Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring K800i

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-07-01 01:32

En tråd om K800i

Något Apple tema?

En lite klurig fråga..

Till min K800i köpte jag det nya lilla memorysticket M2 på 1Gb.

Jag har en Sony mus med memorystikläsare, som jag har kört massor av memorystick, memorystick duo pro med adapter och allt funkar klockrent..

Men inget händer förutom att "Access lampan" blinkar med M2 sticket med medföljande adapter??

Varför funkar inte M2 kortet till mac?? Är det inte ett vanligt Memorystick fast mindre?

Senast redigerat 2006-07-01 13:46
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-01 02:13

Klart man vill joina denna tråd. Beställde en med Tre idag. Stod i valet och kvalet mellan denna och k610i, men eftersom k610i inte fanns i rätt färg så blev det en svart k800. Får se om jag ids köpa nåt större minneskort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:04
Ursprungligen av nixon:

En lite klurig fråga..

Till min K800i köpte jag det nya lilla memorysticket M2 på 1Gb.

Jag har en Sony mus med memorystikläsare, som jag har kört massor av memorystick, memorystick duo pro med adapter och allt funkar klockrent..

Men inget händer förutom att "Access lampan" blinkar med M2 sticket med medföljande adapter??

Varför funkar inte M2 kortet till mac?? Är det inte ett vanligt Memorystick fast mindre?

Har hört fler som har problem med det. Tror man måste ha en riktig kortläsare som är lite nyare för att M2 korten ska fungera med MSDP adapter. Osäker dock...

  • Medlem
  • 2006-07-03 22:15

Kan medela att OS X lydigt monterar telefonen som enhet via USB.. Även Via Bluetooth är det inget problem… iSync funkar dock inte ännu…

Bara för kännedom lixom…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 23:51
Ursprungligen av nixon:

iSync funkar dock inte ännu…

Det är lite segt att nästan varje ny mobil modell kräver en egen uppdatering för att funka i isync, borde inte SE kunna lösa det på ett bättre sätt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-05 09:50
Ursprungligen av Fredric:

Det är lite segt att nästan varje ny mobil modell kräver en egen uppdatering för att funka i isync, borde inte SE kunna lösa det på ett bättre sätt.

Vad jag vet så tittar iSync i en lista (plist) om mobilen finns med. Anledning lär vara att Apple vill testa kompabiliteten först innan de tillåter synkning. Irriterande förvisso, men samtidigt vore det ännu mer irriterande om en ny och buggig telefon raderade kalender, adressbok osv vid första synkningen.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 10:29

Tema

Jag har precis laddat ner och installerat Det tema som tidigare pratats om här i tråden.
Faktiskt ganska snyggt.

Fråg: Finns det inte någon möjlighet att byta ut ikoner i menyn som det gör i min M600i? Det gör det faktiskt till och med på W810an...Hoppas

För at besvara hur man laddar hem temat.....

1.Gå till sidan wap.mobile9.com (på din mobil)
2.Tryck på XHTML donload (gjorde iaf jag)
3.ange "pin"-koden 29260

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 11:47

Phone Agent 1.26 klarar faktiskt av att göra teman till K800, och en massa andra telefoner.

Den har inte officiellt stöd för K800 än för de övriga fina funktioner som Phone Agent har men det lär väl komma snart, men som sagt man kan göra teman.

http://www.macmedia.sk/index.htm

Bara att börja pilla.

Janne

Fungerar visst

Ursprungligen av nixon:

Kan medela att OS X lydigt monterar telefonen som enhet via USB.. Även Via Bluetooth är det inget problem… iSync funkar dock inte ännu…

Bara för kännedom lixom…

Kolla här http://mobile.feisar.com/phone_plugins_23.html
fungerar perfekt med min

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 22:52

Vad får du för hastighet vid överföring? Jag får bara runt 300k/sec via USB2. Rätt jobbigt om man vill föra över en gig musik

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 08:15

iSync funkar för mig med hjälp av detta:
http://www.99mac.se/apple-programvara/100042-k800-isync.html?highlight=isync+k800#post714032

Och det går ju att skriva iSync-plugins, så det är väldigt enkelt för SonyEricsson att fixa det om de hade velat.

Är det bara Memory-sticket som OSX monterar när man kopplar in den via USB, eller är det meningen att man skall kunna få upp telefonens internminne också? Undrar då jag skippade att investera i ett minnekort (för tillfället) och bara kommer åt lurens internminne via BT (=lite långsamt). När jag pluggar in den via USB så händer det inte ett smack förrutom att den frågar vilket läge jag vill ha den inkopplad i (Filöverföring/telefon), samt att den börjar ladda. OSX säger inte ett knyst om att det är något inkopplat.

