Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina intryck efter snabbtest av MacBook.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår var jag och en polare på Kullander & Kullander och testade den vita MacBooken med 1,83 GHz (med ENDAST 512 MB RAM?!).
Datorn såg snygg ut och kändes gedigen och högkvalitativ. Tangentbordet var inte alls så konstigt som vissa andra tyckt. Jag tyckte faktiskt det var rätt skönt att skriva på.
Skärmen var inte direkt av bästa kvalitet dock. Skärpan/kontrasten/färgerna var helt ok, men betrakningsvinkeln var dålig, speciellt uppifrån/nerifrån. Snäppet bättre än iBookens usla skärm, men inte i närheten så bra som en Cinema Display. Men jag tycker ändå den är godkänd för en budgetbärbar.
Jag tänkte att jag skulle stressa datorn lite för att testa snabbheten och grafikkortet, så jag startade en bunte program på en gång, Safari, iPhoto, PhotoBooth, Dashboard och iTunes. PhotoBooth flöt på ganska ok med effekter i realtid, men där var en tydlig delay på webbkameran och verkade inte vara full framerate. Vet inte om det har med kameran eller datorns snabbhet att göra. Kanske är nån inställning också eller att RAM-minnet var lågt.
iPhoto verkade snurra på helt ok i slideshows och scrolla bland bilder gick väl i helt ok hastighet.
"Vattendropseffekten" när man öppnar en ny Widget i Dashboarden flöt på bra och även alla andra grafiska effekter (Quartz). Exposé flöt också bra. Så det integrerade grafikkortet får helt klart godkänt på den punkten.

Efter jag testat lite så började datorn bli rejält långsam och "badbollig". Då upptäkte jag att det bara var 512 MB RAM i datorn. Förstår inte varför dem sätter ut en testdator med så lite RAM i! Det ger ju inte den bästa bilden av datorn när RAM-minnet tar slut så fort man öppnat 3 program samtidigt. Dumsnålt!

För att frigöra så mycket minne som möjligt för att kunna köra igång Rosettaemulerad Photoshop CS så startade jag om datorn. Från det att startljudet hörts så tog det endast 20 sekunder(!) tills man var igång igen. Det var imponerande och en riktigt bra uppstartstid.

Jag körde igång Photoshop och öppnade en stor bild och slängde på radial blur, tog flera minuter, men det tar rätt långtid i native Photoshop också, inte sånt man gör så ofta i vardagliga arbetet ändå. Jag testade att göra lite vanliga saker så som att skriva i ett textlager och lägga på diverse effekter och det flöt på helt ok. Kändes inte alls så långsamt som jag hade trott. Så det går nog att jobba med enklare grafiska arbeten på en MacBook, borde funka helt ok för webbgrafik i alla fall.

Samanfattning:
+ Godkänt grafikkort.
+ Godkänt tangentbord.
+ Datorn ger intrycket av gedigen kvalitet.
+ Snabb uppstart av datorn.

- Skärmen kunde varit bättre.
- 512 MB RAM-minne. Att ha minst 1 GB är att rekommendera.

Eftersom RAM-minnet var så lågt så sabbade det intrycket lite, men jag ska ändå köpa en för jag vet att det alltid blir mycket bättre med mycket minne i.

Vi snabbtestade MacBook Pro 15" och 17" också i 5 min och det jag kan säga är att skärmarna var bättre på dem, annars hann jag inte märka nån större skillnad. Kanske att tangentborden var aningen skönare att skriva på. Tyckte också att datorn kändes mer plastig än vad jag hade trott. Det var nästan så att MacBooken kändes mer högkvalitativ. Nåväl, jag har bestämt mig, jag köper en MacBook!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-22 10:49

Bra initiativ med att publicera dina reflektioner. Jag håller med om det mesta du skriver. Har själv en svart MacBook med 2Gb ram.

Jag vill bara flika in lite reflektioner jag gjort. Betrakningsvinkeln i vertikal ledd är precis som du säger inte den bästa, däremot har jag min MacBook kopplad till en Apple Cinema Display 20" och det jag måste säga är att MacBookens skärm faktiskt är mer ljusstark än Cineman. Det vita är betydligt vitare och svart är svartare. Detta ger överlag en bättre färgåtergivning. Sen lider Macbooken tyvärr lite mer av bandningar i toningar än vad Cineman gör. Så vissa saker är bättre på Macbooken och vissa sämre. Min Cinema Display är dock 4 år gammal så ljusstyrkan har troligen degraderats en aning. Men knappast så mycket att en ny cinema skulle matcha MacBookens ljusstyrka.

