta på Elfa.se

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 21:12

Det måste väl vara en som har den där nya kontakten, vad den nu heter nu igen...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-07-02 22:04

nånting sånt här tänkte jag på: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=11189.htm

Hade liknande i firmabilen förut, men den har pajjat...
Den lämnar dock fyrkantsvåg på utgången... Någon som vet hur orginalladdaren mår av det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 22:09

jag hittade en liknande på kjell.com. det jobbiga med en sådan är att jag måste ta den med mig hela tiden. Jag byter mellan sex olika bilar och det är personbilar som inte har så mycket plats över (vi har redan fyllt upp med massa andra saker..

Komplett.se

Hej,

Köpte en inverter hos Komplett.se för ett år sedan till min bärbara PC, har funkat bra. Tänker switcha till Mac snart. Hittar inte produkten nu hos komplett men antar att det är liknande nedan. Min är på 300w.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323127

Hittade liknande på Belkin.com, http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Product_Id=135034

Mvh

Andreas

Enligt den information jag har fått så finns det ett par fabriker (minst en i alla fall) som har tagit fram fungerande exemplar av laddare med mag safe-kontakt. Men det är tydligen lite oklart hur det ligger till patentsrättsligt, så de avvaktar lansering för tillfället. Jag misstänker att den springande punkten är om Apple kommer att kräva licensavgifter av dem som bygger laddare med Mag safe, och i så fall hur mycket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-07-05 10:02

Det pågår några trådar på Apples eget forum. Bla L. Lessiger är lite putt över avsaknaden på bil/flyg/you-name-it-laddare till MB(P). En annan i tråden tipsade om att slakta en 60W MagSafe-laddare och sätta kontakten på en vanlig 12V-laddare. Notera dock att tex flyg idag, enligt uppgift på Apples forum, ska ha en övre gräns på 75W. MBP:s laddare är på 85W. Just det! Du kan troligen inte köra med originalladdaren och en inverter. Därav ett ytterligare tips om 60W laddaren omoddad med en inverter.

Men hoppsan - nu blev det mer flyg än bil...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-07-05 10:33

Jag har en sådan omvandlare, helt perfekt när man har många prylar med sig (kamera, videokamera, telefoner mm) då behöver man bara ta med sig en laddare för varje aparat och inte två. Dessutom blir det billigare än att köpa billaddare till alla olika aparater.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 12:21

De finns på biltema också för väldigt bra priser. 500 kr för 300 W. Fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-05-18 12:44

Har de med Mag-Safe släppts än?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-27 09:57

Nackdelen med en konverter är att den tar så mkt kräm. Och om du sitter i stugan med solcell så... (Solen lyser inte alltid..)
Dessutom får man inte ha så långa kablar mellan battericentralen och din konverter. Nä, en "vanlig" 12V-laddare MÅSTE komma.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-09 13:14

Kan man inte bygga en egen sån där? Nån som har nåt tips på passande transformator. Och saker man ska tänka på när man bygger själv? Uppladdningscykel?

Jaha, det verkar som att denna tråd dog? Innebär det att det kommit en 12v adapter med Mag safe?

Annars verkar ju en Inverter vara en grej?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-29 09:48

Sommar och sol...

... men ingen 12V-laddare. Hur är det där ute i semester-sverige? Sitter ni alla på inverters ute i husvagnar och sommarstugor? Nån som kan räkna ut hur mycket mer kräm det går åt med inverter kontra en dedikerad 12V-laddare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-29 12:55

Jag har väldigt svårt att tro att det inte går att använda en 12V-laddare direkt.

hmmm

Det finns fortfarande ingen 12v laddar, men väl en flygplans adapter som är gjord för 14V. Den lär funka. Men Apple säger visst att de inte garanterar att det funkar på vanligt 12v uttag. ...

Jag har en MacBook och den verkar ju klara sig med 60W.

Min plan är att köpa en sådan här:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
och sedan försöka hitta en trasig MagSafe-laddare som man kan klippa av kontakten på. Lite lödning och krympslang så borde det ju bli kanon.

Eller kan det bli problem. Det finns ju ett stift på MagSafen som kallas "Charge control pin".
MagSafe - Wikipedia, the free encyclopedia

Så alla ni som har en laddare som katten tuggat sönder, vad vill ni ha för er MagSafe-kontakt?

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har en MacBook och den verkar ju klara sig med 60W.

Min plan är att köpa en sådan här:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
och sedan försöka hitta en trasig MagSafe-laddare som man kan klippa av kontakten på. Lite lödning och krympslang så borde det ju bli kanon.

Eller kan det bli problem. Det finns ju ett stift på MagSafen som kallas "Charge control pin".
MagSafe - Wikipedia, the free encyclopedia

Så alla ni som har en laddare som katten tuggat sönder, vad vill ni ha för er MagSafe-kontakt?

Jag har gjort precis med det tillbehör som du länkat till från Kjell. Hittade en guide på internet:

Billaddare till Macbook ? Macbloggen
(kanske du som skrivit den).

Jag hade en kompis att löda (och egentligen göra det mesta jobbet), men det är INGA KONSTIGHETER!!!
Plus och minus, vanlig monoplugg (vanliga hörlurspluggar, 3,5 mm - fast mono).

Dessutom kan man koppla tillbaka till den gamla sönderklippta laddaren när man är hemma.