Tankar? Ideér? Någon?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-08-06 23:08
Ursprungligen av Per Haglund:

Är det bara Memory-sticket som OSX monterar när man kopplar in den via USB, eller är det meningen att man skall kunna få upp telefonens internminne också? Undrar då jag skippade att investera i ett minnekort (för tillfället) och bara kommer åt lurens internminne via BT (=lite långsamt). När jag pluggar in den via USB så händer det inte ett smack förrutom att den frågar vilket läge jag vill ha den inkopplad i (Filöverföring/telefon), samt att den börjar ladda. OSX säger inte ett knyst om att det är något inkopplat.

Tankar? Ideér? Någon?

Jag ställde in läge Filöverföring.
Hos mig så startar iPhoto efter en stund och frågar om jag vill importera bilderna.
Kopplingssätt: Telefon<->USB-kabel<->USB2-hubb<->USB2-kort i datorn. (en MDD G4a)

Jag avslutar iPhoto och ser telefonen som enhet i volymlistan. Har inget Memorystick till den ännu.

Kan dock inte fildela över Blåtand.

Ursprungligen av nixon:

En tråd om K800i

Något Apple tema?

finns ett här http://gallery.mobile9.com/f/29260/

Sedan får någon gärna berätta för mig hur jag gör för att ladda det direkt till min K800i. Jag förstår inte hur jag ska göra!

To download this file directly to your mobile phone from WAP, enter 29260 @ http://wap.mobile9.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 12:48
Ursprungligen av Daniel Roos:

finns ett här http://gallery.mobile9.com/f/29260/

Sedan får någon gärna berätta för mig hur jag gör för att ladda det direkt till min K800i. Jag förstår inte hur jag ska göra!

To download this file directly to your mobile phone from WAP, enter 29260 @ http://wap.mobile9.com/

Tror även att detta sätt fungerar (det gör i a f det till ett gäng andra SE-telefoner):

Du kan även köra "download this file to ypur pc" (fungerar ganska dåligt i Safari, men med t ex Opera så blir det bra) och sen via blåtand överföra temat till telefonen.

Ursprungligen av Daniel Roos:

finns ett här http://gallery.mobile9.com/f/29260/

Sedan får någon gärna berätta för mig hur jag gör för att ladda det direkt till min K800i. Jag förstår inte hur jag ska göra!

To download this file directly to your mobile phone from WAP, enter 29260 @ http://wap.mobile9.com/

Tyckte inte det var speciellt tilltalande det som fanns tillgängligt, så jag snickrade ihop ett eget istället. Hoppas att ni gillar det..

http://gallery.mobile9.com/f/34982/

Bara att ladda ned och knuffa över med BT..
Enjoy!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 15:30

Nu har jag snart haft min K800 i en vecka och här följer mina åsikter:

Saker som kunde vara bättre:
- jag skulle vilja ha softad blixt så man kan ta partyfoton när man är ute utan att alla i förgrunden blir helt vita i ansiktet och allt runtomkring blir svart
- antingen skulle jag vilja ha möjligheten att sätta olika ringsignaler på olika profiler (fast det kommer de nog inte fixa eftersom de tagit bort den funktionen på de nyare telefonerna), eller så skulle jag vilja att telefonen vidarekoplar till mobilsvar istället för att det är upptaget om personen som ringer inte ligger i listan på tillåtna samtal (när man har det påslaget i profilen)
- sen är jag lite osäker på överföringshastigheten. får bara 300k/sec via USB2. Inte så kul om man ska fylla 1 GB MemoryStick med musik. fast det var till telefonens minne. hoppas det går snabbare med ett riktigt memorystick. har beställt 1GB, men om det inte är bättre än 300k så hämtar jag inte ut det

Det var allt negativa som jag ser det. utöver det den perfekta telefonen just nu

Kameran är tillräckligt bra för att man inte ska behöva ta med sig sin vanliga i de flesta fallen, men om man åker på semester så måste den vanliga med.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 20:43
Ursprungligen av Stephan H:

...är jag lite osäker på överföringshastigheten. får bara 300k/sec via USB2. Inte så kul om man ska fylla 1 GB MemoryStick med musik.