Summa sumarum... jag är extremt nöjd med skärmen som trots allt sitter på en bärbar i budgettklass.

Intelprogram rullar på som en dröm och Rosetta apps rullar på i helt acceptabel hastighet. InDesign och Illustrator har dock lite dålig responstid vid större projekt. De går dock helt klart att använda... men mycket ram måste man ha.

Ursprungligen av tobiwan:

Snäppet bättre än iBookens usla skärm, men inte i närheten så bra som en Cinema Display.

Det var väl ändå en orättvis jämförelse? Skärmar i bärbara får alltid stryk av stationära skärmar. (Därmed inte sagt att MacBook slår alla andra bärbara när det gäller skärm - bara att det är en mera vettig jämförelse.)

Sitter här med den sista iBooken och usel är inte den här skärmen heller (fast inte lysande heller) men jag kanske har låga krav.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var väl ändå en orättvis jämförelse? Skärmar i bärbara får alltid stryk av stationära skärmar. (Därmed inte sagt att MacBook slår alla andra bärbara när det gäller skärm - bara att det är en mera vettig jämförelse.)

Sitter här med den sista iBooken och usel är inte den här skärmen heller (fast inte lysande heller) men jag kanske har låga krav.

Varför ska man inte kunna jämföra med en stationär skärm? Jag tycker att man ska kunna få nästan lika bra kvalitet på en bärbar som en stationär. Skärmar på bärbara är generellt sämre, speciellt betraktningsvinkeln, i a fall dem jag testat Mac/Windows PC. Har inte stött på en riktigt bra skärm på en bärbar än som håller måttet med betraktningsvinkeln. Hoppas utvecklingen börjar gå snabbare framåt på den fronten. Jobbigt som attan att nappt kunna se vad som är på skärmen om man sitter 45° vid sidan om skärmen. Om man har med datorn på ett möte t ex vill man kanske kunna sitta 3-4 personer vid datorn och visa saker, och är det då grafiska projekt så är det extra viktigt med färger och toningar så att alla ser samma sak.
Jag tycker inte vi ska nöja oss med dålig betrakningsvinkel på bärbara!

Ursprungligen av tobiwan:

Varför ska man inte kunna jämföra med en stationär skärm?

Man kan förstås jämföra, men de stationära kommer troligen alltid att vara bättre och därmed kan det vara intressantare att höra hur skärmen står sig mot andra bärbara skärmar.

Ursprungligen av tobiwan:

Jag tycker att man ska kunna få nästan lika bra kvalitet på en bärbar som en stationär.

Man kan ju tycka det, men ofta handlar bärbara datorer om att göra uppoffringar som stationära inte behöver och samma gäller för skärmar tänker jag mig. En stationär dator kommer alltid att kunna ha ett litet övertag när det gäller prestanda, t.ex.

Ursprungligen av tobiwan:

Har inte stött på en riktigt bra skärm på en bärbar än som håller måttet med betraktningsvinkeln.

Precis, det är ju ett bra bevis för min teori.

När du jämförde skärmen på MB mot MBP var det glossy eller inte glossy på dem då? jag reagerade också på betraktningsvinkeln när jag kollade på MB, men jag kunde inte avgöra om det var för att skärmen i MB var sämre eller att den fick den effekten för att den var glossy.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

När du jämförde skärmen på MB mot MBP var det glossy eller inte glossy på dem då? jag reagerade också på betraktningsvinkeln när jag kollade på MB, men jag kunde inte avgöra om det var för att skärmen i MB var sämre eller att den fick den effekten för att den var glossy.

Tror dem var matta, men är inte helt säker.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-22 12:53

Efter mina 2 timmar vid den nyanlända macbooken så skall jag säga vad jag tycker och upplever.

Köpte 1.83GHz/1GB/80GB

Visst, den blir lite varm i knät, lite varmare än min iBook G4 1.2GHz. (macbooken idlar runt 60C, maxar 80C) men inget som jag inte kan stå ut med.