Summa summarum:
Detta är precis samma sätt som mikegyver gör då de konverterar sina laddare (och man måste skicka in sin egen gamla) för ca $60 + frakt, ev. tull etc.
En lekman med lödkolv klarar sannolikt av detta, bara man mäter ordentligt. Man har mycket saldd att jobba med och kan alltid göra om ett par lödningar.
Magsafe kontakten är symmetrisk, med en "control pin" i mitten av de fem stiften. Denna behöver man inte göra något med, jag vet inte vad den fyller för funktion öht!

Färdig laddare till min båt, mc och bil för ca 300 kronor - och då fungerar även den gamla laddaren som jag klippte sönder!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-05-17 19:52
Ursprungligen av ostindia:

Jag har gjort precis med det tillbehör som du länkat till från Kjell. Hittade en guide på internet:

Billaddare till Macbook ? Macbloggen
(kanske du som skrivit den).

Det är jag och brorsan som skrivit den guiden. Det tog oss ungefär en timme att bygga laddaren, men då arrangerade och fotograferade vi också.

Ett tips är att vara noga med kvaliteten på 3,5 mm pluggarna. Bättre att satsa lite pengar och köpa rejäla med bra fjäderböjning i änden så att man inte riskerar att bryta sladden eller dra loss den när man växlar mellan spänningsomvandlarna.

Kanske det till och med är bättre att köra RCA-kontakter istället.

Det lilla mittenstiftet i magsafe-kontakten är till styrdonet för lysdioden som visar laddningsstatusen (grönt, gult, rött).

När det gäller sinusvågen så har vi en artikel om det med på Macbloggen.
Elektronik och 12 volt ? Macbloggen

Din "sakkunniga" kontakt har helt rätt att det både kan funka och paja med en modifierad våg. Men eftersom en med ren våg är ungefär lika dyr som en ny laddare så kanske man kan gambla lite.

Jag har inte tagit tag i detta ännu men kul att se att andra har lyckats. Det borde inte vara så svårt att få det bra. Har en laddare som jag kan ta kontakten av men den är lite skadad så jag vet inte riktigt om det kommer att funka.

Ursprungligen av ostindia:

Jag har gjort precis med det tillbehör som du länkat till från Kjell. Hittade en guide på internet:

Billaddare till Macbook ? Macbloggen
(kanske du som skrivit den).

Jag hade en kompis att löda (och egentligen göra det mesta jobbet), men det är INGA KONSTIGHETER!!!
Plus och minus, vanlig monoplugg (vanliga hörlurspluggar, 3,5 mm - fast mono).

Dessutom kan man koppla tillbaka till den gamla sönderklippta laddaren när man är hemma.

Summa summarum:
Detta är precis samma sätt som mikegyver gör då de konverterar sina laddare (och man måste skicka in sin egen gamla) för ca $60 + frakt, ev. tull etc.
En lekman med lödkolv klarar sannolikt av detta, bara man mäter ordentligt. Man har mycket saldd att jobba med och kan alltid göra om ett par lödningar.
Magsafe kontakten är symmetrisk, med en "control pin" i mitten av de fem stiften. Denna behöver man inte göra något med, jag vet inte vad den fyller för funktion öht!

Färdig laddare till min båt, mc och bil för ca 300 kronor - och då fungerar även den gamla laddaren som jag klippte sönder!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-07-04 10:46

På Wikipedia står det ju så här:
----------------------------------------------
MagSafe Airline Adapter

Despite Apple's claim that the MagSafe Airline Adapter is not compatible with the cigarrete lighters in cars, users of both MacBooks and MacBook Airs have reported that they do in fact work as long as the engine is running. This is because most modern car batteries are charged at about 14.4 volts.
------------------------------------

/N

löser nog inte...

...mitt problem eftersom jag vill ha datorn som navdator i en segelbåt. Visserligen med motor i men jag vill ju inte köra den hela tiden.

Men det var ett bra förtydligande, tack!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-07 18:58

Har precis...

beställt en (på vinst & förlust (ca 300 USD...) hos "Mikegyver" iGo 130w Everywhere with magsafe
Snubben verkar köpa en billaddare + en Magsafe (sladd?) och skarvar ihop dom.
Två veckors leveranstid sa han.
Jag kan återkomma ifall det funkar eller ej.
(eller om jag blivit blåst:tveksam: )

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-17 17:48

Nu har jag fått billaddaren

Provade iGo billaddaren från Mikegyver.
Det blev ett dyrt kalas, typ 2 papp (med tull, postavgifter & Xpress frakt)
Men den funkar klock !

tom grönt/orange lyser när man laddar ellr batt är fullt

Tänkte bara göra er uppmärksamma på att dom har släppt en bil/båt laddare med magsafe kontakten nu. den kostar runt 500 kr och är ett givet köp till båten. Såg den på media markt för nån vecka sen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 07:19
Ursprungligen av JoeyKiller:

Tänkte bara göra er uppmärksamma på att dom har släppt en bil/båt laddare med magsafe kontakten nu. den kostar runt 500 kr och är ett givet köp till båten. Såg den på media markt för nån vecka sen.

De har ingen postorder eller?

Jamen...

....det var ju på tiden

Tack för tipset!!

Ursprungligen av JoeyKiller:

Tänkte bara göra er uppmärksamma på att dom har släppt en bil/båt laddare med magsafe kontakten nu. den kostar runt 500 kr och är ett givet köp till båten. Såg den på media markt för nån vecka sen.

Är det en Apple-produkt eller eftermarknads?

Bevaka tråden