Citat från http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=124995:
Theres alot of confusion going on about USB 2.0. The speed for USB 2.0 is actually the same as USB 1.1 = 12 MBps! The 480 MBps is only for USB 2.0 HiSpeed! So if the K800i is equipped with USB 2.0 only then the highest possible speed would be close to 1 Mb/sec. Thinking about that this is a mobilephone where low power consumption is a must, i don't think that 300 Kb is that bad at all. If you need more speed then buy a cardreader - they are very cheap.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 15:37

Det där med blixten kan du nog glömma.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-05 16:29

Ja att de fixar det i en firmwareupdatering är inte troligt, men kanske till K810i. Det finns ju på en del kompaktkameror idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-05 17:03

Är det någon som har fått sin telefon via TRE ännu, när jag var där förra veckan och styrde upp en telefon så sade dom att jag skulle ha mobilen senast måndag denna vecka, pratade med dom idag och då så kommer den tydligen nästa vecka?!?

TRE i ett nötskal..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-05 20:57

på fredag fick jag veta av 3.. får se vad det blir.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 00:32

Appropå Tre, beställde från deras hemsida, fick mail för nån dag sen om att telefonerna skulle komma till Sverige imorgon (Torsdag) å så skulle dom skicka ut dom då, via posten.

Så i nästa vecka nån gång borde det ju bli.

// Markus

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-15 12:08
Ursprungligen av makke:

Appropå Tre, beställde från deras hemsida, fick mail för nån dag sen om att telefonerna skulle komma till Sverige imorgon (Torsdag) å så skulle dom skicka ut dom då, via posten.

Så i nästa vecka nån gång borde det ju bli.

// Markus

För att citera migsjälv ...

Tre har nu börjat leverera sina k800:or. Min har dom (posten skall sägas) dock skickat till min vanliga adress å inte till min eftersändnings-dito. Så min telefon åkte till Umeå för att där på det lilla postkontoret på ICA upptäcka att den skickats fel och återvänder nu till min sommaradress i Stockholm. Smidigt om ni frågar mig

Gör dock inte så mycket iom att jag har en k800 i jobbet Fick minneskortet som jag beställt på datorbutiken.se (512Mb 344:- med frakt å allt). Funkar fint å mounta telefonen och kortet via telefonen med USB-kabeln. Som nån skrev tidigare så är det inge vidare fart i överföringen. Dock om kortet sätts i adaptern och i en kortläsare så går det full fart.

Har kört in lite 3GP-film och musik, jäkligt koolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 14:23
  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 12:57

det är en gymt telefon - coolaste jag haft! men den är lite jobbigt när man kopplar den till datorn med usbsladden - den startar om varje gång o glömmer mina genvägar jag ställt in, lite småirriterande. får hoppas att det löser sig snart med en ny FW.

På tal om uppdateringstjänster så hittar jag inte 3G uppdateringstjänsten i luren(det är en 3) kommer det funka att köra via USB eller behöver man gå till 3 ifall en ny FW kommer?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-18 11:01
Ursprungligen av rob08:

det är en gymt telefon - coolaste jag haft! men den är lite jobbigt när man kopplar den till datorn med usbsladden - den startar om varje gång o glömmer mina genvägar jag ställt in, lite småirriterande. får hoppas att det löser sig snart med en ny FW.

På tal om uppdateringstjänster så hittar jag inte 3G uppdateringstjänsten i luren(det är en 3) kommer det funka att köra via USB eller behöver man gå till 3 ifall en ny FW kommer?

Du kan uppdatera alla nyare telefoner med usb-kabeln via www.sonyericsson.se, funkar dock enbart med windows än så länge. Telefonens inbyggda uppdateringstjänst funkar ändå inte om operatören inte har stöd för tjänsten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-24 23:26
Ursprungligen av rob08:

det är en gymt telefon - coolaste jag haft! men den är lite jobbigt när man kopplar den till datorn med usbsladden - den startar om varje gång o glömmer mina genvägar jag ställt in, lite småirriterande. får hoppas att det löser sig snart med en ny FW.

På tal om uppdateringstjänster så hittar jag inte 3G uppdateringstjänsten i luren(det är en 3) kommer det funka att köra via USB eller behöver man gå till 3 ifall en ny FW kommer?

Tre (och inte 3G ... ) har plockat bort uppdateringstjänsten i sin mjukvara. Mycket tråkigt tycker jag, därför (bland annat) returnerade ja min k800 från Tre. Dom har mer eller mindre byggt om hela telefonen känns det som, vilket kanske är bra men det föll inte mig i smaken. Dock piskar ju Tre alla operatörer på innehållstjänster

  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 14:05

Problemet med K800 är att den spelar in video i så sjukt låg upplösning, men fotokvalitén är däremot outstanding.. Alltid är det något.

Jag surfar en hel del via 3G, men kan fan inte komma upp i någon hastighet. Blir bara ansluten med 2400bit eller så. Någon som vet exakt hur jag ska gå till väga för att använda k800i som modem till min Macbook Pro och komma upp i acceptabla hastigheter?

Bevaka tråden