Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga en router bakom en annan router?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är egentligen ingen mac-relaterad fråga, så det är med viss ångest som jag härmed "spammar" gruppen. Möjligtvis kan jag komma undan med att det finns en mac med i nätverket som jag försöker sätta upp...

I alla fall är jag på semester och har tagit med lite saker som jag tänkte arbeta med. Det finns bredband och en router 2 våningar upp , dit jag dragit en läskigt lång sladd.
Och här nere har jag två datorer och en router som jag tagit med hemifrån. Här skulle jag vilja ha ett nätverk med hjälp av den medtagna routern, och jag vill att hela klabbet skall ligga bakom den router som redan bor i huset.
Jag har ett liknande nätverk hemma, men med en viktig skillnad. Det som ligger först hemma
är BBBs bredbandsmodem som ger mig 4 skarpa ip-adresser (85 . x . x . x )
Här , däremot ,får jag ingen skarp adress (utan den befinner sig ju förstås på WAN-sidan av den router som redan bor i huset). I stället får jag adressen 192.168.1.4, som är privat.

Först kopplade jag bara upp allt utan att reflektera men det funkade förstås inte .
Routern som jag försöker använda är en billig liten EPA-grej, men det finns vissa konfigurationsmöjligheter. Jag undrar om jag kan konfigurera den på något sätt som tillåter att jag tar emot en privat ip-adress (där WAN sidan i normala fall skall vara) och ger mig ett par andra privata adresser på "insidan"?

Jag antar att frågan är knepig, men alla bidrag är välkomna

Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 17:25

Finns det inget "Up-link" hål på den? I så fall är det ju bara sätta den där och köra med DHCP.

OK,ett "uplinkhål" funkar det som nån sorts bypass , då?
Blir det en hub eller brygga av routern i stället?

Fredrik

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-07-04 20:21

Om du pluggar in kabeln från den andra routern i WAN-porten (Up-Link) på din router och aktiverar DHCP-servern i denna så delar den ut egna adresser till dina maskiner men ser ur den andra routerns synpunkt ut som EN dator på 192.168.1.4.

Det andra alternativet är att plugga in inkommande kabel i en av LAN-portarna på din router och stänga av DHCP-server i den. Då fungerar den bara som switch. Men detta förutsätter att den andra routern delar ut fler IP-nr åt dig via DHCP.

>Det andra alternativet är att plugga in inkommande kabel i en av LAN-portarna på din router >och stänga av DHCP-server i den. Då fungerar den bara som switch. Men detta förutsätter att >den andra routern delar ut fler IP-nr åt dig via DHCP.

Jaha! Ja, det var det djävligaste.........det stämmer ju

Jag har en utbildning / hjärntvätt på 6 månader i Cisco och skit, men det här kände jag faktiskt inte till. Nu har jag en router bakom en annan router och sist ligger en Airport Express som alltså håller igång kontakten just nu. Jag har inte sladdar nog att ansluta fler datorer ännu, men det verkar ju fungera.

Tack så mycket för de användbara svaren!

Fredrik

1
Bevaka tråden