Skärmen är underbar, har dock inte testat den i direkt solljus, ges inte direkt tillfälle idag. Fungerar dock perfa utomhus i ganska starkt ljus.

Kanterna är lite vassa, men å andra sidan får mina ganska så stora händer plats på ovansidan så det spelar mindre roll.

Den är snabb, sjukt snabb. Exposé flyter fint, program startar med en studs i docken. Har precis tömt batteriet å satt i laddaren, skall se hur länge den klarar sig på en full laddning, hoppas på runt 4h.

Datorn känns gedigen och inte så glappig som min ibook vad, känns bra.

Dock så piper den som jag läst om då man inte belastar cpu:n, fläkten går lite men det är väldigt tyst, inget som jag stör mig på. Antar att en firmware update kommer att släppas om ett tag som löser dessa "problem".

Trevlig mac-midsommar på er!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-27 18:45
Ursprungligen av tobiwan:

Efter jag testat lite så började datorn bli rejält långsam och "badbollig". Då upptäkte jag att det bara var 512 MB RAM i datorn. Förstår inte varför dem sätter ut en testdator med så lite RAM i! Det ger ju inte den bästa bilden av datorn när RAM-minnet tar slut så fort man öppnat 3 program samtidigt. Dumsnålt!

Tack för synpunkten. Hmm... Ska vi trycka in mer minne i den tycker ni?
Många MacBook-köpare sparar in på minnet och köper den bara med 512mb. Så då är det väl vettigast om den är utrustad så i butiken?

// Johan, Kullander & Kullander (Jobbar som tekniker, men får väl gå ner i butiken å jäklas med butikspersonalen lite så dom trycker i minne... )

igentligen borde man ha en med o en utan för att kunna övertyga blivande kunder om att köpa mer minne. det vorre mest "rättvist" för kunderna

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 10:36
Ursprungligen av Baltazar:

igentligen borde man ha en med o en utan för att kunna övertyga blivande kunder om att köpa mer minne. det vorre mest "rättvist" för kunderna

Varför apple har 2 minnen i MacBookarna är för att den ska använda dualchannel på minnet vilket ger en ganska stor prestandaökning. Det finns säkert väldigt många som inte vet vad dualchannel, och de löses på detta enkla sätt. Jag kan inte detta med dualchannel till 100% men jag vet att minnena arbetar i par vilket gör prestandaökning. Sitter själv på en PC med 4x512MB, vilket ger 2 par minnen som arbetar i dualchannel.

Apple säljer bara macbooks men med båda minnes-slottarna fulla, vilket automatiskt leder till dualchannel och mindre kunniga kunder slipper då få sämre prestanda.

Kan dock hålla med dig i vad du säger, jag har tex beställt en MacBook nyligen, skulle gärna ha beställt 1x 1GB på den. Men eftersom de inte gick blev de 2x256, men så fort MacBooken kommer har jag 2x1GB minne väntandes på hyllan

varför förklarar du det där för mig för? förstår inte varför du skriver värsta inlägget om nått som inte har nått som helst o göra med mitt inlägg

JohanK frågade om "vi" tyckte de skulle trycka in mer minne i sin testdator, som de har i butiken, o jag skrev att jag tyckte de skulle ha en med 2x256 minne o t.ex. en med 2x512 Mb minne. det var avd jag menade. skrev aldrig nått om att de skulle sätta in 1x1024 Mb

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 11:20
Ursprungligen av Baltazar:

varför förklarar du det där för mig för? förstår inte varför du skriver värsta inlägget om nått som inte har nått som helst o göra med mitt inlägg

JohanK frågade om "vi" tyckte de skulle trycka in mer minne i sin testdator, som de har i butiken, o jag skrev att jag tyckte de skulle ha en med 2x256 minne o t.ex. en med 2x512 Mb minne. det var avd jag menade. skrev aldrig nått om att de skulle sätta in 1x1024 Mb

Missförstod ditt inlägg lite där. Men vad spelar de för roll, onödigt att låta så överlägsen bara för de, och då syftar jag på de du skrev innan, både till mig och JohanK.

hehe, låter jag överlägsen? läst ditt eget inlägg? du skriver ju som om man vore dum i huvudet förklarar självklara saker. så som att apple självklart säljer med båda minnes platserna belagda för att utnyttja dual channel. ja menar, är det så förvånande att man måste förklara det för mig. sorry om det låter taskigt, men fattar inte hur du kunde tolka mitt inlägg på 2 ynka rader till att jag var helt ovetande om nått över huvudtaget har byggt en handfull datorer o läser en hel del, men öven om ja inte gjort det så behöver ja inte få det förklarat då mitt inlägg inte hade nått som helst o göra med det du skriver om dual channel osv. utan enbart om hur mycket minne som sitter i.

läser man sedan alla inlägg innan så förstår man ganska klart att jag syftar på att de borde ha en med mer minne o en med mindre minne, för att visa kunder som inte vet hur mycket stort ramminne gör, att de bör köpa datorn med mer än 512 mb.

"hehe, låter jag överlägsen? läst ditt eget inlägg? du skriver ju som om man vore dum i huvudet förklarar självklara saker. så som att apple självklart säljer med båda minnes platserna belagda för att utnyttja dual channel."

Det där hade jag ingen om.
Visste inte ens vad dual channel var för nåt!
Jag tycker det är bra när deltagarnar förklarar saker och ting.
Det är ju det man lär sig på.

Ursprungligen av sventa46:

"hehe, låter jag överlägsen? läst ditt eget inlägg? du skriver ju som om man vore dum i huvudet förklarar självklara saker. så som att apple självklart säljer med båda minnes platserna belagda för att utnyttja dual channel."

Det där hade jag ingen om.
Visste inte ens vad dual channel var för nåt!
Jag tycker det är bra när deltagarnar förklarar saker och ting.
Det är ju det man lär sig på.

jovisst, men han vände sig ju mot mitt inlägg, som inte hade med det o göra + att det inte är så konstigt från apple sida att de skickar med 2 minnen o inte ett me tanke på dual channel. det är ju en självklarthet

men var mest det att han förklarade massa saker för mig som jag redan viste, o dessutom så skrev han det som svar på ett inlägg jag gjort om nå helt annat. alltså ingen fråga, inte ens samma sak. hade jag frpgat om att få det förklarat eller ens ställt en fråga så hade det varit en annan sak

Min sambo köpte en vit MacBook (1,83Ghz) i veckan och jag bekräfta att det är en helt underbar dator!! Den är supersnygg, supertyst och supersnabb. iBooken är ett skämt i jämförelse med denna!

Klart mest prisvärda datorn oavsett märke. Satt och försökte hitta datorer av andra märken med samma spec till samma pris (10795) och det går inte! De saknar antingen funktioner, väger något kilo mer, har mindre hårddisk osv. Sen finns inget iLife till dem heller utan en samling funktionsstrypta program som man måste uppgradera för pengar för alla funktionalitet. Inte på någon punkt var de bättre heller. Sen är de extremt mycket fulare också.

Mitt råd till de som ska köpa en MacBook Pro men inte spelar spel- köp en MacBook!! För pengarna en MBP kostar kan man köpa en MB, maxa den med minne plus en 20" Apple-skärm!! Eller köpa tillbehör isf skärmen. Eller en resa?! Vad vet jag. Det enda jag vet är att MB är otroligt mycket mer prisvärd än MBP. Hade MB funnits när jag skulle köpa ny dator hade det blivit en sån isf MBP..

Idag köpte jag en svart MB för att ersätta min trasiga MBP som jag får pengarna tillbaka för. Är riktigt superduperextra-nöjd!! Man kan inte höra ett pip eller oljud alls från den. Världens bästa dator helt enkelt!

Dessutom fick jag 10000kr över för pengarna från MacBook Pron! Gissa om det ska shoppas sen!

Undra om man kan bli mer nöjd än så här?

Intressant inlägg!..

En fråga till er. när det gäller video redigering, vilken ska jag ta? MB eller MBP?.
Jag själv vill helst ha MB med 2 GB ram. men kommer det att fungera?.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 11:50
Ursprungligen av jojosurf:

Intressant inlägg!..

En fråga till er. när det gäller video redigering, vilken ska jag ta? MB eller MBP?.
Jag själv vill helst ha MB med 2 GB ram. men kommer det att fungera?.

Har själv en 2Ghz MB med 2GB minnen och är helnöjd. Kan dock säga att jag inte redigerar film så...

1
Bevaka tråden